Пътуването със самолет може да е бърз и сравнително достъпен начин за стигане от единия до другия край на света, но все повече се говори за вредата, която този тип транспорт нанася на атмосферата и околната среда. Затова и не спират да се търсят алтернативи, които обаче не са никак лесни за проектиране, изграждане и най-вече - за финансиране.

От Европа до Африка на релси и под вода - първият подводен влак, който ще свързва континентите

От Европа до Африка на релси и под вода - първият подводен влак, който ще свързва континентите

И какво общо има Световното по футбол с проекта

Поредният мащабен проект, който успя да привлече вниманието не само с крайната си цел, но и с цената си, е този за трансатлантически тунел, който да свързва Лондон с Ню Йорк. Идеята не е нова, но сега се възражда покрай няколкото подобни проекта в Европа, за които научихме наскоро - като норвежкия Rogfast Project, който дава заявка да е най-дългият и дълбок подводен тунел в света. 

И докато на континента подобни идеи не спират да се множат в търсене на алтернатива на пътуването по въздух, евентуалният трансатлантически тунел се различава от всички тях по важната подробност, че планът е придвижването в него да става чрез вакумни технологии, за да може огромното разстояние да се изминава за около един час.

Но за да се случи това в близко (или по-далечно бъдеще), трябва да се изкопаят над 4800 км под водата. И се изчислява, че ако това се случва със скоростта на изграждане на тунела под Ла Машна, вероятно би отнело годините до края на това хилядолетие, твърди Newsweek.

Цената на подобен грандиозен проект също е не по-малка пречка пред неговото осъществяване. Смята се, че сумата ще достигне около 19.8 трилиона долара. Също така тази трансатлантическа връзка се нуждае от бързо развитие на технологиите за вакумни тръби, за да могат превозните средства да пътуват под налягане и върху специална инфраструктура, развивайки скорости от близо 5000 км/ч. Именно те са необходими, за да може разстоянието между двата мегаполиса да се изминава само за час.

Освен високата си цена, за да бъде създаден, един евентуален трансатлантически тунел ще има и висока стойност за околната среда, защото би намалим значително вредното влияние от дългите полети. Влакове, задвижвани по тази вакумна технология, вече се движат в някои страни по света, но на много по-кратки разстояния и не под вода. 

Китайският влак, който ще се движи по-бързо от самолет

Китайският влак, който ще се движи по-бързо от самолет

Това ли е бъдещето на транспорта

Същата технология е заложена и в проекта за подземния тунели Hyperloop на Илон Мъск. А тази седмица той заяви гордо, че компанията му може да се наеме с изграждането на въпросният тунел през океана между Лондон и Ню Йорк, ако му бъде платена сумата, която се изчислява, че ще струва той. Дали наистина ще спечели тази възможност обаче, предстои да разберем.