Скандалът с Cambridge Analytica и Facebook бе еднозначно съобщение за целия свят, че профилите ни в различните социални и не толкова социални мрежи са под зоркото наблюдение на служителите на съответната компания.

Facebook ни следи, дори и при деактивиран профил

Facebook ни следи, дори и при деактивиран профил

Събирането на данни никога не спира

Няколко месеца след скандала се оказа, че служители на Facebook и Amazon имат достъп до паролите на милиони от нас и могат да достигат до всевъзможни бази данни, съдържащи огромни количества информация за потребителите.

Въпреки това, всички единодушно продължаваме да ползваме тези платформи и да споделяме най-различни данни, като същевременно помагаме на големите компании да печелят безпрецедентни суми.

Снимка 222755

Източник: iStock

Оказва се обаче, че следенето в интернет е факт още от годините преди Facebook да завладее интернет. Заслугата за това е и на Том Андерсън, създателя на MySpace - една от първите социални мрежи.

Вчера от Wired съобщиха, че разполагат с данни, които показват, че служителите на MySpace са разполагали с достъп до профилите на всички потребители и често са използвали възможността да проникват в данните на техни приятели, познати и бивши половинки.

Хората от MySpace са разполагали с административна вратичка, наречена Overlord, която им е осигурявала пълен достъп до цялата база данни на платформата.

Колко пари правят големите компании от личните ни данни

Колко пари правят големите компании от личните ни данни

Скоро може и да разберем

Разбира се, в онези години никой не предполагаше, че събирането на лични данни ще достигне днешните си мащаби, и подобна тема дори не съществуваше в разговорите на хората.

Снимка 431843

Източник: iStock

Тревожещото е, че, според информацията на Wired, всички големи съвременни платформи разполагат с подобен на Overlord инструмент. И това очевидно не е тайна за никой от нас.

Някои от тези компании налагат строги ограничения до достъпа до подобните на Overlord вратички, но тези ограничения са обект на вътрешни за компанията правила, които няма как да знаем.