Още от деца сме запознати с феномена на статичното електричество - да натъркаш хубаво балон в дрехите си и после да си изправиш косата с него, или пък да посегнеш към нещо или някого и да те "удари ток". А всяка жена знае колко е досадно полата ти да залепва за краката или чорапогащника.
Източник: iStock
Статичното електричество се дължи на зареждане на предметите или тялото ни с електрони, които търсят начин да напуснат заредения обект, като се прехвърлят върху друг, така че двата предмета да получат балансирано количество електрони.
"Хваща ни ток", когато ние сме наелектризирани и докоснем заземен обект или човек, както и в обратния случай.
Статичното електричество се появява най-често между изкуствени тъкани и дрехи - от полиестер, найлон, акрил, както и в сухо време или пък при дрехите след употребата на сушилня. Ако времето е влажно, зарядът бързо и незабелязано се разсейва в атмосферата.
Източник: iStock
Статичното електричество обичайно не причинява вреда на човека, а е по-скоро досадно. Но в редки случаи, например в среда с висока концентрация на кислород или други запалими газове, искрата от освобождаването на статичното електричество може да ги възпламени и да доведе до пожар.
На статичното електричество между частиците в облака се дължи и възникването на светкавици и гръмотевици, като в случая зарядът се отправя към земята. Това също е една от опасните прояви на физичното явление - светкавицата представлява просто една гигантска искра, подобна на тази, която се образува, когато ни "хване ток".
Equinox
на 06.10.2019 в 21:33:43 #1Росе-Босе, ако позволиш малко допълнение към тъй интересната тема за статичното електричество. Има случаи на загинали пациенти на операционната маса, защото хирургът носи синтетично бельо и натрупаният заряд се разрежда през скалпела и тялото на пациента към металната операционна маса. При зареждане на подземните резервоари на бензиностанции от автоцистерни, задължително се изчакват поне 30 минути преди да започне зареждане на автомобили, за да се неутрализира статичното електричество между слоевете гориво в резервоарите.