Бизнесът със събирането и препродаването на потребителски данни генерира печалби от десетки милиарди за платформи от ранга Facebook, YouTube, Twitter и Snap (Snapchat).
Приложенията на тези, а и на други компании, от години събират всевъзможни знайни и незнайни за обикновения потребител детайли, които след това се продават за маркетингови цели и таргетиране на реклами срещу безбожни суми.
От тази година обаче Apple добави в iPhone възможност голяма част от това безразборно събиране на информация да бъде блокирано, а това доведе до нови десетки милиарди долари за Facebook и други в бранша, но този път със знак минус отпред.
Източник: iStock
Около 10 милиарда долара са загубите на гореизброените компании от въвеждането на защитите в iPhone през тази пролет, изчисляват Financial Times.
Най-големият дял от тази немалка сума се пада на Facebook, докато Snapchat е загубила най-голям пазарен дял вследствие на промените, като и при двете компании рекламите са ключово перо за бизнеса им.
За все още незапознатите нека припомним, че през април с пускането на iOS 14.5 бе въведена услугата App Tracking Transparency, чрез която всеки потребител може да изключи следенето на отделни приложения в iPhone.
Източник: Apple
От тогава насам Facebook активно правеше опити да убеди потребителите, че тази услуга ощетява малките бизнеси, за които таргетираните реклами са важен източник на продажби.
Уви, опитите останаха неуспешни и дори засилиха скептичността на аудиторията спрямо компанията на Зукърбърг, който наскоро обяви голямо ребрандиране на цялата си платформа, която вече носи името Meta.
Според някой тази промяна бе продиктувана отчасти именно от желанието на компанията да се разграничи от имиджа си на “голям брат”, който следи и вижда всичко.