Докато консуматорството постепенно се превръщаше в нездравословна мания, тръгна малка вълна от хора, които искат да ограничат потреблението и/или да вкарат ред в задръстените от ненужни покупки домове на хората. Мари Кондо беше една от тях - японката се превърна в суперзвезда, автор на книга ("Магията на подреждането", ИК "Бард") и лице на хитова поредица на Netflix.

Кондо даде сила на хиляди други хора да направят манията си по подреждането и почистването публична. Така се родиха няколко нови интернет звезди с хиляди последователи - клинфлуенсърите (cleanfluencers - от clean, "чисто" на английски, и инфлуенсър).

Софи Хинчклиф, по-позната като "Г-жа Хинч" от феновете си, е на 28 години от Есекс, домакиня. Тя има 1.7 милиона последователи в Instagram, които с настървение следят снимките на педантично подредения и почистен дом на Софи, както и видеоклиповете й, в които тя яростно търка мивки, дезинфекцира повърхности и споделя трикове за непорочна чистота в дома.

Мелиса Мейкър живее в Торонто и обожава до болка почистени къщи. Явно същото харесват и повече от милион други човека, които са се абонирали за Youtube канала й. Подобни почистващи онлайн "знаменитости" намираме в САЩ, Великобритания и други държави от западна Европа.

Какво е обяснението на този феномен? Според психоложката д-р Стефани Бейкър, клинфлуенсърите са една от възможните еволюции на движението за личностно развитие и търсене на по-доброто Аз. Според много специалисти по маркетинг обаче става дума за нещо по-просто - на хората в социалните медии просто им е писнало да са свидетели на "идеалните" животи на хора, които се пекат на прекрасни плажове, имат съвършени тела и се хранят със здравословна храна. Те искат нещо по-истинско и близко до тях.