Къде ще отпразнува юбилея си един от най-влиятелните и успешни български продуценти Димитър Митовски - това е големият въпрос, който занимава светските среди, особено кинаджийските. На 1 август режисьорът на най-касовия български игрален филм „Мисия Лондон" ще закръгли 50 - факт, в който никой не може да повярва, защото режисьорът носи онова младежкото и артистично излъчване, което се дава от Бога само на двайсетгодишните. Миналата година той вдигна голям купон на градинско парти в Бояна, сега се очаква същото."Датата лесно се помни, това е хубавото. Не се сещам да съм бил лидер като дете. Тогава трудно събирах приятелчета на торта, защото бяхме във ваканция.

С годините си наваксах с купоните", сподели тогава той.

След няколко години възход на новото БГ кино и сериали, Митовски ще празнува рождения си ден в сложен момент - когато киновойнството е разкъсано от разпри в спор за пари, а родните сериали сякаш преживяха вече своя пик. Но ако искате да разберете какво ни чака утре, гледайте какво прави днес Митовски и ще разберете. Продуцентът на Big Brother, „Стани богат", „Сделка или не", на едни от най-популярните съвременни сериали -"Стъклен дом", "Под прикритие", „Революция Z" и „Фамилията" (заедно с Дмитър Гочев и Росен Цанков от „Камера" ООД) и с над 500 реклами, е доказал, че има нюх към новото и към бъдещето.

Той сякаш живее с мисията да бъде новатор във всичко. Затова обикновено редом с неговото име върви - „за пръв път". Той е човекът, който за пръв път направи качествено комерсиално кино, като приложи изпитана рецепта - добър сценарий, свежа комедия с чисто български типажи и ситуации, ефектна визия и добри актьори. Всички тези съставки забърка в „Мисия Лондон" и получихме най-касовия филм в новата българска история.

В „Мисия Лондон" режисьорът за пръв използва продуктовото позициониране, за да успее да налее малко пари. По-късно призна, че „продуктовото позициониране се превърна в много важна част от сериалите, тъй като помага за бюджета на продукцията".

Митовски пръв дръзна да покани фолк звезда (Андреа в „Мисия Лондон") в киното и непрофесионалисти за главни роли (Яна Маринова в „Стъклен дом"), както и манекенки (Ирена Милянкова за „Под прикритие", а „Мирамар" - Диляна Попова в Love.net). Нещо, което дотогава бе немислимо за високото българско кин. Това направи впечатление на много кинокритици, на които той отговори подобаващо: "Талантът не се постига с образование. Образованието може да ти даде добра основа на занаята и нищо повече. Така че всеки, който има желание и талант, може да се научи. Американските актьори например карат не повече от 6-месечна школа. Актьорската професия, както всички професии, свързани с изкуство, е талант и винаги се работи лесно и приятно с талантливи актьори."

Режисьорът пръв рискува да заснеме екшън сериал. „Никога няма да забравя старта на „Под прикритие", - разказа той в едно свое интервю.- Първо поради факта, че първа серия я снимах аз и също така, защото това беше едно съвсем ново начало, което криеше много неизвестни. Бяхме заложили много очаквания, но ето, че нещата се получават до момента и аз съм много щастлив от това. Също така много каскади и много екшън и, разбира се, работата със страхотните актьори в сериала. Смея да твърдя, че в "Под прикритие" се снимат едни от най-най-добрите български актьори."

На директния въпрос - откъде му хрумват толкова много идеи, откъде „краде" в творческия смисъл на думата, той каза:" "Крада" е точната дума. Пикасо го е казал:„Гениалните крадат, посредствените заимстват".По принцип човек или се ражда с въображение, или не. Смятам, че нищо в изкуството не може бъде измислено просто защото на някого му хрумнало еди-какво си и хоп - появява се нещо ново. Всичко, което човешката цивилизация е постигнала, е плод на натрупване откакто свят светува. Никой не живее във вакуум, няма как да се абстрахираш от вече създаденото и ако някой каже друго, според мен лъже."

Митовски винаги се е ангажирал с проблемите в родното кино и е бил в основата на протестите за повече пари за културата. Заедно с други продуценти и режисьори, той напусна в знак на протест феста „Златна роза" преди три години с искане да се спазва Закона за българската филмова индустрия. Председател е на Асоциацията на независимите продуценти.

Излага печени прасета в знак на протест

Димитър Митовски е пионер не само в киното, но и в изкуството - неговата първа страст и голяма любов. Рисува от малък и не толкова известен факт е, че завършва анимационна режисура във ВИТИЗ, в класа на Доньо Донев. „Донев беше космополитна личност и той ми преподаде почти всичко, което знам за киното. Беше много интересно човек да работи и да учи от него. Общуването с него ми е дало много, но най-вече способността да разпознавам глупаците", си спомня той.

Митовски влиза в младата пловдивска група „Ръб" (заедно с Кольо Карамфилов, Димитър Келбечев, Данчо Григоров и др.), която в началото на прехода смело хвърли ръкавица на конвенциалното в изкуството. За да провокират мисленето и въображението на хората с нови идеи, те излагат през 1992 г. на изложбата „Идеалът" истински печени прасета - „като брутален символ на "идеала", който предстои да бъде варварски изконсумиран, или по-скоро като изображение на компрометирания идеал"."Ръб" развенчава успешно фалшиви идеали до 1994 и след това се разпада, подобно на повечето артистични формации от този период. След това Митовски се хвърля в рекламата и телевизионните проекти, за да открие по-късно за себе си и киното.