Една от култовите автомобилни компютърни игри безспорно е Need for Speed II. Появата ѝ ни намери в началото на тийнейджърството и ясно си спомняме няколко фамозни коли, които бяха част от сюжета - Ferrari F50, McLaren F1, Ford GT90 и... Jaguar XJ220.

Именно за последния се сещаме и днес, когато попаднахме на обява за една перфектно запазена бройка от модела, пише Autoevolution. Тя се продава на търг, организиран от аукционната къща RM Sotheby"s и ще бъде разиграна на 5 ноември в Лондон. Според анализатори, очакваната цена ще бъде в порядъка на 1-1.3 млн. долара, с което въпросният Jaguar се превръща в значително по-"достъпен" суперавтомобил от Ferrari F40 или McLaren F1, например.

Снимка 592853

Източник: RM Sotheby's

Историята на Jaguar XJ220 е нещо, което си струва да се припомни. Според нас това е един от най-подценяваните суперавтомобили в историята. Първоначалната идея на инженерите била автомобилът да има V12 двигател и четири задвижващи колела. Впоследствие обаче това частично се променя, за да се покрият тогавашните екологични изисквания.

Снимка 592850

Източник: RM Sotheby's

Впоследствие британският производител обявява, че автомобилът ще използва по-малък V6 турбо двигател и ще има само задно предаване, което кара много хора, направили предварителна поръчка за колата, да се оттеглят от сделката. Което е малко странно, имайки предвид, че този двигател разполага с мощност от 542 к.с. и 644 Нм, което е повече оттова, с което 2.9-литровия V8 мотор на Ferrari F40 разполага по това време.

Снимка 592849

Източник: RM Sotheby's

Всичко това, в комбинация с тегло от 1470 кг и 5-скоростна механична трансмисия, позволява на XJ220 да развие максимална скорост от 349 км/ч. По този начин Jaguar XJ220 се превърнал в един от най-бързите серийни автомобили на планетата, или поне за кратък период от време, преди появата на митичния McLaren F1.

Въпреки това продажбите на модела така и не достигнали нивата, на които счетоводителите на Jaguar се надявали. В крайна сметка компанията произвела само 300 автомобила в периода 1992 - 1994 г. Била конструирана и състезателна версия, наречена XJ220-C, която участвала в състезанието за издръжливост "24 часа на Льо Ман".

Снимка 592851

Източник: RM Sotheby's

Една от трите състезателни машини била управлявана от самия Дейвид Култарт, а впоследствие частният производител Tom Walkinshaw Racing (TWR) създал улична версия на състезателната кола, от която били произведени шест бройки.

Снимка 592854

Тя се казва XJ220S и е радикално трансформирана в сравнение със стандартния модел без "S" в името си. Тук вече говорим за мощност от 671 к.с. и 713 Нм въртящ момент, както и за много сериозно олекотяване до едва 997 кг. Тогава автомобилът е тестван от Джеръми Кларксън, който мнозина познаваме от автомобилното предаване Top Gear. Сладкодумният журналист тогава описва преживяването си зад волана на XJ220S, така: "Последният път, когато бях в нещо толкова бързо, то беше направено от Boeing." И нищо чудно, защото тази версия на XJ220 има максимална скорост от 367 км/ч.

Снимка 592852

Източник: RM Sotheby's

Именно част от "серията" XJ220S е ярко оранжевият автомобил на снимките, който RM Sotheby"s са на път да предложат на търг. Той е произведен през 1993 година, като за него се знае, че е прекарал първите пет години от живота си в централата на TWR, след което е бил купен и е бил изнесен в Белгия. Година по-късно автомобилът се е озовал в Щатите, а през 2018 г. е бил продаден 2 пъти. Пробег? Някакви си 4822 км. Направо си е нов внос.