След първия си уикенд в кината по света и у нас "Дюн: Част втора" вече събра 182.5 милиона долара в световен мащаб. Но не само Тимъти Шаламе и Зендая привличат зрителите в киносалоните: тематичната кофа за пуканки, има почти толкова фенове, колкото и филмът.
Кофата е меко казано уникална. Прилича на пясъчен червей, известен още като Шай-Хулуд, от планетата Аракис. Когато бръкне в кофата, ръката на човека докосва гумени зъби на създанието, за да стигне до пуканките вътре. Видеоклиповете за кофата трупат милиони гледания в TikTok и дори стават обект на скеч на SNL и водещият Джими Кимел.
Всъщност популярността на този странен и дори леко неудобен продукт е безспорна, макар актьорския състав да не я одобрява особено. Звездите от филма изглеждат леко разтревожени от популярната стока, според скорошно интервю за Entertainment Tonight. Зендая коментира колко трудно изглежда всъщност да извадиш пуканките: "Дърпа пуканките от ръката ти", казва тя пред изданието, докато ужасеният Джош Бролин добавя: "Няма да пъхам ръката си там."
И все пак, кофите се оказват успешен маркетингов трик, което си е доста очаквано. Има дълга история на запомнящи се стоки от филмите за "Дюн". Версията на филма от 1984 г. на режисьора Дейвид Линч предлага уникални сувенири: тогава е възможно да се купят фигурки на пясъчни червеи, които дори все още се намират в eBay. Само че в момента се продават за стотици долари. По същия начин кутията за обяд от първата част на "Дюн" и термосът продължават да се предлагат в Etsy.
Плюс това, "Дюн" дори не е първият филм през последната година, който излиза на пазара в компанията на скъп съд за пуканки, примамващ феновете. "Барби"-то на Грета Геруиг също има свои собствени кофи за пуканки: вместо пясъчни червеи, те приличат на розовия Corvette на модната икона. Филмът не само има исторически начален уикенд, но продажбите на стоки за "Барби" и самите кукли Барби са огромни. И това далеч не е всичко.
Източник: Alexandra Films
Отвъд "Дюн", да видим още няколко примера за емблематични филмови стоки, които печелят милиарди
Голяма част от най-запомнящите се филмови стоки са от 80-те и 90-те години. "Междузвездни войни" държи Световния рекорд на Гинес за най-успешен филмов мърчандайзинг франчайз. Но очевидно 20th Century Fox не осъзнават колко масови ще бъдат продажбите на стоки за филмите, като се има предвид, че продават правата за стоките на режисьора на филма Джордж Лукас.
Марк Хопкинс, самопровъзгласил се маниак на "Междузвездни войни", който има офис, пълен със сувенири, казва, че тръпката от колекционирането на предмети от емблематичния филм, които определя за "знак на гордост", отчасти е в показването им. Той също колекционира тениски и плочи, но предметите му от "Междузвездни войни" са специални, защото му напомнят за детството и имат повече "сантиментална стойност".
Той добавя, че неговото колекциониране няма нищо общо с финансовата стойност. "Всичките ми неща са очукани, но все още ме карат да се усмихвам", казва той. Но истината е, че мърчъндайзинга със сигурност може да повиши приходите на един филм. И примерите за това са доста.
"Джурасик Парк", който разбива боксофис рекордите, също продава огромни количества стоки. През 1994 г. играчките, книгите, дрехите и други принадлежности, вдъхновени от динозавърите, надхвърлят 1 милиард долара, разкрива MCA/Universal. Тогава това число е нечувано.
В наши дни филмите на Marvel редовно вляят на приходите от продажби на стоки. Един забележителен филм, който никой не очаква, че ще спечели толкова много от мърчандайз е "Замръзналото кралство". През 2013 г. популярността на Ана, Елза и Олаф води до колосалните 5.3 милиарда долара продажби на стоки, припомня BBC.
"Хари Потър" поредицата, превърнала се във филм, има цели тематични паркове, магазини и концерти за фенове, с безброй стоки, които можем да закупим. Продажбите на марката се оценяват на 15 милиарда долара.
Колекционерът Хопкинс отбелязва, че когато става дума за филмови стоки, натрупването на колекционерски предмети винаги е било част от привлекателността, а сега има i достатъчно платформи за социални мрежи, в които всеки може да покаже своите "играчки". Но без значение какво правим със сувенирите си от различни филми или какво означава за нас кофата за пуканки с пясъчни червеи, със сигурност тя направи това, за което беше предназначена: накара хората да говорят и да публикуват толкова много неща за "Дюн: Част втора."