След огромния бум на въздушния транспорт в последните години, затихнал единствено заради пандемията, усилията на производителите са насочени в нова посока - придвижването по въздух да е не само бързо и достъпно, но и екологично.
Самолетите са едни от най-големите замърсители със своите огромни количества вредни емисии, които отделят в атмосферата. Затова и все по-често чуваме идеи и виждаме прототипи на летателни машини, задвижвани на ток или алтернативно гориво.
Последното идва не от кого да е, а от Airbus. Компанията за пътнически самолети представи своя прототип с водородно задвижване и нулеви вредни емисии. Моделите са общо три (Turbofan, Turboprop и Blended-wing body) и са обединени под името ZeroE.
Източник: Facebook / Delta Mxico escuela de aviacin
Oт Airbus са категорични, че това ще са първите самолети за комерсиални цели, които няма да оставят никакъв отпечатък върху околната среда. Очаква се да влязат в употреба през 2035 г.
Според изпълнителния директор на компанията, преходът към алтернативно гориво е исторически за авиацията и те смятат да играят основна роля в него. A най-големите надежди за намаляване на влиянието на сектора върху глобалното затопляне се възлагат именно на водородното гориво.
Трите представени прототипа се отличават с различни характеристики и очевидно ще намерят своето различно предназначение в сектора, предава Daily Mail.
Turbofan на външен вид по нищо не се различава от сегашните самолети на керосин. Двигателите са разположени на крилата, но в случая те са хибридни и задвижвани от водород.
Източник: Facebook / Suleyman Sen
Има капацитет от 200 пътника и може да измине 3700 километра без зареждане. Това няма да позволи трансатлантически полети, но може да се използва за други междуконтинентални маршрути.
Turboprop е със задвижване с витла и е предназначен за по-къси разстояния - до 1850 км без зареждане. Има двойно по-малък капацитет от 100 пътника и по-малки размери от стандартните пътнически самолети.
Източник: Facebook / AQN Noticias
Най-интересен и иновативен определено е Blended-wing body моделът. Той има крила, които се сливат с V-образното тяло на самолета. Характеристиките му са същите като на Turbofan, но разполага с допълнително място на борда, което може да се използва за още седалки или по-големи резервоари.
Източник: Facebook / Entre Lneas
Този прототип много ни напомня на Flying V на конкурентната KLM, който наскоро премина успешен тест с няколко пъти по-малък по размери прототип. И очевидно това ще е основната линия за конкуренция между големите превозвачи - самолетите на водород, които гарантират дълги полети, комфорт и нулеви емисии.
oktavian
на 02.06.2021 в 16:19:26 #1Горката Матушка Русь......! Никой не иска да я чака да се натутка.