В голяма част от Европа железопътният превоз се е наложил като по-бърза и екологична алтернатива на придвижването с кола. ЖП линии свързват градове на хиляди километри един от друг, а дизеловите локомотиви постепенно се заменят от електрически - в името на един по-чист свят.
Прогресът на този тип транспорт обаче не спира до тук, а тепърва започва. И следващата важна стъпка е навлизането на влаковете, задвижвани от водород. Подобна идея слушаме от години, но остана малко, докато се превърне в действителност - и то на европейска земя.
През 2018 г. в Германия бе представен Coradia iLint, първият влак с нула вредни емисии, задвижван от водород. Той е дело на испанската компания Alstom. По немска поръчка са изработени общо 14 броя. Очаква се съвсем скоро да започне тестовият им период по трасе в Долна Саксония, дълго 123 километра.
The Hydrogen Stream: Alstom moves forward with world’s first hydrogen train, Chile seeks proposal for hydrogen projects: French train manufacturer Alstom said that its Coradia iLint train was now ready for commercial… https://t.co/yLh1zIihqK #solarenergy #solarpv #solar pic.twitter.com/Uc9tgBZCRP
— pv magazine (@pvmagazine) April 23, 2021
А ако всичко върви по план, влаковете, които отделят само водни изпарения, ще станат част от ЖП мрежата в Германия и ще превозват пътници по редовни линии през март следващата година. И това е само началото.
Alstom вече имат поръчки и от Франция, и от Италия, като ще създадат и влак, който се задвижва както с водород, така и на електричество. А тяхната конкуренция в сектора - Siemens, също не остава по-назад от тенденция и разработва водородни локомотиви.
The first hydrogen-powered passenger trains built by Alstom are set to debut in Germany and establish a toehold for the technology in Europe. https://t.co/lnv4bKkZ0W via @tarapatelparis pic.twitter.com/znc7qL59Zp
— Stuart Wallace (@StuartLWallace) April 23, 2021
Очевидно това ще бъде бъдещето на ЖП транспорта, което е напълно в крак с идеите на Европейския съюз за драстично намаляване на количеството вредни емисии. Сега около половината от железопътната мрежа на континента е електрифицирана, а за останалата половина влаковете с водород изглеждат най-добрата алтернатива. Но тя все още е доста скъпа.
От Аlѕtоm обаче смятат, че нaд 5000 пътничecĸи влaĸa на дизелово гориво в Eвpoпa ще бъдат подменени до 2035 г., като крайната цел е те завинаги да останат в миналото. Задвижването на водород е по-практичният избор за по-дълги маршрути, където електрическите батерии биха стрували и по-скъпо. Но най-вероятната перспектива е комбинацията между двата вида, предава Bloomberg.