Терминът "Черен петък" е използван за първи път в САЩ през далечната 1869 г., когато на 24 септември пазарът е шокиран от рязък спад в цената на златото. Това е бил ход на президента Юлисис Грант, целящ да избегне национален икономически срив, който довел до мигновен 20-процентов срив в стойността на златото.
Много хора спечелили големи суми от случилото се, но и много бизнеси били тотално заличени.
Източник: iStock
Оттогава словосъчетанието "Черен петък" се използва, за да назовава дни с общозначим, често негативен, характер.
Традицията с пазаруването на този ден започва в началото на миналия век. През 1930 г. президентът Франклин Рузвелт измества със заповед датата на Деня на благодарността от последния четвъртък на ноември на предпоследния, за да даде възможност на нацията да има една седмица повече за коледното си пазаруване.
В днешно време Черен петък се нарича петъкът след Деня на благодарността. Той се счита и за начало на коледното пазаруване и сезонното харчене.
Източник: iStock
С други думи, Черният петък си е изцяло американска традиция, която се е сторила твърде атрактивна на бизнесите и в други държави.
Истинските вълнения с намаленията на днешния ден са започнали през 80-те, но официалните данни, сочещи, че това е най-натовареният ден за пазаруване, започват едва през 2005 г.
Допреди 2000 г. магазините в САЩ традиционно са отваряли призори в 6 ч., за да дадат на клиентите повече часове за разграбване на намалените стоки.
Източник: iStock
През 2011 г. обаче няколко от големите вериги в страната,сред които гигантите Target и Macy's, решават, че ще започнат с разпродажбите още от вечерта на Деня на благодарността и ще отворят вратите си за купувачи в 20 ч. в четвъртък.
Именно времето от 2000 г. до 2011 г. се счита за периодът, в който Черният петък постепенно започва да печели славата си на повод за всеобщо безумно поведение.
От 2006 г. насам в САЩ са загинали 10 души, а 111 са били сериозно ранени при схватки между купувачи или при бутане в огромните опашки пред входа на някой мол.
Съществуват спекулации, които гласят, че Черният петък скоро ще изгуби славата си и дори вече интересът на потребителите към подобни явления спада.
В същото време тези слухове са тотално оборени от фактите и данните, сочещи към ежегодно повишение на сумите, които отделяме за пазаруване на този ден.
Източник: iStock
През 2017 г. 65% от покупките за Черния петък в световен мащаб са дошли от милениали (хора, родени между 1981 г. и 1996 г.), което пък показва, че все още набиращото скорост в икономически план поколение има слабост към подобни псевдо-празници.