След като приключи паметното си 11-годишно партньорство с Ford в началото на годината, американският рали и дрифт пилот Кен Блок се изявява като свободен агент, а наскоро обяви партньорството си с Audi. Първата му работа, като част от новия му договор, бе да покара два невероятни автомобила, с които свързваме рали миналото на германския автомобилен гигант. Те са част от колекцията на компанията и обикновено се съхраняват далеч от чужди погледи в топъл и сух гараж с контрол на влажността на въздуха. Но не и сега. По-интересното тук обаче е историята на двата автомобила. И по-специално на единия от тях, който е много малко известен и единствен в целия свят.
Първата машина е добре позната сред рали феновете и се казва Audi Sport Quattro S1, а другата е странно изглеждащ заоблен прототип с компактни размери и гигантски заден спойлер. Именно за неговата история става въпрос по-надолу, като за да разберем защо е създадена тази енигматична машина, трябва да се върнем в 1980 г. Тогава Audi представя своето могъщо Quattro, с което изненадва целия свят. Това е и колата, която променя рали спорта завинаги.
Източник: Audi
Въпреки че е било революционно за времето си, Audi Quattro далеч не било перфектно, като мнозина пилоти се оплаквали от нестабилност при висока скорост, както и доста сериозно недозавиване в по-бавните завои. Инженерите на Audi Sport (отделът, който разработва спортните автомобили на марката) веднага започнали да търсят решение и до някаква степен успели да минимизират щетите с подобрената версия Quattro A2, но така и не успели да елиминират проблемите изцяло. И тогава решили да подходят кардинално и да преместят двигателя в средата на шасито.
Плановете били представени на шефа на Audi по това време Фердинанд Пийх, който се заинтригувал, но все пак отхвърлил идеята. Тогава серийното Audi Quattro се продавало добре, а неговата рали версия, въпреки своите недостатъци, била сред най-добрите коли в шампионата. И понеже, за да бъде хомологиран един автомобил като състезателен, е било необходимо производителят да го пусне на пазара, макар в ограничен тираж. В тази връзка, Пийх просто не видял нуждата да инвестира време и ресурси в разработката на фундаментално нова машина със средно разположен двигател.
Източник: Audi
Разочаровани, но не обезкуражени от решението на своя шеф, момчетата от Audi Sport измислили компромисно решение - да скъсят шасито на оригиналното Quattro. И така през 1984 г. се родило емблематичното и до днес Audi Sport Quattro. По този начин те действително успели да подобрят значително поведението на колата на пътя, но идеята им за изцяло нова машина със средно разположен двигател продължавала да е на дневен ред.
Твърдо убеден, че така ще успеят да създадат значително по-добър автомобил, шефът на отдела Audi Sport - Роланд Гумперт, решил на своя глава да стартира проекта, без да информира своите шефове. Той събрал екип, който тайно разработвал колата в продължение на няколко месеца. До края на 1984 г. те успешно направили ново шаси, монтирали епичния 5-цилиндров турбо двигател пред задния мост и леко адаптирали купето на Sport Quattro, което монтирали отгоре. На практика се получило Sport Quattro с кардинални промени в архитектурата, които обаче били скрити от любопитни погледи под познатото купе.
В следващите месеци екипът изпробвал колата в пълна секретност в Чехословакия и резултатите били повече от окуражаващи. Всички недостатъци на версията с предно разположен двигател били останали в миналото, а поведението на пътя било невероятно. Колата дори била показана на заводския пилот на Audi - Валтер Рьол, който само след едно кръгче се влюбил в нея.
Източник: Audi
По време на краткия тест фотограф успял да заснеме колата и я пуснал в публичното пространство. Пийх бил изключително недоволен от своеволията на своите подчинени и наредил прототипът да бъде унищожен, като лично съблюдавал за изпълнението на задачата.
Тогава Международната автомобилна федерация FIA предлага нови правила, които ще променят рали категориите Group B и Group S завинаги и ще дадат повече свобода на производителите за създаването на по-иновативни състезателни автомобили. И тук е момента да кажем, че непослушните служители от Audi Sport имали още един таен проект, за който Фердинанд Пийх също не знаел.
Източник: Audi
Става въпрос за най-добре пазената тайна в историята на моторния спорт - Audi RS 002. Машина е създадена специално за Group S на Световния рали шампионат и базирана на късото Sport Quattro и неговия 2.1-литров турбо двигател. Въпреки че основата е една и съща, тук моторът е значително модифициран и в новия си вид разполага с величествените 690 к.с.
Източник: Audi
Купето е изцяло ново и прилича много повече на умален състезателен прототип от Льо Ман, отколкото на осемдесетарска рали кола. Благодарение на олекотената си конструкция и напредничавата аеродинамика, Audi RS 002 тежи само 1000 кг и може да развие максимална скорост от 300 км/ч.
Източник: Audi
Интересното е, че до ден днешен детайлите около разработката на тази кола са обвити в мистерия. Знаем само, че са били сглобени само три такива коли, като е оцеляла само една - тази, която Кен Блок кара във видеото.
Източник: Audi
И понеже FIA изненадващо решава да закрие Group B и да прекрати плановете за нейния наследник Group S, заради серия от трагични инциденти през сезон 1986 на Световния рали шампионат, две от произведените коли били принудително унищожени, а третата била буквално скрита. Когато най-накрая Audi признали за нейното съществуване, машината била изложена в музея на компанията в Инголщад, където остава недокосната до 2016 г. През тази година специален отдел в рамките на компанията я реставрира и връща в работещо и заводско състояние. Оттогава единственото оцеляло RS 002 е участвало единствено във Фестивала на скоростта в Англия. Сега излиза отново на чист въздух в чест на Блок и новия му партньорски договор.