Река Амазонка се извива и тече на най-малко 6400 километра, но не е пресечена от нито един мост - поне не и официално. Като се има предвид силната тенденция на човечеството да прекроява природните пейзажи и да пресича привидно невъзможното, тази аномалия повдига въпроса "Защо?".
Една от основните причини е, че няма голямо търсене за пресичане на река Амазонка. Дълбините на тропическите гори са слабо населени със сравнително малко инфраструктура и пътища, което прави мостовете ненужни.
"Няма достатъчно належаща нужда от мост през Амазонка", казва Валтер Кауфман, председател на катедра "Структурно инженерство" (бетонни конструкции и проектиране на мостове) в Швейцарския федерален технологичен институт в Цюрих, пред Live Science през 2022 г.
Източник: iStock
"Разбира се, има и технически, и логистични трудности", добавя Кауфман.
Безспорно е предизвикателство да се изгради инфраструктура в гъстата тропическа гора, поради което има много малко човешки селища със значителни размери в Амазонка. Почвата е мека и непредсказуема, освен това е изключително лесно всякакви конструкции, създадени от човека, да бъдат погълнати от безмилостната растителност на тропическите гори и суровите условия, като интензивните валежи.
Всеки опит да се построи мост - освен ако не е перфектно планиран, вероятно ще завърши с разпадащи се основи и обвит в непокорна и непрекланна зеленина.
Едва ли можем да го разберем, като гледаме пейзажа, но Амазонка е осеяна с отдавна изчезнали останки от човешки селища, които са изгубени от природата през вековете.
Източник: iStock
Новите технологии за изображения разкриват, че вероятно има повече от 10 000 предколумбови археологически обекта, скрити в целия басейн на Амазонка. За разлика от археологическите останки от древни култури в умерените части на света, амазонските структури са заблатени, погълнати от растежа на растенията и погребани.
Ако имаме нужда от модерен пример, не бива да търсим по-далеч от прословутата магистрала BR-319 - дълъг 870 километра път, който минава през девствена част от тропическите гори на Амазонка от Манаус до Порто Велю. Магистралата е построена в началото на 70-те години по време на бразилската военна диктатура, но в крайна сметка е изоставена през 1988 г., тъй като е неикономична за поддръжка и изисква постоянни ремонти поради бързото влошаване.
Източник: iStock
Много хора са на мнение, че е по-добре мостовете никога да не започват да пресичат река Амазонка. Амазонка е невероятно богат и уникален кошер от биоразнообразие и човешка култура, който вече е под огромен натиск от дърводобива и минното дело. Изграждането на пътища, магистрали и мостове може да отвори Амазонка за повече експлоатация. Изследванията подчертават, че огромното мнозинство (95%) от обезлесяването се случва в рамките на 5.5 километра от пътя, тъй като осигурява достъп до дървосекачи, превозни средства и тежки машини.
Проучване от 2022 г. използва AI за идентифициране на селски (често неофициални и незаконни) пътища в бразилската Амазония от сателитни изображения, идентифицирайки 3.46 милиона километра пътища. След това изследователите използват тези открития, за да видят как новите пътища влияят на обезлесяването, горските пожари и фрагментацията на ландшафта.
"Това са артериите на разрушението. Пътищата са отворени за добив на дървесина и разклоненията се разпространяват от главната линия, където са камионите и тежките машини", категоричен е съавторът на изследването Карлос Соуза Младши, който е изследовател в Imazon.