Palazzo Maffei във Верона е един от сравнително наскоро откритите музеи в така популярния сред туристите италиански град. Вратите му отварят през 2020 г. и оттогава помещава 650 експоната, сред които древноегипетско изкуство и картини на Пикасо.
А друг експонат, който е привличал вниманието на посетителите, е т. нар. стол "Ван Гог", покрит със стотици блестящи кристали. Съвсем наскоро обаче от Palazzo Maffei са публикували кадри, които разкриват неуважителния и лекомислен начин, по който експонатът е бил счупен.
От видеото става ясно, че мъж и жена са се снимали, преструвайки се, че седят на стола "Ван Гог". Мъжът обаче сякаш се подхлъзва и пада върху стола, който се счупва под тежестта му.
Според служители двойката е избягала от музея, преди някой от тях да забележи какво се е случило. След това вече са уведомили полицията, като самоличността на двойката не е разкрита. За инцидента се знае, че се е случил през април. Но от музея Palazzo Maffei са публикували кадрите през изминалия уикенд, като са призовали посетителите да "уважават изкуството".
"Понякога губим разсъдъка си, за да направим снимка, и не мислим за последствията", казва директорът на музея Ванеса Карлон, цитирана от BBC. И допълва:
"Разбира се, че е било инцидент, но тези двама души са си тръгнали, без да говорят с нас - това не е инцидент. Това е кошмар за всеки музей".
Столът "Ван Гог", изработен от италианеца Никола Бола, е украсен с кристали Swarovski. Кръстен е на нидерландския художник, като почит към картината му, изобразяваща обикновен стол.
Според специалиста по история на изкуството в Palazzo Maffei Карлота Менегацо столът може и да е изглеждал здрав, но рамката му е била предимно куха и закрепена с фолио. По думите ѝ на стола е имало предупредителна бележка за посетителите и освен това е бил поставен на пиедестал. Затова и не е имало как да има съмнение, че не е истински стол.
Директорката на музея Ванеса Карлон казва, че по-голяма част от посетителите са внимателни и се надява, че публикуването на записите от охранителните камери, разкриващи инцидента, няма да повлияе негативно.
Вместо това тя подчертава, че всеки трябва да влиза в места, на които се съхранява изкуство, "по по-уважителен начин".
"Изкуството трябва да бъде уважавано и обичано, защото е много крехко", допълва тя.