В последните години науката ни дава все нови познания за това какво може да предизвика деменция и как да се предпазим от диагнозата. А сега невродегенеративното заболяване, което засяга все повече хора и на все по-ранна възраст, се свързва с нови вещества, които се откриват както в питейната вода, така и в някои плодове и зеленчуци.

Евтината хранителна добавка, която може да намали опасността от Алцхаймер и деменция

Евтината хранителна добавка, която може да намали опасността от Алцхаймер и деменция

Какво показва ново проучване

Става дума за нитратите. Учени от Edith Cowan University и Danish Cancer Research Institute провеждат проучване, в рамките на което проследяват над 54 хиляди възрастни в продължение на 27 години. Акцентът е върху това как приемът на нитрати и нитрити от различни източници е свързан с развитието на деменция.

И за изненада на мнозина се установява, че по-високият прием на нитрати от зеленчуци е свързан с по-нисък риск от развитието на деменция. А по-голямото излагане на нитрати и нитрити от животински продукти, преработени меса и питейна вода увеличава риска от диагностициране.

Снимка 738084

Източник: iStock

Подчертава се, че влияние върху деменцията имат редица фактори, сред които както генетични, така и свързани с начина на живот, важна част от която безспорно е храненето. Според учените различният ефект от нитратите от различни източници е най-вероятно свързан с начина, по който тялото ни ги преработва.

"Когато ядем богати на нитрати зеленчуци, ние също така приемаме витамини и антиоксиданти, за които се смята, че помагат на нитратите да образуват полезното съединение азотен оксид, като същевременно ги блокират от образуването на N-нитрозамини, които са канцерогенни и потенциално вредни за мозъка", обясняват учените. 

При храните от животински произход обаче не се съдържат въпросните антиоксиданти. Освен това месото съдържа и съединения като хемово желязо, които всъщност могат да увеличат образуването на N-нитрозамини. И храните от животински произход нямат същите защитни съединения и могат да насърчат образуването на потенциално вредни вещества.

Снимка 765945

Източник: iStock

И това води до простия извод, че участниците, консумирали по-големи количества нитрати от растителен произход, приблизително еквивалентни на една чаша бейби спанак на ден, имат по-нисък риск от деменция. Междувременно по-високият прием на нитрати от животински храни, особено червено и преработено месо, е свързан с повишен риск от заболяването, обяснява Science Daily.

Това е и първото изследване, което посочва конкретна връзка между нитратите в питейната вода и риска от развитие на деменция. Участниците в изследването, изложени на нитрати в питейната вода, дори когато не надвишават препоръчителните количества, имат по-високи нива на деменция.

Как следобедната закуска, която избираме да ядем, може да повлияе на риска от деменция

Как следобедната закуска, която избираме да ядем, може да повлияе на риска от деменция

Навикът, който лесно можем да променим за по-добро здраве на мозъка

Причината е подобна на тази при храните от животински произход. "Водата не съдържа антиоксиданти, които могат да блокират образуването на N-нитрозамини. Без тези защитни съединения, нитратите в питейната вода могат да образуват N-нитрозамини в организма", обясняват учените. Затова ако пием чешмяна вода, е добре тя да бъде филтрирана.