Когато в края на 90-те излезе първото поколение на Honda HR-V, повечето хора бяха леко шокирани от външния му вид. Компактно купе, ръбати форми, лайфстайл излъчване, с високо окачване като за офроуд, но без 4х4.

Сега не звучи никак революционно, защото по улиците се движат десетки такива модели, но тогава тази концепция беше изцяло нова. И в нея има логика.

Нека си представим, че сме млади, несемейни хора, които се справят добре с живота и имат "активен начин на живот". Има ли по-добра кола от тази? Компактна, икономична, с достатъчно пространство вътре за два сака и две сноуборд дъски, палатки или каквото ни е на сърце. Към това прибавяме различен външен вид от горе-долу всичко, което се движи наоколо, както и високо окачване за допълнителна доза сигурност, ако решим да напуснем пътя.

Както добре знаем обаче, да повториш една успешна рецепта в автомобилния свят е трудно. Второто поколение на HR-V бе доста далече от смелостта и излъчването на първото. Затова и надеждите ни за третото бяха големи.

Снимка 569944

Източник: Honda

УМЕРЕНА ЛУДОСТ

За нас това е един от най-добре изглеждащите компактни кросоувъри в момента. Разбира се, няма я онази налудничава форма от миналото, но все пак годината е 2022-ра. Формите са заоблени и елегантни, но различното се забелязва.

Така дневните LED светлини се сливат в едно с най-горната лайсна на радиаторната решетка, а самата тя e моделирана по начин, който я кара да изглежда сякаш я прорязана в самата броня.

Окачването е достатъчно високо, за да бъде наречен HR-V кросоувър, но линията на покрива е ниска, което създава усещането за динамичен автомобил с добра аеродинамика.

Вероятно, за да засилят това усещане, дизайнерите са позиционирали дръжките за отваряне на задните врати в колонката, което донякъде кара колата да изглежда като двуврата. Задната част пък е стилистично продължение на предницата, като там тънките стопове са обединени от общ елемент с голямо лого в средата.

Снимка 569947

Източник: Honda

Отвън новото HR-V изглежда доста компактно, което кара пространството в интериора наистина да изпъкне. От Honda признават, че са оптимизирали значително мястото за крака на задните седалки, но нека признаем, това сме го чували много от много фирми.

Тук обаче то наистина е впечатляващо. Двуметров човек може да седне на задната седалка и между коленете му и предната облегалка ще останат поне 8-10 сантиметра, което за автомобил в този сегмент е трудно за повярване.

При това пред него може да стои друг възрастен съвсем комфортно. Същото не може да се каже за пространството за глава на същия двуметров човек, но при всяко положение ще се чувства удобно. С други думи, може да натоварим трима приятели и да заминем, без да се притесняваме, че някой ще се нуждае от масаж на финала.

Снимка 569950

Източник: Honda

Стори ни се изключително хитра възможността задните седалки да се вдигнат нагоре и назад, с което се освобождава значително пространство за товарене на нестандартни предмети, като например велосипед. Колко коли в този клас могат да поберат неразглобен велосипед в изправено положение?

Ако не сме чак такива екстремисти, може да разчитаме на приличен багажник, който е достатъчен за четирима, стига някой от тях да не се е увлякъл повече с дрехите и аксесоарите. Под неговото дъно пък е разположена компактната литиево-йонна батерия.

Снимка 569952

Източник: Honda

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ

  • Модификация: HR-V e:HEV
  • Работен обем: 1498 куб. см.
  • Максимална мощност: 131 к.с.
  • Въртящ момент: 253 Нм
  • Ускорение: 10.6 сек. до 100 км/ч
  • Максимална скорост: 170 км/ч
  • Среден разход: 4.8 л/100 км
  • Трансмисия: -
  • Базова цена: 59 990 лв.

ХИБРИДНА ИСТОРИЯ

Honda HR-V се предлага само и единствено с хибридно задвижване без възможност за зареждане от контакт или зарядна станция. А ако сме от хората, които трудно взимат решения, това ще ни хареса.

Общо взето, няма какво да избираме - харесваме си цвят и ниво на вътрешно оборудване от три опции, и сме готови. От друга страна обаче, ако нещо в поведението на системата не ни харесва, не може да избягаме от нея.

Хибридното задвижване на Honda HR-V работи в три различни режима. В градски условия колата се движи само на ток, докато батерията има заряд. Когато той се изчерпа, автоматично системата преминава във втория режим, при който 1.5-литровият бензинов двигател със 107 к.с. действа като генератор, без да задвижва колелата директно. За разлика от третия режим, който наричаме магистрален.

При него чрез съединител, бензиновият двигател започва да се грижи за задвижването на колелата директно. Интересното е, че заради спецификите на системата, максималната мощност не може да надхвърли тази на електромотора, която е 131 к.с.

Снимка 569948

Източник: Honda

Звучи доста сложно, но в действителност не разбираме кога колата превключва от един режим на друг. Всичко става неусетно и тихо.

Не съвсем такъв е случаят, когато се движим по магистрала и се наложи да ускорим и да изпреварим някого, особено на баир.

Бензиновият двигател се нуждае от доста високи обороти, за да реализира максималната си мощност, което води до покачване на шума в купето. В което няма нищо фатално, просто издава факта, че магистралата не е най-любимото място на HR-V.

Снимка 569951

Източник: Honda

Той се чувства далеч по-добре в града или на спокойни двулентови пътища, където може да се возим и да се наслаждаваме на гледките и качествения интериор на колата.

На допир HR-V е страхотен. Всичко вътре е приятно за гледане и пипане, като има и някои много хитри решения.

Така например сенниците отпред могат да се откачат и да се поставят на страничното стъкло, като стойката им е телескопична и позволява настройка, в случай че слънцето е позиционирано под неблагоприятен за нежната ни кожа ъгъл.

Няма нищо по-дразнещо да караш, слънцето да те заслепява отстрани и да не успяваш да намериш подходяща позиция на сенника, която да те удовлетворява. При HR-V такъв проблем няма.

Снимка 569949

Източник: Honda

  • Може да: е малко шумен
  • Не може да: предизвика клаустрофобия
  • Липсва му: изцяло електрическо задвижване

И понеже основната целева група на HR-V продължават да бъдат младите хора с афинитет към технологиите, няма как да минем без 9-инчов сензорен дисплей с възможност за репликиране на Apple и Android устройства и доста интуитивни и лесни за ползване менюта.

USB портовете са четири, като два от тях са предвидени за задните седалки. Намираме го за много удобно решение.

Има и пад за безжично зареждане на телефон, така че ако сме максималисти, може да зареждаме цели пет устройства. Така ако отиваме с приятели да караме кайт сърф и всеки от нас има намерение да снима с екшън камера, може да заредим цялата си снимачна техника по пътя. Добре е да избягваме обаче мекия пясък, защото HR-V се предлага само с предно предаване.

Снимка 569946

Източник: Honda

Honda HR-V е автомобил със свой характер и виждане за това какъв трябва да бъде един компактен кросоувър. Той не ни дава особен избор и обявява All in още на раздаването. Или го харесваме такъв, какъвто е, или не. Точно като провокативен тийнейджър, който ни казва в очите какво мисли за нас, а след това с любопитство изследва реакцията ни. Важно е само да не го подценяваме, защото и той има на какво да ни научи.