В последно време Suzuki изпъква с едно нещо пред конкуренцията: това е може би последната компания, която прави разумни автомобили без много претенция, но за сметка на това с много характер. Което си е глътка свеж въздух в момент, в който всички се надпреварват да се фукат с революционни технологии, сложни инженерни решения и нечувани екстри.

Интересното в случая е, че японците някак си успяват да оставят такова впечатление, въпреки че на практика колите им не страдат от липса на нищо, с което модерният човек е свикнал: моделите им се предлагат с хибридни задвижвания, 4х4, системи за активна и пасивна безопасност и съвременни мултимедийни решения, но все пак опаковани в достъпна цена. А истината е, че човек има нужда от много малко, за да се чувства добре в новия си градски автомобил.

Снимка 409037

Източник: Suzuki

СУХАТА ИНФОРМАЦИЯ
Модификация: 1.2 DUALJET SHVS 4WD
Работен обем: 1242 куб. см.
Мощност: 90 к.с.
Въртящ момент: 120 Нм
Ускорение: 12.6 сек. до 100 км/ч
Максимална скорост: 170 км/ч
Среден разход: 4.5 л/100 км
Трансмисия: 5-скоростна механична
Базова цена: 22 890 лв.

Suzuki Swift се доближава до представата ни за чудесен представител на сегмента. На първо място, той е лек - с тегло под един тон, което означава, че има нужда от малък и икономичен двигател. Колкото по-тежък е един автомобил, толкова повече конски сили му трябват, за да се представи достойно като динамика.

На второ място, Swift е удобен и практичен. Ако беше животно, със сигурност щеше да е плъх, който може да направи обратен завой в тръба с диаметър пет сантиметра. Малък е, за да не ни напряга, когато изследваме ресторантите в идеалния център, но в същото време е достатъчно голям, за да ни побере добре охранени след това. Багажникът му пък е точно това, което очакваме - нищо впечатляващо, но напълно достатъчно.

Снимка 409040

Източник: Suzuki

Има вариант Swift да бъда оборудван и с четири задвижващи колела, които са там, за да напомнят на нахакания ни приятел, че нашия Swift няма да отстъпи на помпозното му SUV, където и да решим да отидем през уикенда.

Няма какво да се лъжем - при Swift 4х4 системата не се усеща и не е нужна в 90% от времето, но в единствения случай, когато другите закъсат, ние ще сме с едни гърди напред и дори ще им предложим да ги издърпаме.

ОЧАКВАНИЯ

Какво да очакваме като технологии? Зависи колко пари ни се дават. Има възможност колата ни да бъде оборудвана с "мека" хибридна технология, която не позволява да караме изцяло на ток, но при пълно натискане на педала на газта помага на бензиновия двигател да ускори купето, намалявайки същевременно разхода на гориво...

Снимка 409042

Източник: Suzuki

...който е истински впечатляващ. В извънградски условия с по-динамичен стил на шофиране може да очакваме разход от 6 л/100 км, което е особено добра новина, имайки предвид, че двигателят е 1.2-литров бензинов, няма турбокомпресор, а скоростната кутия е 5-степенна.

Това звучи като отчайващо демоде, но от друга страна японците добре са сметнали предавателните числа на трансмисията и липсата на още една предавка не се усеща зад волана. Пък и колкото по-прост е един автомобил като концепция, толкова по-ниски експлоатационни разходи ви очакват.

Снимка 409039

Източник: Suzuki

Все пак, ако искаме турбо двигател, такъв се предлага, но не и в комбинация с 4х4 задвижване, така че ще трябва да избираме.

ПОД ПОВЪРХНОСТТА

Всичко дотук изглежда като постлано с цветя и рози, но за съжаление под повърхността се крият известни недостатъци. Например седалките, които са доста меки и не предлагат достатъчно опора за кръста и гърба. Липсата на подлакътник също изглежда като непростим грях в XXI век, а мощността от 90 конски сили - дори за автомобил с тегло от 980 кг, не е никак впечатляваща.

Снимка 409041

Източник: Suzuki

Може да: е кола за всичко
Не може да: избяга от разумния си характер
Липсва му: някое друго конче под капака

Щеше ни се от Suzuki да бяха заложили и на малко по-качествени материали в интериора, както и на повече шумоизолация, която да не кара вратите да се затварят толкова гръмко. Обаче ако всички наши прищевки бяха изпълнени, дали щяхме да можем да получим цена от 22 890 лв. за базовата версия? Отговорът е лесен за отгатване.

Това, което японците са направили с новия си Swift, е изкушаващо добър коктейл от проста и ефективна концепция с всичко необходимо, за да се чувстваме сигурни и обезпечени - система за следене на пътната лента, предупреждение за сблъсък, подгряване на седалките, сензорен дисплей с възможност за връзка с мобилно устройство, безключово влизане и запалване и т.н.

Ако поставим всичко това на везната, веднага можем да си обясним защо харесахме Swift от пръв поглед. Защото е честен и разумен. А също както при хората, такива останаха малко. За съжаление.