В последните години хибридните автомобили се превърнаха в моден аксесоар. Обикновени хора и известни личности започнаха да ги купуват като топъл хляб, само за да изпъкнат сред обществото с имидж на хора, загрижени за бъдещето на планетата.
В момента хибридните коли са много повече от това - те са норма и задължителната съставка в моделната гама на всеки автомобилен производител.
Всъщност, всичко започва много по-отдавна, отколкото бихме предположили. Технологията за хибридно задвижване при автомобилите датира отпреди повече от век, което означава, че Toyota Prius е просто един от автомобилите, с помощта на които хибридите се преродиха, а не първият хибрид в историята, както широко се смята.
Едва ли има сериозен автомобилен почитател, който да не е чувал за гения на Фердинанд Порше. Известен най-вече с проектирането на култовия Volkswgaen Beetle и положил основите на компанията Porsche, германецът е замесен и в създаването на първия в света хибриден автомобил в началото на 20-те години на миналия век. По това време Порше работи с Якоб Лохнер в Lohner Coach Factory във Виена, Австрия.
Източник: Porsche, Daimler AG, McLaren, Toyota
Порше е стажант в компанията на Лохнер, където бързо демонстрира своя талант и проектира няколко революционни за времето си автомобила. Първо се появява System Lohner-Porsche - изцяло електрически автомобил с предно задвижване, който използва вградени в главините двигатели - отново абсолютна новост по онова време.
Автомобилът е показан през 1900 г. на изложението в Париж, където привлича цялото внимание и полага основите на кариерата на младия германец в автомобилната индустрия. Година по-късно се появява вторият автомобил, който отново използва вградени в главините двигатели.
Машината се казвала System Lohner-Porsche Mixte, но тук разликата била, че освен двата електромотора, на борда е монтиран и малък двигател с вътрешно горене, който зарежда батерията. Именно това е и първият автомобил с хибридно задвижване в света.
Източник: Porsche, Daimler AG, McLaren, Toyota
Впоследствие системата на Lohner-Porsche е внедрена в повече от 300 автомобила, сред които автобуси и пожарни. Интересна подробност е, че австрийският престолонаследник Франц Фердинанд е изпратен в последния си път именно от хибридна катафалка Lohner-Porsche.
Почти по същото време, в което се появява първият хибрид в света, белгийската автомобилна компания Pieper също експериментира с хибридно задвижване.
Резултатът е тяхната "voiturette" (в превод от френски "количка"), която разполага с мощност от 3.5 к.с, генерирани от малък бензинов двигател и електромотор, разположен под шофьорската седалка.
При шофиране на равно бензиновият мотор на белгийското чудо действа като генератор, който зарежда батериите, а на баир и по време на ускорение помагал на електромотора за задвижването. Няколко години след появяването на автомобила, собственикът на Pieper починал, което поставя край на плановете за продължаване на производството на хибриди.
Патентите обаче попадат в ръцете на друга белгийска фирма, наречена Auto-Mixtе, която продължава производството на хибридни автомобили от 1906 г. до 1912 г.
Източник: Porsche, Daimler AG, McLaren, Toyota
Близо три години по-късно, когато Европа е погълната от Първата световна война, една американска компания също започва да разработва автомобили с бензинов и електрически двигател.
След кратка история с разработването на електрически автомобили, компанията Wood Motor Vehicle представя своя Dual Power през 1915 г.
Това е модел с хибридно задвижване, състоящо се от електрически мотор и 4-цилиндров бензинов двигател. Системата била достатъчно ефективна, за да гарантира разход от около 5.9 л/100 км.
И ако това не изглежда особено впечатляващо, нека припомним, че действието се развива преди повече от 100 години.
И тук идва съвсем логичният въпрос: защо изведнъж развитието на хибридните автомобили спира? Много просто. Те стават жертва на главоломният подем на конвенционалните бензинови модели, и по-специално на успеха на Ford Model T.
Възходът на стандартните двигатели с вътрешно горене продължава необезпокоявано чак до 60-те години, когато различни инженери започват отново да работят по модели, задвижвани от два двигателя.
Източник: Porsche, Daimler AG, McLaren, Toyota
По това време четирима инженери от TRW Automotive създават хибриден задвижващ модул, който и до днес се използва от множество хибридни автомобили. През същите години General Motors представят своят хибриден концепт GM 512, а Daimler-Benz създава първия дизелово-електрически автобус, наречен Mercedes-Benz OE 302.
Петролната криза от началото на 70-те дава нов тласък на алтернативните задвижвания при автомобилите, в това число и на хибридите. От Volkswagen стартират тестове на хибриден ван, а колегите им от Mercedes-Benz, General Motors и Toyota работят усилено по подобряването на техните системи.
Източник: Porsche, Daimler AG, McLaren, Toyota
Toyota създава първия си хибриден концепт през 1976 г., който представлява компактен спортен автомобил с газово-турбинен двигател, комбиниран с електрически мотор.
Американците от General Motors, от друга страна, концентрират усилията си в разработката на изцяло електрически автомобили, докато Mercedes-Benz експериментират с дизелови хибриди в Европа.
Източник: Porsche, Daimler AG, McLaren, Toyota
Много други автомобилни компании експериментират с хибридни модели през годините. Сред тях са и Audi с техните концепти Duo, един от които е произведен в тираж от 60 бройки през 1997 г.
Първоначално в Европа масовият потребител оценява по-високо качествата на икономичните дизелови двигатели, което прави навлизането на хибридните технологии по-успешно в Америка.
До последните години, в които това се промени, и вече всеки себеуважаващ се производител има поне един хибриден модел в гамата си - от икономични градски малолитражки до суперавтомобили, достойни за гаража на пилот от Формула 1. Впрочем, болидите от най-престижния пистов шампионат отдавна също са хибриди.