Трафикът и придвижването в града са всe по-наболяла тема зa много европейски градове. Виждаме различни мерки, които се предприемат като акцентът е върху ограничаването на придвижването с лични автомобили и използването на градския транспорт. А една европейска столица от тази седмица може да се похвали с нова придобивка, която също до известна степен ще облекчи движението из нея.
Най-дългата градска въжена линия в Европа, известна като C1 или Paris Téléphérique, беше открита преди дни в Париж. До този момент се стигна цели 17 години след като изграждането й бе предложено за пръв път. И сега тя вече обслужва пътници от слабо свързаните югоизточни предградия на града, които превозва до една от линиите на метрото.
Градската въжена линия е с дължина 4.6 километра. Разполага със 105 гондоли с общ капацитет от над 11 хиляди пътници дневно. Изграждането й струва 138 милиона евро.
La révolution des transports continue : le plus grand téléphérique urbain d’Europe a ouvert ses portes !
— Valérie Pécresse (@vpecresse) December 13, 2025
11 000 voyageurs sont attendus dans les 105 cabines 100% accessibles et sécurisées. Un vrai gain de temps de plus de 20 minutes pour les habitants du Val-de-Marne. pic.twitter.com/2PlYUqEcGS
Пътуването от началната до крайната точка продължава около 18 минути, което я прави двойно по-бързата алтернатива на автобусните линии по маршрута. Освен това е по-евтиният вариант пред изграждането на нова метро линия, която да свързва южните квартали на Париж с останалата част на града.
Paris Téléphérique работи всеки ден от 5:30 до 23:30 часа, а в събота - до 00:30 часа. Билетът е само 2 евро, а могат да се използват и картите за градския транспорт. Това е първият подобен проект във френската столица, но е възможно да не е последният, ако очакванията за нейната функционалност се оправдаят, пише Metro.
C’est le plus long téléphérique urbain d’Europe
— Benjamin Umba (@benjimk) December 16, 2025
Long de 4,5 km, il vient d’être inauguré à Paris.
En 18 minutes, il parcourt un trajet qui prendrait 40 minutes en bus.
Il relie les banlieues à une station de métro menant directement au centre-ville.
Coût : 138 millions… pic.twitter.com/TlMS3OcTLl
Въжената линия в столицата е седмата в страната като подобни системи функционират отдавна в градове като Тулуза, Брест и Сен Дени дьо ла Реюнион. Първата е изградена в Гренобъл през 1934 г.
C1 може да е и най-дългата по рода си в Европа, но сериозно отстъпва на най-дългата в световен мащаб. Тя свързва боливийските градове Ла Пас и Ел Алто и е дълга малко над 38 км. Много, но на по-къси разстояния пък може да видим в редица градове на нашия континент - като Лондон, Лисабон, Барселона и други.