Настъпи онова време от годината, в което се чудим какво да облечем. Сутрин и вечер студ, през деня реши да погрее и да ни накара да разхвърляме дрехите. В градския транспорт е пълно с кихащи и кашлящи хора, колегите нещо и те не ни вдъхват доверие, че са много здрави.

И какво правим в подобна ситуация, в която ни изглежда като мисия невъзможна да не се повалим и ние на легло заради коварен грип или уж по-безобидна настинка? Най-важното - засилваме защитните сили на организма. Защото е добре да действаме преди да сме се разболели. Ето как.

Сън и пак сън

Достатъчното (нито прекалено малко, нито прекалено много) сън е от съществено значение за правилното функциониране на организма. А в това се включва и борбата с вирусите.

Затова е важно да си набавяме онези между шест и осем часа, в които тялото да се възстанови, за да посрещнем новите предизвикателства (като бацилите в метрото).

Снимка 380373

Източник: iStock

Секс

Да, той въобще не е само за удоволствие и създаване на поколение. Редовният полов живот повишава защитните сили на организма. И без това есента и зимата е най-добре да прекарваме вечерите под завивките, можем да съчетаем полезното с приятното.

Упражнения

Дори кратка серия за раздвижване сутрин и вечер моментално повдига тонуса, а и имунитета ни. Неслучайно казват, че спортът е здраве.

Без вредни навици

Пушенето и консумацията на алкохол принципно не са препоръчителни. Но надали се замисляме и за още един негативен ефект от тях - намаляват защитните ни сили. Цигарите увеличат и риска да развием бронхит или бронхопневмония. Затова, въздържание му е майката.

Снимка 350546

Източник: iStock

Пробиотици

Може да ни звучат непотребни, но тези хранителни добавки са способни да се преборят с бактерии в стомаха, които нарушават чревната флора и предизвикват стомашни неразположения. А те чест са част от симптоматиката на гриповете.

Слънце

При всяка удобна възможност, трябва да си крадем по 10-15 минути на пряка слънчева светлина. Така в организмът ни се задейства производството на витамин D, който е пряко свързан с имунитета.

Храна

Разбира се, много плодове и зеленчуци. Също така и ядни и семена. Здравословното и балансирано хранене, което ни осигурява широк кръг от вещества, е в основата на добрия имунитет. И чесънът никак не е за подценяване, въпреки аромата си. 

Снимка 380374

Източник: iStock

Билки и добавки

Ехинацея, клеева тинктура, бъз, котешки нокът, женшен, джинджифил, куркума. Природата ни дава огромно разнообразие от растения, които да отговорят на всичките ни нужди.

Важни за имунитета са бета-каротенът, цинкът, витамините C, Е и B6. 

Без стрес

Стресът за нас си е и истински стрес за организма. Когато живеем под напрежение и нервите ни постоянно са опънати, тялото няма достатъчно сили, за да се бори с коварните вируси и бактерии.

Три нестандартни начина за подсилване на имунитета

Три нестандартни начина за подсилване на имунитета

Всички сме чували за добрата храна и витамините, но има още

На топло

Тук въпросът е много според. Дали студът понижава имунитета и ако ни е хладно, ще хванем по-лесно някой вирус? Според изследвания по темата, цитирани от Харвард, няма установена зависимост между чувството за студ и възможността да се разболеем.