ПРЕДИ ПУКАНКИТЕ
Времетраене: 3 часа и 35 минути
Режисьор: Брейди Корбет
В главните роли: Ейдриън Броуди, Гай Пиърс, Фелисити Джоунс, Джо Алвин, Алесандро Нивола
Бюджет: 10 милиона долара
С какво да се подготвим: "Изворът" (1949 г.)
Часове преди да гледаме "Бруталистът" светът отбеляза 80-та годишнина от освобождаването на концлагера Аушвиц и почете паметта на жертвите на Холокоста. Премиерната дата на филма на Брейди Корбет едва ли е избрана случайно, защото историята започва именно от концлагерите.
В тях са изпратени унгарският архитект с еврейски корени Ласло Тот (Ейдриън Броуди), съпругата му Ержебет (Фелисити Джоунс) и племенницата му Жофия (Рафи Касиди). Мъжете са разделени от жените и Ласло успява да скочи от влака, превозващ евреите към лагерите, а по-късно да избяга в Америка.
Краткотрайното облекчение от спасението обаче е на път да отстъпи място на други ужаси - борбата да оцелееш сам в непозната страна, да се сблъскаш с предубедеността към това, че си имигрант, чужденец, евреин, а изкуството ти да е неразбрано. Да, действието на филма на Корбет се развива в средата на ХХ век, но темите му са болезнено актуални и в момента.

Източник: Форум Филм България
Теми, които заслужават да бъдат разгледани дори по-дълго от внушителните почти четири часа на "Бруталистът". Не времетраенето обаче натежава, а наистина болезненото повторение на историята и мащабите на злото, което е способен да причини човек.

Източник: Форум Филм България
Ласло Тот минава през всевъзможни психически, физически и емоционални изпитания, а Ейдриън Броуди ги пресъздава оголени до кокал. Без орнаменталности и без излишни декорации - подобно на архитектурния стил Баухаус, в който работи героят му. Защото "Бруталистът" е колкото болезнената история на един човешки живот, толкова и филм за архитектура.

Източник: Форум Филм България
Две световни войни и гражданска война в Испания са съсипали Европа през първата половина на ХХ век, причинили са смърт, глад и мизерия. Архитектите и творците, обединени около Баухаус движението, не искат да имат нищо общо със стария свят - всичко, което създават, се противопоставя на досегашните традиции и възприятия за естетика.

Източник: Форум Филм България
Проектираните от Баухаус архитектите сгради са със семпли ъгловати форми, предимно от бетон, без излишни детайли. Това са сгради, изчистени до функциите си - подобно на живота на човек, спасил се от концлагер. И неслучайно поставят основата на архитектурния стил брутализъм, в който работят и редица съвременни архитекти.

Източник: Форум Филм България
Като всяко ново и революционно нещо, брутализмът се сблъсква с неприемане, подигравки и отричане. Ласло Тот многократно чува, че бетонът е грозен. Това обаче не го кара да се съмнява в себе си. "Сградите ми са проектирани да издържат ерозията на бреговата линия", казва той на Харисън Ван Бюрен (Гай Пиърс) - богатият индустриалец, който му възлага мащабен проект за културен и социален център. Проект, който ще струва на Тот много повече от тежък труд и време.

Източник: Форум Филм България
Сградите на Тот притежават "твърдото ядро на красотата" - качество, което въплъщават както бетонните му конструкции, така и собствената му личност. В крайна сметка, въпреки всички премеждия и загуби, които преживява, Ласло Тот оцелява, за да присъства на първото архитектурно Биенале във Венеция през 1980 г.

Източник: Форум Филм България
"Твърдото ядро на красотата" е и името и на втората част на "Бруталистът". Защото Брейди Корбет връща един позабравен прийом на кинематографията - антрактът. Вграден в самия филм, той продължава 15 минути, през които на екрана стои снимка от сватбата на Ласло и Ержебет, звучи музиката на Даниел Блумберг, а зрителят има време да смели наситената откъм емоции и събития първа част.

Източник: Форум Филм България
Освен композициите на Блумберг и титаничното изпълнение на Ейдриън Броуди, специално внимание заслужават операторската работа на Лол Кроули и монтажът на Давид Янчо. Изключително красиви са всички кадри със сградите на Тот, независимо дали са още на скица, строят се или са завършени.

Източник: Форум Филм България
Да, "Бруталистът" се очаква с голям интерес в архитектурните среди, но съвсем не е просто архитектурен филм. Не само заради комплексната човешка история, която разказва, а и защото архитектурата не бива да е интерес само на архитектите. Архитектурата - подобно на всяко изкуство - отразява духа на времето, създава пространствата, в които живее съвременният човек и които, в крайна сметка, формират и част от възприятията му за заобикалящия го свят.
"Бруталистът" има 10 номинации за Оскар 2025 и е по кината от 31 януари