Пластмасовите бутилки са едни от най-разпространените боклуци, които трябва да събираме отделно, за да могат да се рециклират. Докато у нас този процес все още не се е превърнал в навик, в Южна Африка са намерили интересно и полезно приложение на преработената пластмаса.
В страната има сериозен проблем с инфраструктурата, като над три милиарда долара годишно отиват за закърпване на дупки по пътищата. А едно от иновативните решения за него е свързано с решението на друг проблем - пластмасовите отпадъци.
От лятото на тази година местната компания Shisalanga Construction предлага алтернатива на традиционното асфалтиране. Тя вече може да се похвали с първия път, направено от асфалт, примесен с рециклирана пластмаса.
400 метра от трасе в Клифдейл са покрити с еквивалента на близо 40 000 рециклирани двулитрови пластмасови бутилки от прясно мляко. И това е само началото.
Източник: Facebook / Shisalanga Construction
Специфичното е, че за ремонтите на пътища може да се използва само рециклиран полиетилен с висока плътност. Бутилките, направени от него, се разтопяват при температура от 190 градуса и към тях се прибавят специални вещества.
Тази смес замества 6% от битумното (свързващо) вещество в асфалта и така в един тон асфалт се съдържат между 118 и 128 рециклирани пластмасови бутилки. По този начин пътната настилка става по-устойчива на ниски и високи температури, на голямо натоварване и мокрене.
Източник: iStock
Освен това, се редуцират вредните емисии, които се отделят при процеса на асфалтиране. Цената на асфалта, който съдържа в себе си рециклирана пластмаса, не се различава от този на обикновения, но от компанията производител са категорични, че той е по-добра инвестиция, защото му дават живот поне 20 години, пише CNN Business.
Вторият живот на рециклираните пластмасови бутилки има и друга плюс. За разлика от Европа, където голяма част от пластмасата се събира разделно, в Южна Африка тя се селектира на сметищата и трябва да има за какво да се използва, за да се случи преработката, която спестява огромно количество боклук, оставен да гние с години.
Краткосрочните планове на Shisalanga Construction включват полагането на 200 тона асфалт с пластмаса на централна магистрала. Ако анализите докажат, че технологията е устойчива и рентабилна, тя ще започне да се използва в цяла Южна Африка.