Много хора избягват спортните автомобили и това е съвсем разбираемо. С тях трудно можеш да закараш децата на училище, ограничен си с количеството багаж, което можеш да натовариш, паркирането е изключително трудно, а всеки легнал полицай кара душата ти да се смразява от притеснение.

Това е и причината спортните автомобили да се използват главно за забавление през уикенда и то само след предварителна подготовка и известно планиране.

Всичко това звучи много тъжно, защото спортните коли предлагат адреналин, емоция и стил, с които не бихме искали да се разделяме през работната седмица или зимата. За щастие, варианти на пазара съществуват. С известни компромиси, разбира се.

Снимка 579527

Източник: BMW

BMW M440i Gran Coupe е пример за такъв автомобил. Той не е спортен автомобил в чистия му вид, даже не е "истинска" M4-ка, но пък има 374 к.с, четири врати, атрактивен външен вид и нелош багажник. Ако сме по-фриволни в определенията, спокойно бихме могли да го наречем спортен семеен автомобил. И за това има достатъчно основания.

Снимка 579531

Източник: BMW

АДРЕНАЛИН

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

Модификация: M440i xDrive Gran Coupe

Работен обем: 2998 куб. см.

Мощност: 374 к.с.

Въртящ момент: 500 Нм

Ускорение: 4.7 сек. до 100 км/ч

Максимална скорост: 250 км/ч

Среден разход: 8.5 л/100 км

Трансмисия: 8-степенна автоматична

Базова цена: 134 400 лв.

В днешния контекст 380 к.с. не звучат твърде много, но не бива да забравяме, че не чак толкова отдавна с толкова разполагаха емблематични модели на Ferrari и Porsche, които са сред първите марки, които излизат в главата ни когато заговорим за спортни автомобили.

В тази връзка, M440i осигурява достатъчно адреналин и емоция зад волана, за да ни накара по естествен път да се стегнем и да внимаваме повече. Приемаме го като изискване от страна на колата към нас.

Разбира се, това не означава, че автомобилът е труден за каране, напротив. През по-голямата част от времето се кара като стандартен седан, готов за дълги пътувания по магистрала. Когато обаче натиснем рязко педала на газта, разбираме, че колата има потенциала да ни поизпоти.

Благодарение на 3.0-литровия си 6-цилиндров редови бензинов двигател с две турбини, BMW M440i се ускорява стремително и без замисляне във всякакви ситуации, за което помага и системата за задвижване на четирите колела xDrive. С други думи, старите шеги, че през зимата BMW-тата стоят в гаражите, тук не важат.

Снимка 579533

Източник: BMW

Скоростната кутия е 8-степенен автоматична, а системата се допълва и от 48-волтова "мека" хибридна технология, която се грижи основно за намаляване на разхода на гориво.

Хубавото е, че не ни трябват специални умения, за да караме бързо своето M440i. Да, трябва да сме внимателни. Да, ако прекалим, вероятно ще има материални щети, но също така е факт, че електрониката бди над нас през цялото време и ще ни измъкне от труден момент, ако се наложи. Същото не можеха да кажат собствениците на Ferrari Testarossa преди години, което впрочем разполага със сходна мощност, като с това приликите между двете коли се изчерпват.

Снимка 579526

Източник: BMW

BMW M440i е от колите, които помпат самочувствието, защото ни карат да се чувстваме в постоянен контрол. Разполагаме и с традиционните за моделите на BMW няколко различни режима на движение, които поставят акцент върху икономичността, нормалността и спортното шофиране.

Може да: ни накара да настръхнем

Не може да: се сравнява с Ferrari

Липсва му: по-широк интериор

При режим Sport колата рязко се променя и става много по-нервна, подсказвайки ни, че не се шегува. Тук всеки милиметър от педала на газта води до мигновено увеличаване на скоростта, а 8-степенната трансмисия започва да връща предавки значително по-рано, осигурявайки най-подходящите обороти за излизане от завоя.

Хареса ни, признаваме, но въпреки това смятаме, че този режим е подходящ за моментите, в които сме на затворен път или писта, за да можем да се отпуснем и почувстваме истинския дух на колата.

Снимка 579534

Източник: BMW

Като стана въпрос за дух, звукът от ауспуха допринася много за спортното усещане и "радостта от шофирането". Дори при невинно стартиране на двигателя сутрин на път за работа, отзад се чува плътен, категоричен, но и достатъчно умерен рев, за да не подадат съседите сигнал в общината за нарушаване на обществения ред.

Снимка 579532

Източник: BMW

СТИЛ

Една от основните черти на всеки спортен автомобил е, че е красив. Нека признаем, че огромната част от собствениците на спортни автомобили никога не ги използват за спортни цели. BMW M440i Gran Coupe не е от най-красивите автомобили, поне за нас.

Едва ли и много деца биха окачили негов плакат в стаята си. Но пък е атрактивен и не остава незабелязанq и това е повече от достатъчно. С тази кола трябва да знаем, че много хора ще се обръщат след нас, някои ще ни гледат със завист, а непознати ще разпитват за двигателя, мощността и... цената.

Снимка 579530

Източник: BMW

Големият плюс на M440i Grand Coupe е, че при него практичността не е жертва на стила, както е при повечето спортни автомобили. Четирите врати са задължителни за всяка кола с претенции за практичност и тук те са налични. Луксозният салон носи характерните за моделите на BMW черти, но далеч не е просторен.

Заради ниският таван отзад пространството за глава за по-високи хора е ограничено, но пък ако сме предвидили там да се возят предимно деца, то е повече от чудесно. А и ще могат да чуват звука от ауспуха по-добре, което ще ги забавлява много. Ако пък деца в уравнението няма, отзад биха могли да се возят "по-елегантните" двама от компанията и отново няма да има място за недоволни.

Снимка 579535

Източник: BMW

Обикновено като говорим за спортни автомобили, разходът и цената не са от значение, но тъй като M440i Gran Coupe е просто автомобил със спортни качества, темата няма как да бъде избегната. След два дни в изцяло градски условия с него, успяхме да запишем 8 л/100 км, което ни изненада, предвид това, че каталожните данни за среден разход са по-високи.

От друга страна обаче, това е разбираемо, тъй като карахме с ниска скорост и не успяхме да разгърнем напълно потенциала на многото "коне" под капака. Колкото до цената, говорим за 134 000 лева, което е базата за М440i Gran Coupe. Разбира си, възможно е да си купим и по-евтина "четворка" с по-слаб двигател, но това решение ще ни раздели със спортния дух, който така желаем.

Снимка 579529

Източник: BMW

За нас M440i Gran Coupe е перфектният избор за хора, които търсят "спортен семеен автомобил". По-нагоре в йерархията на "четворките" на BMW е само М4, който отскоро също се предлага с четири врати, но е твърде хардкор, твърде изискващ и с повече от 30 000 лева по-скъп. Освен ако нямаме писта в задния си двор, разбира се.