Работата на кабинния екипаж в самолета не бива да бъде подценявана. Хората, посветили се на тази професия, прекарват много часове и дни далеч от дома си, а нервите и търпението им са ежедневно тествани от капризни и несъобразителни пътници.

Турбуленция - колко опасна е наистина

Турбуленция - колко опасна е наистина

Рисково ли е да се пътува със самолет

Обучението на стюардите и стюардесите е интензивно и е свързано както с обслужването на пътниците, така и с тяхната сигурност и безопасност. И макар и да са подготвени и да знаят как да действат в извънредни ситуации, включително и да оказват първа помощ, за мнозина членове на кабинния екипаж най-сложната и предизвикателна част от ежедневната им работа е именно обслужването на пътниците.

Притеснени, капризни, изнервени, дори буйстващи - стюардите и стюардесите могат да дадат много примери за всеки един от видовете пасажери. От своя личен опит стюардеса, работила на борда на самолети Airbus A380 и Boeing 777, споделя девет неща, които никога да не правим по време на полет. За Conde Nast Traveler тя издава, че макар и някои от тях да ни се струват твърде очевидни, спазвайки тези простички правила можем да облекчим работата на кабинния екипаж.

Не пушим - без изключения

Освен че създава риск от пожар, пушенето на борда може и да запуши клапаните за налягане на самолета. За правилото да не се пуши не се правят изключения. Всеки пътник, който го наруши, застрашава да започне почивката си с арест след кацане.

Снимка 669105

Източник: iStock

Не създаваме и не влизаме в кофликтни ситуации

Не е ново откритие, че когато са в самолет, емоциите на пътниците се засилват. Кабинните екипажи многократно са ставали свидетели на прояви на агресия, включително физическа, и се е стигало дори до това да разтървават хора. Всъщност непристойното поведение и агресивните прояви по време на полет са зачестили след пандемията. Причина за това са недостатъчният персонал, разпоредбите покрай Covid и ръстът на пътуванията оттогава насам. Това обаче не е оправдание за пътниците да се държат неконтролируемо, и стюардите и стюардесите призовават да не създаваме и да не влизаме в кофликтни ситуации.

Не се сърдим, ако някой е наклонил седалката си

Пътниците обичайно не се притесняват да се възползват от всички възможни удобства, за да се почувстват максимално комфортно по време на полета. Дори и това да означава да нарушат личното пространство на най-близките до тях пътници. Откакто седалките на борда разполагат с функцията да се накланят, все по-често салонният екипаж получава оплаквания от раздразнени хора, че някой друг се е разпрострял твърде много. Макар и това да не ни харесва обаче, единствените ситуации, в които стюардите и стюардесите могат да принудят пътник да изправи седалката си, са при излитане и кацане.

Снимка 654713

Източник: iStock

Не оставяме безпорядък и почистваме след себе си

Може и да не сме се замисляли, но една от най-честите причини за закъснения на полети е нуждата от повече време, за да бъде почистен и разтребен безпорядъкът в самолета, който оставят пътниците след себе си. За да помогнем и ние това да не се случва, просто трябва да предаваме отпадъците си на стюардесите и стюардите, когато минават да ги съберат. Не е уместно обаче да ги молим да ни хвърлят боклуците, докато изпълняват друга част от задълженията си.

Не разпростираме краката си където ни се иска

Много пътници обичат да го правят - събуват обувките си щом седнат на мястото си и разпростират краката си където им е удобно - върху подлакътника на седалката отпред или отстрани на пътеката. И макар никой да не може да ни забрани да сме боси в самолета, то нека поне да не навлизаме в личното пространство на други хора и да не нарушаваме безопасността, като блокираме пътеката, по която и без това салоннният екипаж почти постоянно преминава.

Снимка 669108

Източник: iStock

Не злоупотребяваме с повикването на екипажа

Всъщност за повикването на екипажа си има негласен етикет. Най-общото правило гласи, че ако не е спешен случай, то тогава трябва да проявим търпение. Ако искаме да помолим за храна, напитки или пък просто да попитаме за оставащото време до кацане, е най-съобразително да изчакаме докато стюардите и стюардесите приближат, за да ги повикаме. Не е уважително спрямо тях да ги караме да тичат напред-назад по пътеката в самолета.

Не проявяваме неуважение към екипажа

И като говорим за проява на неуважение към екипажа, това включва също съобразителността да не им се сърдим или караме за ситуации, върху които те нямат контрол. Освен това трябва да уважаваме и тяхното лично пространство. Не е добра идея да ги ръчкаме, за да привлечем вниманието им, да ги докосваме или още по-лошо - да си позволяваме да ги сваляме - все пак, в този момент те просто изпълняват служебните си задължения.

Снимка 669112

Източник: iStock

Не прекаляваме с алкохола

Нормално е вълнението за предстоящата ни почивка да започне още по път. В самолетите обаче алкохолната поносимост на човек е по-малка. Кислородът е по-малко и може по-лесно да се почувстваме замаяни, особено ако сме пили. Ако се отпуснем твърде много с поръчките на питиета, нищо чудно в един момент да ни бъде отказано сервирането. Някои пътници, злоупотребили с алкохола, са били глобявани с шестцифрени суми и им е било забранявано повече да използват авиокомпанията.

Ричард Лейвър - мъжът, оцелял в самолетна катастрофа, който изцяло преобърна живота си

Мъжът, оцелял в самолетна катастрофа, който изцяло преобърна живота си

Той се бори с тежката травма, остава без пари и дом, но доказва, че никога нищо не е загубено

Не ставаме от седалката веднага след кацането

Това правило сякаш го има специално за нас от Балканите. Имаме навика, веднага след кацането на самолета, да ставаме от мястото си. Преди да откопчаем предпазния си колан обаче, самолетът трябва да спре напълно. В крайна сметка, можем да слезем от него, едва след като вратите бъдат отворени.