Барби отдавна е се е наложила като една от най-разпознаваеми и винаги актуални детски играчки. И затова до голяма степен допринася и визията на емблематичната кукла - от сладникавите розови облекла до пищните вечерни тоалети, направени дори в партньорство с известни дизайнери като Оскар де ла Рента.
Но репутация на Бабри като модна икона е изкована най-вече благодарение на 90-годишната днес Карол Спенсър. През 1963 г. тя става моден дизайнер на Барби - позиция, която заема в продължение на 36 години, което я прави най-дългогодишния стилист на куклата.
"Когато се присъединих към компанията, започнах да работя с с Рут Хендлър, изобретателката на Барби. И веднага се влюбих в тази малка кукла, тя стана моя страст", казва Спенсър в интервю през 2023 г.
Родена през 1932 г. в Минеаполис, Спенсър завършва колеж по изкуство и дизайн в родния си град. Когато започва работата в Mattel, разбира, че това е съдбата ѝ. Историята си Карол разказва в наскоро преиздадената си книга "Да облечеш Барби", в която споделя за върховете в кариерата си.
"Куклите Барби възпроизвеждат историята и показват какво се е случвало през десетилетията, от 60-те години насам. А се случваха толкова много неща. Модата се променяше постоянно - от периода на висшата мода до появата на масовата, благодарение на дизайнери като Мери Куант. Беше забавно да работя върху променящия се стил на Барби, успоредно с всичко случващо се", споделя още Карол Спенсър.
Все пак дизайнерката смята, че облеклото и стилът на Барби трябва да останат разбираеми за едно дете. "Така че винаги сме чакали даден стил да се наложи, преди да го пресъздадем и за куклата", категорична е тя.
Когато Барби се появява за първи път през март, 1959 г., тя е представена като тийнейджърски моден модел - лъскава алтернатива на хартиените кукли за обличане и събличане, с които децата играят до момента. И въпреки че стандартите за красота на Барби предизвикват "ужас" в днешно време, Спенсър казва, че намерението на Рут Хендлър е било куклата да бъде възможно най-реалистична и да се развива с развитието на обществото.
С промяната на времето процесът на проектиране също започва да се променя. Докато днешните дизайнери използват компютри и чертежи, Спенсър и нейният екип работят върху 3D модели на кукли. "Всичко се правеше на ръка - от кройките, изрязването им, до шиенето на миниатюрните дрехи и корекциите."
Що се отнася до така актуалния в момента филм "Барби", стилистката казва, че сцените, които е видяла, остават верни на духа на дизайните, пише CNN.
Любопитно е, че личната колекция на самата Спенсър от кукли Барби наброява над 500 броя. Тя ги съхранява в дома си в Лос Анджелис. И макар да се шегува, че "с тях никога не остава самa", дизайнерката е в процес на търсене на нови домове за своята колекция, включително и за имението на Барби, оборудвано с миниатюрни мебели, събрани от пътуванията ѝ по света.
Но има някои кукли, с които Карол е категорична, че не иска да се раздели и ще останат с нея завинаги. Като куклата от Golden Jubilee 1996 г., на чийто гръб е изписано името на Спенсър. "Тя ми е любима. Обичам я. Аз съм единственият дизайнер, чието име е отпечатано върху кукла Барби и това наистина означава много за мен."