Електрическите автомобили са горещият картоф в автомобилната индустрия в момента. Проблемът е, че те все още са значително по-скъпи от еквивалентни модели, задвижвани от бензинов или дизелов двигател. Факт е, че на пазара има и по-достъпни коли на ток, но в по-голямата си част те не предлагат никаква емоция зад волана.

В последните 3-4 години обаче, компактните електромобили изминаха дълъг път и в момента някои от тях впечатляват с динамичните си характеристики, максималния пробег с едно зареждане, както и с качеството си на изпълнение. Именно за тях ще говорим - достъпните електромобили, които реално бихме искали да притежаваме.

Един такъв пример е Renault Zoe, което се предлага на цени от около 30 000 евро. Моделът бе сериозно обновен през тази година и вече изглежда малко по-модерно и луксозно, но истински видимото обновление е под предния капак. Renault Zoe вече може да бъде поръчан с по-мощен електромотор с мощност 130 к.с. (досега се предлагаха версии с 90 и 110 к.с.).

Снимка 458349

Източник: Renault

С по-мощния двигател Zoe ускорява до 100 км/ч за 9.5 секунди и достига максимална скорост от 140 км/ч. Благодарение на новата и по-голяма батерия с 52 кВч капацитет, максималният пробег с едно зареждане вече достига 390 км. Не е зле за симпатично градско автомобилче от Франция.

Неговия сънародник Peugeot e-208 е не по-малко интересен. Той също започва от около 30 000 евро, но е още по-изкушаващ от Zoe, защото е малко по-голям и сериозен, а освен това се усеща и изглежда като автомобил от по-висок клас.

Снимка 458348

Източник: Peugeot

От гледна точка на динамиката, Peugeot e-208 разполага също със 130 к.с., както Zoe, но някакси успява да ускори по-бързо до 100 км/ч - за 8.1 секунди. Батерията е малко по-малка от тази на Zoe - 50 кВч - а с едно зареждане автомобилът може да измине 340 км. Ако пък дизайнът ни идва малко в повече, винаги можем да заложим на Opel Corsa-E, който има идентична механика, но я комбинира с по-обрана визия.

Снимка 458352

Източник: Opel

Като стана въпрос за Opel, електрическият модел Ampera-E също заслужава внимание. Той e особено популярен в САЩ под името Chevrolet Bolt и това е съвсем разбираемо, имайки предвид отличната динамика, доброто оборудване и достойният максимален пробег. Накратко, разполагаме с 200 к.с., 7 секунди до 100 км/ч и 383 км с едно зареждане. Цената обаче е по-висока от тази на френските предложения - 42 990 евро.

Снимка 458351

Източник: Hyundai

Два добри електромобила идват и от завода на Hyundai - Ioniq Electric и Kona EV. И двата имат своите фенове, но първият безспорно заслужава повече мястото си в графата на "достъпните".

Ioniq Electric струва 35 000 евро и 38.3-киловатчасовата му батерия позволява да изминем 311 км с едно зареждане. Иначе електрическият му двигател има мощност от 132 к.с. и позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за под 10 секунди. Максималната скорост е 165 км/ч. Хубавото в случая е, че освен практичен автомобил, Ioniq е и много забавен за каране, макар че това никога не е бил основният му фокус.

Снимка 458350

Източник: Nissan

Няма как да има класация за достъпни електромобили, без да се спомене популярния Nissan Leaf. Той е на пазара от няколко години и е един от най-известните електромобили в света. В Европа електрическата японка се продава за 37 000 евро, като за парите си получаваме по-малко, отколкото при горните предложения.

Само 270 км максимален пробег, например. Мощността достига 148 к.с. и е достатъчна за развиването на максимална скорост от 144 км/ч и постигането на ускорение от 7.9 секунди от 0 до 100 км/ч. Огромният плюс на Leaf е неговият просторен и практичен интериор.

Снимка 458347

Източник: Volkswagen

За финал оставихме може би най-интересния от всички електрически автомобили, споменати тук. Казва се VW ID.3 и е чисто нова разработка на германската компания. Има размерите на класическия Golf, но интериорът му се доближава по-скоро до този на Passat. Освен това, за разлика от повечето достъпни електромобили, този тук разполага със задно задвижване на колелата.

Това е бъдещият електрически заместник на VW Golf

Това е бъдещият електрически заместник на VW Golf

Децата няма да помнят Golf "единичка"

Базовата версия на ID.3 има 132 к.с., спринтира до 100 км/ч за 8 секунди и е способна на максимална скорост от 160 км/ч. Най-евтината версия може да измине 330 км с едно зареждане, а срещу доплащане пробегът скача. И всичко това при стартова цена от 30 000 евро. На кого му е притрябвала Tesla...