През 2014 г. се появи идеята за соларни пътища, които да заменят асфалта и, вместо да бъдат просто пасивна настилка, да генерират чиста енергия.

Проектът се казва Solar Roadways и набра средства в размер на близо 2,3 млн. долара чрез т.нар. "крауд фъндинг" кампания - всеки потребител на интернет може да преведе на създателите на проекта сума по своя преценка в името на осъществяването му.

През изминалите четири години бяха проведени и практически изпитвания на соларните пътища, за да се установи дали са ефективни, или не. Но резултатите, станали публични наскоро, не са никак впечатляващи.

Един от първите експериментални соларни пътища беше положен в общината Турувр-о-Перш във Франция. Ефективността му се оказала едва 4%.

Solar Roadways приложиха идеята си в Америка. Накратко казано, идеята им е разработване на "умна" магистрала със соларни панели, включително сензори и LED осветление, което да предупреждава за потенциални опасности на пътя, както и нагряващи се подложки за разтопяване на снега.

Компанията инсталира своите панели върху малък участък от път в Сандипойнт, Айдахо. Изчислено е, че ефективността на тази инсталация е още по-ниска - едва 0.78%!

Снимка 381435

Източник: iStock

Освен ниската ефективност, пътищата от соларни панели притежават редица други недостатъци. За да функционират оптимално, соларните панели трябва да бъдат разположени под определен ъгъл спрямо слънцето, което в случая с пътищата е просто невъзможно.

Върху тях не трябва да попадат и сенки, защото дори само 5% от повърхността на панела да е засенчена, генерираната енергия спада с цели 50%.

А панелите се покриват с прах и мръсотия. Необходимо е и да бъдат защитени от дебело стъкло, за да се предпазват от счупване, поради движението на тежките превозни средства върху тях.

Прегряването също пречи на правилното функциониране на панелите. Всичко това значително понижава ефективността им и на практика обезсмисля иначе благородната идея.