Вече от няколко дни по кината се върти "Въздушния" (AIR) - режисираният от Бен Афлек филм, който проследява отчаяните опити на Nike да подпише с Майкъл Джордан през 1984 г.

Майкъл Джордан, AIR, Бен Афлек, Виола Дейвис и двете условия, които Въздушния е поставил пред актьора

Двете условия, които Майкъл Джордан е поставил на Бен Афлек

Въздушния има своите желания

Макар да има известни елементи на драматизация и отклоняване от реалността, филмът успява да покаже неимоверните усилия на Сони Вакаро, в чиято роля виждаме Мат Деймън, да убеди младия Джордан да избере именно Nike. Ето и каква е истинската история около сделката и как тя помага на компанията да се изстреля пред конкурентите.

Сделката, която променя всичко

В средата на 80-те години на миналия век Nike е вече публична компания, но все още управлявана от човека, който я е създал - Фил Найт. Тогава тя е успяла да се утвърди като лидер сред хората, които си купуват обувки за бягане, но в баскетбола нещата куцат сериозно.

По онова време adidas и Converse доминират в NBA, но това се променя с идването на Джордан. Младият тогава баскетболист, изтеглен под номер три в драфта от Чикаго Булс, бързо започва да демонстрира, че е на съвсем различно ниво от всички останали.

Прави го не само с играта си, но и с поведението си на и извън паркета. Nike и Вакаро успяват да го убедят да избере тях пред adidas, давайки му собствена линия обувки - Air Jordan. До момента дори доказани играчи като Лари Бърд и Меджик Джонсън не са могли да се похвалят със собствена серия обувки.

Още в документалната поредица за последния си сезон с екипа на Булс - The Last Dance, Джордан признава, че въобще не е искал да отива на срещата с Nike, но майка му Делорес го е накарала. А след като вижда и чува какво му бива предложено решава да се обвърже с компанията.

Според филма, сумата, която Nike са предложили на Джордан тогава, е възлизала на 250 000 долара на година. Но според Sportskeeda, тя е била далеч по-висока - 500 000 долара на година.

Бунтарските обувки

В случая по-интересни са обувките. Air Jordan нарушават действащите по онова време правила в NBA цветовете на спортните обувки на играчите да са в определени пропорции. Е, в първата версия на Air Jordan червеното доминира, което донася и глоби за Въздушния.

Но те не са проблем и биват чинно плащани, защото правилата са, за да се нарушават. Всъщност първият път, в който Майкъл Джордан играе с емблематичните си обувки в официален мач, е на 17 ноември 1984 г. срещу Филаделфия.

Наложените глоби и забрани от страна на NBA пък биват използвани от маркетинговия екип на Nike за създаването на реклами, в които Air Jordan са представени като нещо забранено, което всеки трябва да има. От Sportskeeda поясняват, че обувките са били в два цветови варианта - първият в черно и червено, а вторият - в червено и бяло.

Макар Джордан да носи предимно червено-белия вариант, другият става известен като "забранения". Интересът е толкова голям, че продажбите надминават и най-смелите очаквания на всички в Nike.

От компанията смятат, че печалбата от продажбите ще достигне 3 милиона долара през четвъртата година от договора им с Джордан. Но реалността е съвсем различна. Само след първия месец от пускането им на пазара приходите са в размер на 30 милиона долара.

А в края на първата година те са цели 126 милиона долара. За сравнение трябва да кажем, че предната година общите приходи на компанията са били в размер на 65 милиона долара. И така започва изкачването на Nike към върха.

Пред 2020 г. компанията държи 86% от пазара на баскетболни обувки, като цели 77% от играчите в NBA носят или Nike, или Jordan. И така се оказва, че сделката, сключена през 1984 г., е изгодна и за двете страни.

Защото се смята, че Майкъл Джордан е спечелил общо 1.3 милиард долара през годините от сделката си с Nike. За фискалната 2022 г. само Jordan Brand е спечелил 5.1 милиарда долара. Като част от споразумението си с Nike Въздушния прибира 5% от приходите.  

Отмъщението на Сони Вакаро

Макар именно Вакаро да е основният виновник за подписването на сделката между Nike и Майкъл Джордан, една сутрин през 1991 г. той влиза в кабинета на Фил Найт и разбира, че е уволнен. Пред The Guardian споделя, че не таи лоши чувства, защото такъв е бизнесът и той го разбира прекрасно.

Въпреки това следващата му работа е за конкурентите от adidas, които пък е прецакал само преди няколко години, отмъквайки им Джордан под носа. Но през 1996 г. Сони Вакаро прави поредния си удар, убеждавайки новобранеца Коби Брайънт да подпише с немската спортна компания.

Години по-късно, през 2015 г., в статия за USA Today относно сделката между Nike и Джордан, Фил Найт и Майкъл Джордан се обединяват около твърдението, че не Вакаро е бил основното действащо лице за осъществяването на сделката. А по-скоро си приписва повече заслуги, отколкото трябва.

"Въздушния" – какво да очакваме от филма с Бен Афлек и Мат Деймън за сделката на Майкъл Джордан и Nike

Какво да очакваме от "Въздушния" – историята за голямата сделка на Майкъл Джордан и Nike

Бен Афлек и Мат Деймън отново са във вихъра си

Тогава Вакаро казва, че Найт лъже, а Джордан - още повече. Каква точно е истината едва ли ще разберем някога, но е факт, че режисираният от Бен Афлек филм - "Въздушния", представя именно Сони Вакаро като "героят на историята". А самият той е бил сред консултантите към продукцията.