Днес бензинът изрично се обозначава като безоловен, но зад този надпис се крие притеснителната история за времето, когато отровният оловен бензин се е използвал масово и е отнемал живот.

През октомври 1924 г. по време на пресконференция, провокирана от недоверието към влагането на тетраетил олово в бензина, създателят на съединението Томас Мидгли демонстративно измил ръцете си в него и заявил, че дори всеки ден да прави това, той не поема никакъв риск.

Снимка 416224

Източник: Wikipedia

Но Мидгли не бил съвсем искрен, тъй като наскоро преди това прекарал няколко месеца в опити да се възстанови от отравяне с олово. За съжаление не всички замесени в производството на веществото имали късмета да останат живи и здрави. Само в рамките на седмица трагично загинали петима работници от фабриката Стандарт Ойл в Ню Джърси, след като в началото започнали да халюцинират, след което загубили разсъдъка си и накрая починали. Във фабриката работели само 49 души, от които освен загиналите, в болница били приети други 35.

Всички работници в подобни фабрики знаели, че причината е тетраетил оловото. Но всичко това не притеснило трите компании, замесени в добавянето на тетраетила към бензина.

Снимка 416225

Източник: iStock

На притесненията на обществото, Мидгли отговарял, че "средностатистическата улица вероятно ще бъде толкова свободна откъм олово, че няма да бъде възможно то да се открие или абсорбира", но добавил, че не са проведени изследвания по въпроса.

Още от древността се знае, че оловото причинява здравословни и психически проблеми, както и смърт. Но тъй като оловото правело колите по-мощни и петролните компании решили, че могат да заплатят за това с цената на хроничното отравяне, което причинява.

Това е характерно за развиващите се общества, които на първо място поставят материалните блага и когато стандартът им се повиши, започват да мислят и за здравето и околната среда. Феноменът се нарича екологична крива на Кузнец.

Снимка 416227

Източник: iStock

Но Мидгли смесвал всякакви вещества с бензин, за да разбере дали ще подобрят мощността на автомобила. Той използвал йод, камфор, етилов спирт и дори разтопено масло. Оказало се, че спиртът има аналогичен ефект с този на оловото, но той не може да бъде патентован и е широко достъпен, което не се харесва на големите компании.

Била установена и връзка между престъпността и употребата на оловен бензин. Когато втората била прекратена, престъпността спаднала с цели 56%.

Снимка 416228

Източник: iStock

Мидгли бил изключително интелигентен, но изобретенията му се оказват опасни. Той е създателят и на хлорофлуоркарбоните, известни с търговското наименование Фреон, които се използваха в хладилниците и доведоха да разрушаването на озоновия слой.

Последното изобретение на Мидгли сложило край на собствения му живот. Той заболял от полиомиелит и създал конструкция от ролки и шнурове, чрез която да повдига безсилното си тяло. Но шнуровете се преплели и увили около врата му, което го задушило.