Яйои Кусама, 88-годишната японска художничка, обсебена от точките и темата за безкрая, ще се сдобие с музей, в който да излага творбите си.
В артистичните среди се говори, че това е трябвало да се случи отдавна, особено като се има предвид, че през 2014 г. шарената Кусама се нареди сред най-известните и скъпо платени художници в света, а малко по-късно продаде своя картина за 7,1 млн. долара.
И след като творбите на Яйои Кусама вече са били в най-големите и реномирани галерии по целия свят, крайно време е да разберем какво би изложила авангардната дама в собствения си музей.
Музей на точките
Творбите на Кусама ще добавят цвят към иначе невзрачното предградие в западната част на Токио. Въпреки че откриването е планирано за тази събота (7 октомври 2017 г.), пред сградата всеки ден се събират любопитни почитатели, които искат да надзърнат и да видят най-новото й произведение - скулптура на тиква с гигантски размери, покрита с добре познатите точки.
Няма как музеят да мине без "Стаята на безкрайността", в която се засяга още една любима тема на японката - безкрайността и космоса. Там място е намерила инсталация със стотици светещи тикви, която създава усещането, че сме по средата на безкрайно поле.
Източник: GettyImages
Заради напредналата възраст на художничката, посетителите на галерията са ограничени до 200 души на ден, които ще бъдат разделени на четири групи за по 90 минути.
"Искаме хората да дойдат и да се насладят на изкуството, но и да научат нещо повече за живота на Кусама", казва Акира Татехата, директор на музея пред "Гардиън".
Коя е Яйои Кусама
Животът на Кусама не протича идилично. Наричана "легенда" или просто "луда", кариерата на японката започва на същата онази сцена в Ню Йорк, която през 50-те години "произвежда" Анди Уорхол и най-голямото вдъхновение на Кусама - Джорджия О'Кийф.
Източник: GettyImages
Яйои Кусама
Всъщност, след дълга кореспонденция със самата О'Кийф, 20-годишната тогава Кусама напуска Япония и се установява в Америка. Няма какво да губи - дете на богати японци, които я малтретират физически и психически. Идеята дъщеря им да се занимава с изкуството, не им се нравела особено. А като се има предвид, че още от малка вижда точки навсякъде, животните й говорели, а цветята по покривките се движели, нещата съвсем си дошли "на мястото".
Кусама започва да рисува от ранна възраст - единственият начин да изрази онова, което вижда. Учи изкуство в Япония, но заради наложената цензура над чуждестранни художествени методи и влияние, е принудена да създава творби, съгласно хилядолетна японска традиция.
Въпреки че в Ню Йорк Кусама се движи с най-известните в най-реномираните художествени кръгове, тя не добива популярността, на която се е надявала. Големите платна, изрисувани отгоре до долу с точки, "хепънингите", на които голи хора се разхождат, изрисувани с точки, не екзалтират публиката така, както си е представяла.
По време на биеналето във Венеция през 1966 г. тя представя инсталацията "Градината на Нарцис", състояла се от стотици огледални сфери, които продавала за два долара, облечена в златно кимоно. Това обаче не се харесало на организаторите и била помолена да си тръгне.
Източник: GettyImages
Разочарована от американския начин на живот, Кусама се връща обратно в Япония през 1973 г., за да търси помощ, а след две години доброволно влиза в психиатрична клиника, в която живее до днес. И така, чак до 90-те години на миналия век, когато изкуството й започва да предизвиква интерес.
Източник: GettyImages
Следват много изложби, както и колаборации с известни дизайнери като Марк Джейкъбс, творчески директор на модна къща "Louis Vuitton", с когото през 2012 г. създават колекция.
От студиото й, което се намира срещу клиниката, в която се лекува, и близо до музея, художничката казва за "Гардиън", че няма намерение да забавя темпото. "От 10-годишна рисувам от сутрин до вечер. Дори и сега няма ден, в който да не го правя."