Още от ранните години на автомобилизма, производителите използват моторния спорт за един от най-ефективните начини да промотират своите модели. И въпреки че до 50-те процесът е възпрепятстван на два пъти заради двете световни войни, състезанията с автомобили са допринесли за появата на иновативни и мощни спортни коли, разработени на пистата и предвидени за обикновения клиент и обществената пътна мрежа, пише специализираното издание Autoevolution.

Три десетилетия по-късно, моторният спорт - а в тази връзка и спортните автомобили - влизат в ново измерение, благодарение на значителния напредък по отношение на аеродинамиката и инженерните технологии. Формула 1, пистовите шампионати за туристически автомобили и състезанията по издръжливост стават все по-популярни, а рали спортът навлиза в златната си ера, благодарение на навлизането на турбокомпресорите и системите за задвижване на четирите колела.

Снимка 646646

Източник: Mercedes

Технологиите, които виждат бял свят в моторния спорт, бързо преминават и в уличните коли, което довело до създаването на някои легендарни модели. А какво по-хубаво от състезателен автомобил, който можеш да караш по обществената пътна мрежа. Един от тях е Mercedes 190E 2.5-16 Evolution II.

ВСИЧКО ЗАПОЧВА С РАЛИ

Не, тази специална серия на култовата 190-ка не е разработена за рали автомобил, но тя представлява връхната точка в амбицията на Mercedes в началото на 80-те да вземе участие в Световния рали шампионат (WRC).

Снимка 646645

Източник: Mercedes

За да сторят това, германците възлагат част от проекта на британските експерти от Cosworth, които разработват 4-цилиндровия двигател с впечатляващата мощност от 300 к.с.

Англичаните взели вече съществуващ цилиндров блок Mercedes M102, който окомплектовали с изцяло нова 16-клапанова цилиндрова глава, базирана технологично на подобен компонент, който Cosworth разработва за болид от Формула 1 по онова време.Така или иначе, до момента, в който въпросният 2.3-литров (впоследствие уголемен до 2.5-литров) атмосферен двигател бил завършен, рали автомобилите вече преминавали към турбокомпресори и 4х4, което принудило Mercedes да се откаже от идеята си за участие в шампионата. Вместо това германците се ориентирали към новосформирания си местен шампионат за туристически автомобили - DTM. Именно там моделът се доказал като много способна състезателна машина, а за да бъде хомологиран той, Mercedes трябвало да произведе известна бройка "цивилни" автомобили.

Снимка 646642

Източник: Mercedes

КОНКУРЕНТ НА BMW M3

До 1989 г. в DTM доминират модели на Volvo, Ford, Rover и BMW, като последните печелят две от първите пет издания на шампионата. На този фон Mercedes стартират участието си със своя Evolution I, който демонстрира конкурентоспособност през сезона, но в крайна сметка титлата през 1989 г. е спечелена от Роберто Равалия и неговото BMW M3.

BMW допълнително усложняват задачата на своите колеги, като в края на годината представят подобрена версия на състезателния си автомобил, който наричат M3 Sport Evolution. Mercedes не се бави дълго с отговор на този ход, представяйки еволюция на своя автомобил, който нарича Evolution II.

Снимка 646636

Източник: Mercedes

УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛ

В Mercedes бързо си дават сметка, че колата трябва да стане по-бърза, а за да постигнат това било необходимо да се подобри аеродинамиката на купето. За целта германците назначили професор Рихард Еплер - уваважан специалист в областта на аеродинамиката от Университета в Щутгарт. Именно той разработил радикален пакет от аеродинамични брони, спойлери и прагове за Evo II.

Новите елементи били разработени от фибростъкло и преминали през тестове във въздушен тунел, за да докажат своята ефективност.

Подобно на предишните версии, Evo II можел да излезе по пистите на DTM, но само ако компанията пусне на пазара 500 улични бройки. И така, през 1990 г. на автомобилното изложение в Женева дебютира цивилния вариант на Evo II за радост на всички фенове.

Снимка 646641

Източник: Mercedes

АГРЕСИВЕН ОТВЪТРЕ - ЛУКСОЗЕН ОТВЪТРЕ

Въпреки че уличната версия не разполага с всички екстри на състезателната машина, аеродинамичният пакет не е сред тях. Най-голямото задно крило, монтирано до този момент на сериен Mercedes, е наличен и тук, като според официалната информация пакетът намалява въздушното съпротивление и води до постигането на аеродинамичен коефициент то 0.29.

Снимка 646643

Източник: Mercedes

Лудият външен вид обаче не означава, че интериорът е спартански. Точно обратното. Уличното Evo II разполага с изключително луксозен интериор, всъщност най-луксозният, който някога е вграждан в купе на 190E. Колата разполага с електрически стъкла, кожена тапицерия, електрически седалки с отопление, климатик, и декоративни елементи от истинско дърво, при това напълно стандартно.

Нещо повече - новият модел продължава да разполага с огромните дискови спирачки и хидравличното, самонивелиращо се окачване от своя предшественик. Впечатляващото е, че от специално копче в интериора, шофьорът може да избере желаната от него височина на окачването.

Снимка 646635

Източник: Mercedes

ПРОЕКТИРАН ОТ COSWORTH, НАСТРОЕН ОТ AMG

Подобно на Evo I, Mercedes 190Е 2.5-16 Еvo II се задвижва от същия 2.5-литров 4-цилиндров двигател, само че тук той е модифициран от тунинг специалистите AMG. Същите хора увеличават компресията, оборудват двигателя със спортна изпускателна система, добавят по-агресивни валове, по-голяма дроселова клава, модифициран всмукателен тракт, както и високопроизводителна горвна система.

Снимка 646640

Източник: Mercedes

Резултатът е мощност от 233 к.с. при 7200 об/мин и 245 Нм максимален въртящ момент при 5000 об/мин. Може би в наши дни подобни показатели не звучат особено впечатляващо, но за атмосферен двигател, разработен през 1990 г., е било повече от добро постижение.

Цялата мощност задвижва задните колела с помощта на 5-скоростна механична трансмисия и диференциал с ограничено приплъзване и електронноуправление (ASD).

УСПЕШНА DTM КАРИЕРА

Подобрената прави състезателния си дебют през 1990 г. в шестия кръг в шампионата DTM, провел се на пистата "Нюрбургринг". Двете коил се управляват от заводските пилоти на AMG-Mercedes Курт Тиим и Клаус Лудвиг.

Снимка 646651

Източник: RM Sotheby's

За съжаление, нито една от двете коли не успява да завърши състезанието. Нещо повече - нито един от следващите 11 кръга от шампионата не се оказва успешен за отбора.

AMG-Mercedes печели един-единствен подиум през тази година, като Тиим финишира трети зад Джони Чикото с BMW и шампиона Ханс-Йоаким Щук с Audi, които също са новаци в DTM.

Снимка 646652

Източник: RM Sotheby's

През следващата година, колата бележи значителен напредък в представянето си. Клаус Лудвиг финишира втори при пилотите, а първата конструкторска титла в историята на DTM е спечелена от AMG-Mercedes.

Пред 1992 г. поостарялото Evo II донася втора шампионска титла на Лудвиг и помага на AMG-Mercedes да защити конструкторската си купа.

КАКВО СЕ СЛУЧВА С КОЛАТА ДНЕС

Всички 502 улични бройки от Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II, които са били необходими за хомологирането на състезателната кола, са произведени в рамките на една година - 1990-а. Само две от тях били боядисани в сребристо сиво по желание на своите заможни купувачи, а останалите 500 коли получили синьо-черен металик, който германците наричат Blauschwarz.

Снимка 646650

Източник: RM Sotheby's

В силните си години, Evo II се съревновава с BMW M3 Sport Evolution, както по пистите, така и на пазара. Все пак BMW успява да продаде 98 коли повече от Mercedes.

Въпреки това, обаче, в момента моделът на Mercedes е значително по-скъп. Според статистиката за реализираните сделки, добре запазени екземпляри Evo II се търгуват за около 300 000 долара, което е с близо 100 000 долара повече от средната цена на M3 Sport Evolution.

Снимка 646647

Източник: Mercedes

И докато Mercedes създава много по-луди модели, вдъхновени от моторния спорт, като CLK DTM AMG, например, Evo II остава един от най-легендарнитесерийни модели и един от най-щурите автомобили, създадени с хомологационна цел пред 90-те.