Кой е най-добрият начин да се ограничи разпространението на фалшиви новини и подвеждаща информация? Според експертите в демократичните държави - чрез образование и критично мислене. Според Китай обаче - чрез забрани.

Защо автомобилна компания дава на съд инфлуенсъри

Защо автомобилна компания дава на съд инфлуенсъри

BYD не се церомонят да защитят реномето си

От 25 октомври 2025 г. Администрацията за киберпространството на Китай въведе нов закон, който задължава инфлуенсърите да притежават официални квалификации, когато публикуват съдържание по "сериозни" теми като медицина, финанси, право, образование и здраве.

Инфлуенсърите трябва да представят доказателства за професионална квалификация - диплома, лиценз, сертификат или признато обучение, преди да публикуват съдържание по предварително регулирани теми.

Здравословни съвети не може да се дават с лека ръка

Източник: iStock

Здравословни съвети не може да се дават с лека ръка

Платформите като Douyin (китайският TikTok), Weibo и Bilibili са задължени да проверяват "доказателствата" за компетентност на създателите на съдържание и да гарантират, че публикациите съдържат коректни източници.

Също така съдържание, генерирано от изкуствен интелект, трябва да бъде ясно обозначено. Забранява се рекламата на медицински продукти, хранителни добавки и здравословни храни, за да се предотвратят скрити промоции, представяни като образователно съдържание.

Влиянието на онлайн мрежите е осезаемо

Източник: iStock

Влиянието на онлайн мрежите е осезаемо

Новите правила предизвикаха оживени дискусии в китайските социални мрежи. Много потребители приветстваха закона, като подчертаха нуждата от експертност и достоверност в онлайн пространството.

Други обаче предупреждават, че законът може да ограничи свободата на словото и да потисне независимите гласове. "Следващото нещо ще е да ни искат лиценз, за да изразим мнение", споделя създател на съдържание от Пекин, цитиран от AOL.

Новият закон определено ще промени инфлуенсърската екосистема в Китай. Възможно е да се повиши доверието в онлайн съдържанието, но остава големият въпрос за свободата на изразяване и възможността чрез "регулация" да се налага цензура.