Пътуването със самолет може да е бърз и сравнително достъпен начин за стигане от единия до другия край на света, но все повече се говори за вредата, която този тип транспорт нанася на атмосферата и околната среда. Затова и не спират да се търсят алтернативи, които обаче не са никак лесни за проектиране, изграждане и най-вече - за финансиране.
Поредният мащабен проект, който успя да привлече вниманието не само с крайната си цел, но и с цената си, е този за трансатлантически тунел, който да свързва Лондон с Ню Йорк. Идеята не е нова, но сега се възражда покрай няколкото подобни проекта в Европа, за които научихме наскоро - като норвежкия Rogfast Project, който дава заявка да е най-дългият и дълбок подводен тунел в света.
И докато на континента подобни идеи не спират да се множат в търсене на алтернатива на пътуването по въздух, евентуалният трансатлантически тунел се различава от всички тях по важната подробност, че планът е придвижването в него да става чрез вакумни технологии, за да може огромното разстояние да се изминава за около един час.
The $20-trillion tunnel that could link New York and London
— Evan Kirstel #B2B #TechFluencer (@EvanKirstel) December 9, 2024
The idea of a "Transatlantic Tunnel" has existed for a while, though issues of scale, cost, and utility have long stifled any realistic developments. While a flight between London and New York City takes around eight… pic.twitter.com/wxjJurw43F
Но за да се случи това в близко (или по-далечно бъдеще), трябва да се изкопаят над 4800 км под водата. И се изчислява, че ако това се случва със скоростта на изграждане на тунела под Ла Машна, вероятно би отнело годините до края на това хилядолетие, твърди Newsweek.
Цената на подобен грандиозен проект също е не по-малка пречка пред неговото осъществяване. Смята се, че сумата ще достигне около 19.8 трилиона долара. Също така тази трансатлантическа връзка се нуждае от бързо развитие на технологиите за вакумни тръби, за да могат превозните средства да пътуват под налягане и върху специална инфраструктура, развивайки скорости от близо 5000 км/ч. Именно те са необходими, за да може разстоянието между двата мегаполиса да се изминава само за час.
Освен високата си цена, за да бъде създаден, един евентуален трансатлантически тунел ще има и висока стойност за околната среда, защото би намалим значително вредното влияние от дългите полети. Влакове, задвижвани по тази вакумна технология, вече се движат в някои страни по света, но на много по-кратки разстояния и не под вода.
Същата технология е заложена и в проекта за подземния тунели Hyperloop на Илон Мъск. А тази седмица той заяви гордо, че компанията му може да се наеме с изграждането на въпросният тунел през океана между Лондон и Ню Йорк, ако му бъде платена сумата, която се изчислява, че ще струва той. Дали наистина ще спечели тази възможност обаче, предстои да разберем.
Elon Musk has claimed that The Boring Company could build a tunnel from New York to London by creating a vacuum within the tunnel and using pressurized vehicle.
— Onyx Blizzard (@FightferP) December 10, 2024
Train traveling along the structure could theoretically reach speeds of more than 3,000 mph
The $20 Trillion tunnel… pic.twitter.com/9B0nxaNzRI