Италианският дизайнер Алберто Веделаго отвори ателие в София. Той има над 25 години опит на международната модна сцена. Първите 15 години работи, като продавач. После ръководи 150 магазина на италианска фирма и трупа опит, като стилист. Идва момент и взима решение да направи нова крачка, като основава своя "Accademya" /"Академия"/. Веделаго работи с клиенти от Венеция до Австралия...
Той има една по-различна философия при създаването на дрехи. Преди да направи нещо за своите клиенти, разговаря с тях минимум 30 минути, за да разбере тяхната същност. Една подробност - Алберто изработва дрехи само за мъже. Може би, защото жените са твърде "сложни" за разбиране.
И още нещо любопитно. Днес често можем да видим мъже, които ходят с обувки, без да слагат чорапи. Всъщност Алберто е първият, който го е въвел, като тенденция.
Как се случи да отворите свое ателие в България?
- Покани ме един приятел, който има фирми тук. Намерих хора, които разбират това, което аз правя. Мисля, че след 3 до 5 години тук ще могат да се продават моите сака, които са доста скъпи. Установих, че българският мъж е с отворено съзнание към новостите и много любопитен.
Какви са Вашите клиенти по цял свят?
- Моят клиент е разнообразен. Той може да бъде мениджър, бизнесмен, артист или свободна професия.
Какво представялва професията на шивача?
- Смисълът на думата "шивачество" вече е разрушен от прекалено много употреба. За мен, има само едно значение - всички сака, които аз шия, се правят на ръка, както е било преди 300 години. Лепилото, което прави плата по-твърд, не позволява на материята да пада свободно. Тъкмо затова се прилага технология, при която под плата вместо лепило се поставят косми от гривата на кон, които се втъкават и слагат, като подплата в частта с ревера. По този начин те поддържат горния плат и той бидейки естествен материал спомага за дишането на материята и помага на плата да покаже своите качества, оставяйки го мек и позволявайки да падне свободно по тялото на човека. Работата изисква 7 часа труд. Когато се ушие тази дреха, тя е много мека, тъй като вътрешността е еластична. Човешкото тяло в тази дреха вътре "диша". Казвам това, защото 99% от световното производство на дрехи, се лепи (това е т.нар. подлепваща технология). Много важно нещо при тъканите са материалите. Днес има вече много леки и меки тъкани, от които се правят дрехите. Нещо изключително важно е и микронът. Колкото по-тънка е нишката, толкова по-високо е микрото.
Имате интересен метод на работа. Разкажете за него.
- Започвам с една серия от въпроси, за да мога да разбера същността на клиента. Когато имам нов клиент го моля да ми посвети час и половина. Моята работа е да отида лично при него, в дома му, като нося и багаж със себе си, за да направя кройка. Когато клиентът ми е зает, се задоволявам и с 30 минути. Въпросите, които задавам, не са от сорта на "Каква ти е колата?" или "Женен ли си?". Те са много по-дълбоки, като: "Какво обичаш да правиш в живота?", "Каква ти е целта?"...
Вие не криете, че дрехите, които създавате, са скъпи...
- Клиентите ми са хора на успеха, които имат и добри доходи. Има една базова цена, която започва от 1500 евро. Зависи много и от платовете. Една дреха от кашмир може да е по-скъпа от дреха от вълна. Ако някой клиент иска дреха с повече микро, с много по-фина нишка, тогава става още по-скъпо. За сакото, с което съм в момента, трябват 3 метра от този плат. Началната цена е 300 евро. Стига се до 900 евро, 3 метра по 300 евро.
Източник: Lifestyle.bg
Може ли човек с по-малко средства пак да следва тази естетика?
- Разбира се. Един клиент, с по-свит бюджет, може да избере комплект от сако, риза, панталон и обувки. Инвестиция, която почти всеки може да направи. Така ще има един вид облекло, което ще става за офиса, а и за след работа, да излиза с приятели. Полифункционално. Аз съм човек на 80-те години, когато в Италия властваше този статус на живот - хората, които имат пари, трябва да покажат с дрехите си какво притежават. Един типичен богат клиент тогава имаше 30-40 костюма. Мога да дам един съвет на съвременния мъж - трябва да има не повече от 5-6 костюма. Повече от това едва ли ще му потрябва.
Кои са най-често срещаните грешки на един мъж при облеклото му?
- Най-голямата грешка, според мен, в цял свят, е изборът на обувката. Мъжете си купуват практични обувки. Нямам отговор на въпроса защо всеки се стреми да похарчи малко пари, даже и хората, които имат повече средства. Дори и добре облечени, много мъже носят неподходящи обувки. Първото, което правя аз, е да вляза в гардероба на един човек - да създам един аутфит, да видя какво е купил до тук, да разбера дали е възможно да се направи промяна на нещата, които той вече има. Нещо, което почти не успявам да направя, е да намеря в гардероба на мъжете подходящите аксесоари към едно сако, като - вратовръзка, риза и др.
Защо не обличате жени?
- Първо да кажа, че харесвам жените. Второ - не мога да създавам дрехи за тях, защото те не знаят точно, какво искат. Опитвал съм се. Невъзможно е.
Кой е вашият любим дизайнер?
- Мисля, че Джорджо Армани е най-големият стилист, който е измислил и сакото.
Мнозина смятат, че Милано е столицата на модата. Във Вашата лична класация обаче, коя е тя?
- Не съществува столица на модата. Милано е много важен град, защото там се състоят едни от най-големите и прочути ревюта в света, но освен Милано, съществува още Париж, Ню Йорк, може би Москва, а защо не и София. Когато бях по-млад, Милано беше действително градът, който диктуваше модата. Когато пристигнаха нашите руски приятели, всички витрини на "Четириъгълника", така се казва това място в Милано, станаха руски. Така че аз най-важните информации ги получавам от Неапол, на юг. Ако някоя дама си търси годеник, съветвам от Неапол на юг да потърси. Там са най-красивите мъже.
Вие сте работил с много популярни лица от цял свят. Последно за коя известна персона създадохте дрехи?
- Джон Траволта. Той направи поръчка за един филм, но също така после и за свое удоволствие. Мога да кажа, че той се облича лошо (смее се). Не ми харесва, но иначе е изключителен актьор. Беше ми много приятно да облека Ник Нолти преди доста години. Когато беше трезвен, беше доста забавен.