„Дукесата на Йорк позира гола", затова се сещаме най-често, когато чуем тази благородническа титла. Когато говорим за плавателни съдове, в умовете ни изниква параход от ХІХ в. със същото име. Но откакто се качихме на борда на Riva Duchessa, то предизвиква други асоциации. Ако трябва да бъдем честни, на фона на имена на модели от типа Rama, Opera, Ego „дукеса" не е нещо, което очакваш. Но пък така й отива. В крайна сметка тя е наистина достойна за херцози. Каквото и да ви кажем, каквото и да си говорим, чудото Duchessa трябва да видите със собствените си очи. Тя поразява сетивата, подкосява краката и обладава мозъка ти, по-силно от идея фикс.
Всъщност нещо типично за една Riva. И ако някой все пак ни беше попитал, ние щяхме да му кажем - това е най-красивата яхта на изложението в Кан, където бе официалното й представяне. Но дори за корабостроителница с традициите на Riva, при която няма преходни модели, 92 Duchessa е само етапен проект. Още миналата година периодично във фирмения сайт се появяваше по някоя и друга новинка за бъдещия флайбридж с дължина над 85 фута. Не са много големите яхти в гамата на Riva. Засега флагман продължава да бъде 115-футовата Athena.
Донякъде може да се каже, че вдъхновение е било почерпено и от нея, но без излишни повторения и препратки. Това наистина са два коренно различни модела. Обединяващото звено все пак е размерът.
Различна, но истинска Riva!
Събувам обувки пред трапа на тази херцогиня и я обгръщам с поглед. Невероятните устремни линии на корпуса превръщат 92 Duchessa в нещо наистина спортно. Не ще и съмнение, макар и различна, това е истинска Riva! Прекалено гладкият за флайбридж силует, футуристичните очертания на рубката, необичайно големите илюминатори на долната палуба - няма начин да я сбъркаш.
Всеки детайл навява мисълта за ръчна изработка и изострени технически решения. Само преди пет години беше немислимо да прорежеш в бордовете на скоростна яхта огромни откриващи прозорци - прекалено голямо би било натоварването за корпуса, особено в носа. Днес такива правят едва ли не всички, но предимно в каютата на собствениците. Ала при Duchessa облагодетелствани са всички.
Четирите каюти преобръщат представите ми за комфорт при яхти от този калибър. Интересно е разпределението на помещенията на долната палуба - всички каюти за гости са разположени в централната част на корпуса, където най-малко се усещат морските вълни.
Огромно впечатление прави прилежащата към апартамента на собствениците баня. Тя е дълга цели 20 фута и заема почти цялата широчина на корпуса.
Традиционното място на VIP каютата в повечето лодки е в носа. В Duchessa тя е правоъгълна и по размери не се отличава от спалнята на собствениците.
А в носа са разположени кабините на екипажа. Двете допълнителни каюти за гости с успоредни легла се намират съответно на десния и на левия борд.
Една добре планирана главна палуба
Качваме се на главната палуба. Тя е планирана просто и лаконично - огромен кърмови кокпит, изискан салон и столова. Там откриваме още една баня - за ползване през деня. Контрастът между тъмното орехово дърво и бялата кожа на мебелите е основният похват, с който са си послужили дизайнерите по интериора.
В основния салон веднага след като стъпим на борда, ни посреща група от бели дивани, а по средата - ниска маса от кожа и стъкло.
Навсякъде вратите на шкафовете и гардеробите са покрити с бяла обшита кожа, а дръжките им можеш да объркаш с тези на култов куфар от поредната колекция Louis Vuitton.
Възможността да се индивидуализира яхтата не се изчерпва само с широкия избор от материите, вида мрамор, тъй като тази херцогиня принадлежи към категорията semi-custom, бъдещият собственик може да развихри фантазията си отвъд възможното.
Класическият кокпит включва широка маса от тик, около която могат да хапнат осмина души. Елегантна стълба вдясно води към флайбриджа. Втора по-малка всекидневна е образувана на носа, където около масата е разположен 6-местен диван.
Мисъл за парти
Липсата на прегради и големите обеми навяват мисълта за многолюдни партита. Разпределението на зоните за пътниците и екипажа е доста умно направено. Всички работни помещения като рубката, кухнята, каютите на екипажа, разположени на трите нива в носа, са свързани помежду си със стълби и имат отделни изходи към палубата на всеки борд. Това наистина осигурява голяма самостоятелност за гостите, а петчленният екипаж е оставен спокойно да си върши работата.
Рулевата рубка се намира между нивото на флайбриджа и главната палуба. Постът на управление е обзаведен по последна дума на техниката, като панорамното остъкляване дава почти 360-градусова видимост. Тук откриваме малък салон и столова за екипажа, а на едно ниво по-надолу - помещение, което можеш да използваш като склад или пък да монтираш допълнителна техника.
Джакузи или бар?
Отвън флайбриджът изглежда не толкова голям, но пък с лекота се вписва в силуета на яхтата. Но веднъж качиш ли се горе, разбираш, че това усещане е измамно. Тук се намира горният пост за управление. Естествено са предвидени традиционните лежанки за слънчеви бани, както и място за тендър, свалян с помощта на малък кран.
Гаражът побира 3,20-метрова спомагателна лодка или джет. Това, което е наистина новина за Riva, е хардтопът от фибростъкло, който ни пази от слънце, с централно отваряща се част от тъкан.
Твърдият покрив опазва от слънцето всичко, което наистина трябва да бъде пазено - поста на управлението и зоната за хранене. Тук собственикът може да избира между две опции - централноразположено джакузи или подвижен бар с високи столчета. Грилът и мивката са в посока на кърмата, така че гостите да не бъдат безпокоени по никакъв начин.
Динамичните умения на тази Riva не са в горните граници на класа, но в случая не това е от значение, а по-скоро приятното впечатление идва от неповторимия дизайн и рафинирания лукс на интериора.
Със стандартните двигатели MTU със сумарна мощност 4436 к.с. флайбриджът успява да развие 28 възела. Автономността на лодката е прилична за този сегмент - 350 м. мили при крейсерска скорост от 25 възела.
От гледна точка на технологии и материали Riva 92 Duchessa изглежда направо съвършена. След всичко видяно от нашия екип, можем смело да заявим, че рано или късно тази яхта ще се превърне в легенда.
Технически характеристики:
Име: Riva 92 Duchessa
Дължина: 92 м/28,23 фута
Широчина: 6,75 м/22 фута 2 инча
Газене: 2,01 м/6 фута 7 инча
Водоизместимост: 81,0 т
Двигатели: 2 x MTU 16V 2000 M92 (2 Х 2218 к.с.)
Резервоар гориво: 9000 л
Резервоар вода: 1320 л
Макс. скорост: 28 възела
Автономност: 350 морски мили
Брой пътници на борда: 20
Статията се публикува с любезното съдействие на списание Yachting&Lifestyle.