Джобните календарчета, създадени от незнайни ведомствени художници и фотографи, които се появяват през 60-те години в България, стават много популярни у нас, отразявайки институционалния порядък на онова време.

Източник: Росен Босев
През 2017 г. затворник в Софийския централен затвор открива едно такова джобно календарче от 1981 г., рекламиращо Държавната спестовна каса. Преди тридесет и шест години незнайният му собственик отбелязвал на него дните до края на присъдата.

Източник: Росен Босев
Случайната находка на затворника впечатлява френския художник Франсоа Нугес до такава степен, че го вдъхновява и подтиква да потърси, събере и пресъздаде образите от колекция от джобни календарчета в прекрасни импресионистични картини. Така се поражда и идеята за изложбата "Обратната страна на календарчето".

Източник: Росен Босев
Платната на Франсоа Нугес представляват смесица между поп и експресионизъм и целят да покажат фалша на ведомствения уют на късния социализъм.
Изложбата "Обратната страна на календарчето" е на разположение в галерия "Триадица" в София между 24 януари и 24 февруари.