Електрическите автомобили са горещият картоф в автомобилната индустрия в момента. Проблемът е, че те все още са значително по-скъпи от еквивалентни модели, задвижвани от бензинов или дизелов двигател. Факт е, че на пазара има и по-достъпни коли на ток, но в по-голямата си част те не предлагат никаква емоция зад волана.
В последните 3-4 години обаче, компактните електромобили изминаха дълъг път и в момента някои от тях впечатляват с динамичните си характеристики, максималния пробег с едно зареждане, както и с качеството си на изпълнение. Именно за тях ще говорим - достъпните електромобили, които реално бихме искали да притежаваме.
Един такъв пример е Renault Zoe, което се предлага на цени от около 30 000 евро. Моделът бе сериозно обновен през тази година и вече изглежда малко по-модерно и луксозно, но истински видимото обновление е под предния капак. Renault Zoe вече може да бъде поръчан с по-мощен електромотор с мощност 130 к.с. (досега се предлагаха версии с 90 и 110 к.с.).
Източник: Renault
С по-мощния двигател Zoe ускорява до 100 км/ч за 9.5 секунди и достига максимална скорост от 140 км/ч. Благодарение на новата и по-голяма батерия с 52 кВч капацитет, максималният пробег с едно зареждане вече достига 390 км. Не е зле за симпатично градско автомобилче от Франция.
Неговия сънародник Peugeot e-208 е не по-малко интересен. Той също започва от около 30 000 евро, но е още по-изкушаващ от Zoe, защото е малко по-голям и сериозен, а освен това се усеща и изглежда като автомобил от по-висок клас.
Източник: Peugeot
От гледна точка на динамиката, Peugeot e-208 разполага също със 130 к.с., както Zoe, но някакси успява да ускори по-бързо до 100 км/ч - за 8.1 секунди. Батерията е малко по-малка от тази на Zoe - 50 кВч - а с едно зареждане автомобилът може да измине 340 км. Ако пък дизайнът ни идва малко в повече, винаги можем да заложим на Opel Corsa-E, който има идентична механика, но я комбинира с по-обрана визия.
Източник: Opel
Като стана въпрос за Opel, електрическият модел Ampera-E също заслужава внимание. Той e особено популярен в САЩ под името Chevrolet Bolt и това е съвсем разбираемо, имайки предвид отличната динамика, доброто оборудване и достойният максимален пробег. Накратко, разполагаме с 200 к.с., 7 секунди до 100 км/ч и 383 км с едно зареждане. Цената обаче е по-висока от тази на френските предложения - 42 990 евро.
Източник: Hyundai
Два добри електромобила идват и от завода на Hyundai - Ioniq Electric и Kona EV. И двата имат своите фенове, но първият безспорно заслужава повече мястото си в графата на "достъпните".
Ioniq Electric струва 35 000 евро и 38.3-киловатчасовата му батерия позволява да изминем 311 км с едно зареждане. Иначе електрическият му двигател има мощност от 132 к.с. и позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за под 10 секунди. Максималната скорост е 165 км/ч. Хубавото в случая е, че освен практичен автомобил, Ioniq е и много забавен за каране, макар че това никога не е бил основният му фокус.
Източник: Nissan
Няма как да има класация за достъпни електромобили, без да се спомене популярния Nissan Leaf. Той е на пазара от няколко години и е един от най-известните електромобили в света. В Европа електрическата японка се продава за 37 000 евро, като за парите си получаваме по-малко, отколкото при горните предложения.
Само 270 км максимален пробег, например. Мощността достига 148 к.с. и е достатъчна за развиването на максимална скорост от 144 км/ч и постигането на ускорение от 7.9 секунди от 0 до 100 км/ч. Огромният плюс на Leaf е неговият просторен и практичен интериор.
Източник: Volkswagen
За финал оставихме може би най-интересния от всички електрически автомобили, споменати тук. Казва се VW ID.3 и е чисто нова разработка на германската компания. Има размерите на класическия Golf, но интериорът му се доближава по-скоро до този на Passat. Освен това, за разлика от повечето достъпни електромобили, този тук разполага със задно задвижване на колелата.
Базовата версия на ID.3 има 132 к.с., спринтира до 100 км/ч за 8 секунди и е способна на максимална скорост от 160 км/ч. Най-евтината версия може да измине 330 км с едно зареждане, а срещу доплащане пробегът скача. И всичко това при стартова цена от 30 000 евро. На кого му е притрябвала Tesla...