В маркетинга е много важно да се направи така, че продуктът да представлява интерес за възможно най-голям кръг от хора. Това открива по-големи полета за изява на съответната компания, гарантира по-голям оборот и, ако всичко останало е добре изпълнено - по-големи печалби.

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ 
Модификация: 1.2 Turbo ecoTEC
Работен обем: 1199 куб. см.
Мощност: 110 к.с.
Въртящ момент: 205 Нм
Ускорение: 10.6 сек. до 100 км/ч
Максимална скорост: 188 км/ч
Среден разход: 4.9 л/100 км
Трансмисия: 5-скоростна механична
Базова цена: 29 180 лв.

В тази връзка кои са най-разпознаваемите кецове на планетата? Converse Chuck Taylor All-Stars, нали така? Успехът им се дължи не само на емблематичната визия и простичка конструкция, но и на факта, че са еднакво подходящи както за мъже, така и за жени; подхождат си еднакво добре както с дънки, така и с рокля или официален панталон.

При колите не е много по-различно. Компаниите се стремят да проектират моделите по универсален начин, за да не изолират определена група от хора. Затова вече е много трудно да говорим за "мъжка" или "женска" кола.

Това има своите хубави и лоши черти. Хубавото е, че вече може да използвате автомобила на съпругата си, без да потънете вдън земя от срам, ако някой приятел ви види на светофара. От друга страна обаче, колите започнаха все повече да губят своя характер и идентичност.

Снимка 330883

Opel Crossland X има проблем с идентичността, което е все по-често срещано явление при представителите на новосформираните модерни класове. Той не е нито компактен хечбек, нито ван, нито SUV, нито кросоувър. Той е комбинация от всичко това, което го прави еднакво привлекателен за огромен кръг от хора: млади семейства, креативни рекламисти, скучновати програмисти, уикенд авантюристи, градски изследователи и каквото още се сетите.

Най-добър е за: всеки
По-добър е от: стандартен хечбек
Липсва му: по-директно управление
Не става за: състезания

Мултифункционалността на Crossland X е и най-големият му проблем, тъй като този модел не е истински специалист в нито един от сегментите, чиито качества комбинира в себе си. Изненадващото е, че в това няма нищо лошо, защото хечбеците са компактни, но таванът им е нисък. Вановете са просторни отвътре, но са големи отвън. SUV моделите и кросоувърите пък са ненужно високи и мощни, а и често имат четири задвижващи колела, които са напълно излишни в ежедневието. Opel Crossland X е някъде по средата.

Снимка 330885

Източник: Opel

Поглед отвън

Моделът следва актуалния дизайнерски език на компанията: купето е тясно и високо, чертите са остри (но не прекалено агресивни), а по цялото протежение на профила се откроява една атрактивна метална лайсна - запазена марка за Opel в последно време. Тя тръгва от предния капак и стига чак до задните стопове, които са толкова изнесени встрани, че като караме нощем, ги виждаме в страничните огледала. Нищо и никакво дизайнерско решение, което обаче предизвиква усмивка.

Окачването на Crossland X е малко по-високо в сравнение с нормалните автомобили, което представлява чудесна доза сигурност, когато сте в планината или по някаква причина се движите по недостатъчно добър път. Със сигурност помага и при преодоляване на хилядите "легнали полицаи".

Снимка 330881

Стъклата са големи, което осигурява чудесен обзор отвътре навън, улеснява паркирането и прави колата привлекателна дори за хората, страдащи от лека клаустрофобия. Може да звучи странно, но в стремежа си да направят моделите си по-агресивни визуално, много компании проектират обидно малки стъкла, което кара човек да се чувства като в подводница. При Crossland X не е така.

Поглед отвътре

Две думи са достатъчни, за да се определи интериорът на Crossland X и те са: достатъчно модерен. Вътре има страхотен сензорен дисплей на централната конзола, с който се управлява голяма част от електрониката на колата. Интерфейсът е интуитивен и логичен още от първия досег.

Хубавото е, че традиционните бутони, или онези, които винаги търсим в случай на нужда, са все още тук. Така например вместо да отделите минути в търсене по менютата, може лесно да изключите старт/стоп системата с едно натискане на физически бутон.

Снимка 330879

Това, което взима, а не дава точки на Crossland X, е свързано с недостатъчната обратна връзка, която шофьорът получава от волана, педалите и скоростния лост. Воланът се върти с един пръст, педалите са твърде меки, а скоростният лост има много дълъг ход.

Много силно се съмняваме, че всичко това е случайно допуснато от Opel, защото подобни автомобилни черти обикновено се харесват на дамите. Без да разчитаме на документи и официална информация, смятаме, че това е начинът Opel да подскаже, че този автомобил е ориентиран към женската аудитория. Срещу доплащане Opel предлага и доста "зимни" екстри, като отопление на седалките, на предното стъкло и на волана.

Снимка 330878

Окачването е меко и комфортно, което прави автомобила идеален за градски условия и за спокойно извънградско шофиране. При опити за развиване на по-висока скорост в завой, високото купе започва да се накланя, което автоматично кара шофьора да обере скоростта. Приемаме го като естествен рестриктивен механизъм, особено като се има предвид, че Crossland X никога не имал претенциите за автомобил, подходящ за по-динамично шофиране.

Снимка 330886

Под капака

Там има 1.2-литров 3-цилиндров турбо двигател със 110 к.с., което е поредното доказателство, че този автомобил е създаден за спокойно и икономично шофиране. Въпреки че не става за перчене по светофарите, моторът е напълно способен да превози напълно безопасно и комфортно петима възрастни и техния багаж за два-три дни до тяхната празнична дестинация.

Изпреварванията не са никакъв проблем, какъвто не винаги е случаят с модели с 3-цилиндров двигател. За съжаление, скоростната кутия на тестовия автомобил беше само с пет предавки, което вече е рядко срещана гледка, но все пак клиентите имат възможност да подберат и модел с шест-скоростна трансмисия.

Снимка 330882

Да, Opel Crossland X е автомобил с доста объркана идентичност. Трудно е да се каже какво точно е той. Трудно е да се каже и за кого точно е предназначен. Но нужно ли е това изобщо и на кого му пука, при положение че в гаража му е паркиран функционален автомобил, който не разхищава нищо. Нито пространство, нито багажник, нито конски сили, нито гориво. Не са ли това именно модерните автомобили? Стават за всеки и не хабят ресурси. Това е и Opel Crossland X. Другото е без значение.