Трудно ни е да си представим един ден, който да мине без смартфона ни. Използваме го за връзка със семейство и приятели, по работа и най-често просто за забавление, в което времето минава наистина неусетно. Но надали се замисляме за разликата в начина, по който използваме телефона в сравнение с лаптопа например.
Учени от Университета в Пенсилвания проведоха интересно изследване, резултатите от което бяха публикувани в Journal of Marketing. Според статията, озаглавена "Как смартфоните увеличават саморазкриването на потребителите", тези устройства са виновни за това, че споделяме за себе си повече, отколкото е необходимо.
Според изследователите, смартфоните променят количеството лична и интимна информация, което сме склонни да споделим с останалите. Когато използваме телефоните си ни е по-лесно да разкрием повече за себе си онлайн, отколкото когато сме пред компютъра.
Източник: iStock
Например публикациите в социалните мрежи, които са написани от смартфона, по-често са проява на лично мнение или емоционален изблик. В тях споделяме повече за семейството и личния си живот.
Друг пример е, че когато попаднем на онлайн реклама, която изисква от нас телефонен номер или адрес, сме по-склонни да ги предоставим, ако в момента сме на смартфона, а не на компютъра.
На какво се дължи този ефект
Според учените, има две основни причини. Едната е, че когато използваме смартфона, нямаме това удобство, като при настолния компютър или лаптопа. Така когато пишем на някого или искаме да споделим нещо в социалните мрежи, се стремим да го направим по-бързо, като междувременно внимаваме за груби грешки в писането.
Източник: iStock
Мислим за вида на написаното повече, отколкото за неговото съдържание. Така е по-лесно да кажем повече, отколкото бихме искали. Нямаме и по-големия екран, който може да ни накара да се зачетем в написаното и да размислим дали наистина да го споделим. А и използваме смартфона си навсякъде, което ни разконцентира от съдържанието, за да не изпуснем случващото се около нас.
Втората причина е свързана с това, че учените дефинират смартфоните като "биберон за възрастни". Тези устройства са с нас денонощно и ги свързваме с чувството за нещо комфортно и познати. И именно то ни предразполага да споделяме повече.
Така когато пишем на смартфона, се чувстваме в безопасна зона и сякаш споделяме с някой близък или приятел, а не с непознат. И шансът да напишем нещо, за което след това да съжаляваме, е по-голям. Но това влияние на телефоните се използва все по-успешно в маркетинга, за да добият компаниите представа за истинските ни нагласи, пише Science Daily.