Ако сме използвали обществения транспорт, може би сме се чудили защо влаковете са сред малкото превозни средства, които нямат колани. Автомобилите имат колани, самолетите имат колани, но влаковете - не. Защо?
Има няколко причини, и не всички са очевидни. Първо, поставянето на колани във влаковете би било скъпо и технически сложно. Освен това, влаковите инциденти са редки, дори когато понякога са сериозни.
Според данни на Европейската комисия от 2019 г., рискът от смърт за пътник във влак в ЕС е около 0.09 смъртни случая на милиард изминати километри, което е почти три пъти по-ниско от този за автобусите и цели 28 пъти по-ниско от риска за автомобилните пътници.

Източник: iStock
Но не става въпрос само за това, че влаковите компании не искат да харчат пари. Влаковете са проектирани да бъдат максимално безопасни. Сблъсък във влак е различен от сблъсък с кола. В колата коланите помагат пътниците да не бъдат изхвърлени навън или да не ударят предната седалка. Но във влак, където някои пътници стоят прави, а други са седнали, коланите могат дори да увеличат риска, тъй като неприкрепените могат да се превърнат в опасност за другите при рязко спиране или удар.
Според доклад за безопасността на пътниците: "Ударът на тялото с седалката представлява основната причина за вторични наранявания. В същото време, седалките са най-ефективният начин да се ограничи движението на тялото и да се намали сериозността на нараняванията."

Източник: iStock
Коланите са разглеждани като възможност, но се установява, че те не осигуряват оптимална защита, тъй като не всеки пътник би ги използвал. Истината е, че ако всички пътници останат седнали и прикрепени с колани, безопасността би се подобрила. Но това е малко вероятно - заради навиците и желанията както на пътниците, така и на екипажа, пише IFL Science.