Honda Civic се появява през 1972 г. и оттогава са произведени повече от 24 милиона бройки от модела, припомня британското издание Autocar. За разлика от други автомобилни дълголетници като Ford Model T и Volkswagen Beetle, Honda Civic преминава през много промени за тези 50 години. Толкова, че днешният Civic не прилича почти по нищо на първото поколение на модела.

През всички тези години Civic се доказа като много успешен автомобил - през миналата година моделът е на десето място по продажби в Щатите, както и вторият най-добре продаван автомобил в страната, ако извадим така любимите на американците пикапи и SUV модели.

Civic е и моделът, който превръща Honda в истински глобален играч на автомобилния пазар. Това е и причината да му дължим дълъг материал с кратки описания за всяко едно от поколенията на модела - от самото начало до днес.

Снимка 575461

Източник: Honda

Предшественикът

Няма как да разберем напълно оригиналния Civic, без да се вгледаме в колата, която го предшества. Това е Honda 1300, която излиза през 1969 г. По онова време това е най-големият модел на японската компания и е личният фаворит на основателя на Honda Соичиро Хонда, който настоявал колата да има двигател с въздушно охлаждане.

Проблемът с Honda 1300 е, че тя не се продавала никак добре. Инженерите на компанията установили, че е нужна съвсем различна концепция за създаването на успешен модел, както и че основната им задача в този момент е да убедят шефа си, че са прави.

Снимка 575462

Източник: Honda

Първо поколение

В крайна сметка мисията на инженерите е успешна и Соичиро Хонда одобрява нов проект. Така се ражда първият Civic, който е значително по-различен от 1300. Първоначално моделът е задвижван от изцяло нов 1.2-литров двигател и има фастбек купе с две врати, предно задвижване и независимо окачване отпред и отзад.

И докато Honda 1300 е продавана само в Япония и околните страни, първият Civic бързо се доказва на пазара и навлиза успешно в Европа и Северна Америка, което е подпомогнато и от търсенето тогава на икономични автомобили. До края на 1975 г. световните продажби на Civic вече надхвърлят 200 000 бройки.

Снимка 575463

Източник: Honda

Разработка

През своя 7-годишен жизнен път, първият Civic претърпява няколко модификации. Външният му вид е променян леко няколко пъти, към гамата се присъединява комби вариант, а двигателят е подменен с по-мощен 1.5-литров агрегат.

Снимка 575464

Източник: Honda

Второ поколение

Вторият Civic пристига през 1979 г. Много от неговите черти напомнят на първото поколение на модела, но все пак новата версия се различава по по-ръбатите си форми, по-голямото купе, четирите врати и практичността на отделения от пътническата кабина багажник.

Снимка 575465

Източник: Honda

Трето поколение

Вторият Civic се продава само четири години и веднага след това на пазара излиза третото поколение на модела, което изглежда напълно различно спрямо предшествениците си. То се предлага като ръбат хечбек и по-сдържан стилистично седан, а по-късно към гамата са прибавени две нови версии. Те получават и различни добавки към името - спортното купе CRX и по-високото комби Shuttle, което се предлага с предно и двойно задвижване на колелата.

Снимка 575466

Източник: Honda

Четвърто поколение

Следващият Civic се появява през 1987 г. Той разполага с по-голямо купе и преработено окачване, като се предлага в същите четири версии - седан, хечбек, CRX и Shuttle. Това е и първият Civic, който е оборудван с превърналата се в хит впоследствие система за променливо газоразпределение на Honda, наречена VTEC. Чрез нея японците оптимизират работата на двигателя, с което се намалява разхода на гориво и се увеличава ефективността.

Снимка 575467

Източник: Honda

Пето поколение

Четири години по-късно е лансирано петото поколение на модела, което продължава същата екстериорна стилистика, но с малко по-заоблени линии, демонстриращи акцент върху аеродинамиката. В тази генерация към стандартните седан и хечбек се присъединява и двуврато купе, което също носи името Civic. Новият CRX продължава да съществува, но вече е с по-спортна визия и панели на покрива, които могат да се демонтират, превръщайки го в кабрио. Въпреки тясната си обвързаност с името Civic, тук той е известен с названието Del Sol.

Снимка 575468

Източник: Honda

Шесто поколение

Шестият Civic излиза на бял свят във повече версии от всякога. На пазара се появяват двуврато купе, хечбек с три и пет врати, седан, както и комби, известно под името Aerodeck. Под капака намира място изцяло нова разработка на инженерите на Honda - роботизираната CVT скоростна кутия. Разбира се, моделът се е предлагал и със стандартните ръчни и автоматични скорости.

Снимка 575469

Източник: Honda

Първият Type R

Името Type R се свързва с най-мощната версия на моделите на Honda. За пръв път то е използвано през 1997 г. за Civic. Конкретно тази кола обаче е продавана единствено в Япония. Двигателят е 1.6-литров и благорадение на системата VTEC развива 9000 об/мин и произвежда мощност от 180 к.с., което за кола с тези размери и килограми е било впечатляващо за времето си.

Очаквайте втора част от историята на един от най-популярните модели в света утре по същото време.