Има професии, които изискват стриктно спазване на правила, придържане към норми на поведение и осигуряване на голямо количество продукти (материални или не) с абсолютно един и същи вид и качество. В тях да проявяваш индивидуалност е истинска загуба на време.

Десислава Тошева от Caviar Couture: Българската дизайнерка, която облече майката на Илон Мъск

Българката, която облече майката на Илон Мъск

Какво стои зад успеха на Caviar Couture

Затова пък други са просто немислими, ако упражняващият ги не я притежава. Защото именно собственото мнение, ясната позиция и стабилната доза въображение са в основата на това да си артист в сферата си, независимо дали става дума за кино, изкуство, литература, кулинария. Или пък мода. Антония Йорданова е артист в последното. Един от най-разпознаваемите стилисти в България, тя не страда от амбиции хората да знаят прекалено много за нея.

"Заради позицията, която нямам проблем да заявя, хората бързо ми лепват етикети или просто развиват резистентност. В голяма степен това ме устройва", казва тя. И допълва, че характеристики като критична, изискваща и непримирима я правят още по-трудна "за приемане като положителен или лесносмилаем образ".

Само че именно те превръщат Антония или Туни, както й казват близките, в индивидуалиста, на който с радост бихме поверили стила си.

"Да си стилист означава да имаш много обща култура, интереси, познания и непрекъснато да си с усещането, че има още много да учиш. Не е просто едно препускане по магазините и влачене на торби - да, работата ни включва и това, но то е просто етап от процеса."

За момента обаче в България все още липсва уважение към дейността на стилиста, защото повечето хора са с усещането, че "си знаят най-добре" какво да облекат. "А да си стилист е процес - не е въпрос на еднократен ангажимент, а на взаимно доверие, независимо дали си стилист на видео на звезда, на реклама или на събитие. Много е важно в никой да не остава усещането, че ние сме гардеробиери, които просто подават едни дрехи. Стилистът е своеобразен режисьор на визията и важно звено от целия екип."

В момента Антония Йорданова е стилист на предаването "Преди обед" по bTV, но работи и по много странични проекти, както и по собствения си моден бранд Knapp. Всичко това не й пречи да хвърля едно око на случващото се на международната сцена. За нея звездите, чийто стил е най-разпознаваем, са няколко: Никол Кидман, Кейт Бланшет и Ема Стоун. "При тях почти няма грешка и са изключително консистентни в избора си."

Да работиш със звезди обаче не винаги е знак, че си най-добрият, казва Туни. "В повечето случаи означава, че си се сработил най-добре, че си усетил най-точно от какво се нуждае съответната личност - работата между стилист и клиент не е много по-различен процес от напасване във всяка друга връзка."

Някои от световните стилисти, които тя следи, са Robbie Spencer, Lotta Volkova, Samantha McMillen, както и някои модни редактори, като Edward Enninful, "защото все пак са явления и имена в съвременна мода, колкото и вътрешни конфликти да имам с нея".

Антония обаче гледа по съвсем различен начин на стилистити, които създават костюми за филмови и театрални продукции. "Те разказват с работата си - това е различна вселена на умения и фантазия, и моя несбъдната мечта. Това е невероятна, изтънчена, изискваща страшно много знания в детайл работа и съвсем не можеш да се озовеш случайно там! Просто е много лесно да се види обективно на какво ниво си."

Какви са наблюденията ви от българската артистична сцена - работят ли българските звезди със стилисти и има ли определен тип имидж, който е предпочитан пред друг?

Българската сцена е изградена от много и различни световни вдъхновения, хаотично и невинаги успешно компилирани. Но това не означава, че няма попадения. При всички случаи е по-добре от дългогодишната тенденция да се гледа с какво е облечена или с каква прическа е най-успешната локална звезда и тя да е пътеводна светлина за останалите. Вече има доста изпълнители и актьори, които ползват услугите на стилисти и се стараят да градят стилова идентичност.

Какво повече бихте искала да видите да носят известните хора в България и какво - да избягват?

Бих се радвала да заявяват още по-смело своята идентичност и да я търсят, а след това да я развиват и налагат. Много зависи в каква сфера се изявяват и колко могат да си позволят да разгърнат този потенциал, но любопитството и самокритичността няма как да не доведат до желание за експеримент, себеизследване и по-добра визия.

Бих разделила популярните личности в България в две групи - едните следват дословно вече наложени шаблони, другите изглеждат както и преди 15-20 години. Да направиш концерт през 2024 г., в който стайлингът ти е от годините, в които си бил на върха - преди 35 години, не е ок! Затова адмирирам всеки, който се променя и се вълнува защо това е важно, особено за популярна личност.

Смятате ли, че не само хората в шоубизнеса имат нужда от стилист, но и хора на публични позиции като политици например?

Политиците ни изглеждат абсолютно безобразно - няма нужда да пазя този тъжен факт за себе си. Сещам се за не повече от два-три примера, които ще ми е приятно да загледам и в град, различен от София. Останалите сякаш не правят разлика между добри и лоши кройки, материи, детайли при ризите, саката, панталоните. Вижда се не само непознаване, но и липса на желание за инвестиция в добри костюми, ризи, обувки.

Масово има неразбиране как трябва да изглежда костюм по мярка - висят или се впиват рамене, ръкави слизат твърде ниско или се качват твърде високо, сатенирани вратовръзки в неподходящи цветове правят всичко в още по-голям разрез със сериозните позиции на тези дами и господа.

Ако трябва да вляза в детайли, може би спешна нужда от съдействие имат дамите в политиката и то в посока прическа - нужни са съвременни предложения.

Ако трябва да ни дадете накратко няколко съвета как да открием стила си, кои ще са те? Откъде да започнем?

Преди всичко човек трябва да има потребност да открие стила си. Следващата стъпка е самонаблюдението, любопитството и набавянето на основни за гардероба неща като бяла риза, хубав панталон, семпло елегантно палто, черен блейзер. След това вече може да започне пазаруването на надграждащи и развиващи стила елементи. Но най-вече трябва да има желание. Има хора с възможности и огромни гардероби, които нямат никакъв стил. Те смятат, че да притежаваш скъпи дрехи и това да е видимо, е напълно достатъчно, за да изглеждаш добре, но съвсем не е така.

Кои са модните тенденции за 2024 г., които ви радват и вдъхновяват най-много?

Не съм човек на тенденциите, даже малко ме изморява тази безсмислена надпревара. Но много харесвам това, че през последните няколко сезона има фокус върху ръчните техники и занаяти - всичко от бродерия, плетива, низани мъниста или ръчно правени пискюли много ме радва и вдъхновява. Кара ме да се ровя и в интернет, и по разни винтидж пазари, за да откривам автентични или близки по стил и изработка дрехи и аксесоари.

Къде намирате вдъхновение за моделите на Knapp и на какво залага вашият бранд през тази година?

Тази година ще се завърнем към добрата стара флора. Даваме си сметка, че понякога сме малко смели за българската аудитория, така че решихме пролетта да е очаквана - изпълнена с цветя, изключителен и фин памук, и неустоимо красиви аксесоари и бижута.

Какво предстои пред вас, както и пред Knapp в следващите месеци?

Старая се винаги да има какво да предстои, наистина! Обичам динамиката - тя е станала неизменна част от личния ми комфорт. Предстои интересна колаборация на Knapp със световен бранд, а на мен лично ми предстоят пътувания, обичайните задачи и каквото поднесе утрешния ден. Защото моята работа е свързана предимно с по-краткосрочни и бързо случващи се проекти.