Факт е, че децата имат способността да научават нещата наистина бързо. Смята се, че тр дори имат "магическата" способност да усвояват нови умения много по-ефективно от възрастните. Особено в най-ранните си години.
Това предимство до голяма степен се дължи на невропластичността, т.е. способността на мозъка да формира и променя своите връзки и пътища въз основа на опита. Това е което дава на децата способността да усвояват навици, рутинни практики, подходи и действия много бързо. Тази способност е най-бърза преди петия рожден ден на детето, когато голяма част от нещата, с които то се сблъсква или преживява, са нови за него.
Способността е свързана с области като опознаване на околната среда и естествения стремеж към изследване.
Усвояването на езика пък е областта, в която децата често имат огромно предимство пред възрастните. Това се дължи до голяма степен на факта, че бебетата са в състояние да се настроят към ритъма и звуците, които чуват и да станат свободно говорещи до четиригодишна възраст. Тази способност може да помогне на малките деца да научат и втори или трети език с лекота.
Източник: iStock
Проучвания са установили, че от раждането до пубертета децата са способни да учат език бързо и ефективно както поради невропластичността си, така и поради "когнитивната си гъвкавост" - или способността да превключват бързо между две различни понятия или идеи, както и да могат да мислят ясно за множество понятия едновременно.
Изследване от 2022 г. показва, че при децата и възрастните се наблюдават разлики в мозъчния "пратеник", известен като гама-аминомаслена киселина (GABA), която стабилизира новозаучения материал. При децата се наблюдава бързо повишаване на GABA, когато участват в обучение, докато при възрастните концентрацията на киселината остава непроменена.
Източник: iStock
Това установява, че детският мозък реагира на обучението по начин, който му позволява по-бързо и ефективно да усвои новото.
Но макар децата да имат способността да учат бързо, те ще се сблъскат с трудности, ако не са добре подкрепени от възрастните, които да формират тяхната среда и опит. Най-добрият момент за учене е възможно най-ранният - четенето на бебето например предлага чудесно споделено преживяване, освен че осигурява любов към езика и гарантира създаването на връзки в мозъка.
Периодът от раждането до 5-годишна възраст е "критичен" за децата, уточняват от Live Science. През тези ранни години мозъкът на малкото дете е много по-зает от този на възрастния, защото то непрекъснато се учи и открива най-добрия начин да подходи и да се справи с всяка ситуация. Затова е необходимо време, за да могат децата да обработят и приемат новите знания. Често възрастните, в стремежа си да ускорят обучението на децата, прибързват, без да вземат предвид факта, че средата е тази, която предлага много повече възможности подрастващите да развиват способността си за общуване и активно възприемане на знания.