В понеделник зрителите на „Биг Брадър 4” номинираха за изгонване циганката Таня и туркинята Самие, която по-късно и напусна шоуто. Мнозина видяха в това откровено расистки вот на средния българин. Други пък отбелязаха, че това просто са най-неактивните сред останалите вече малко съквартиранти и логично са номинирани от публиката като безинтересни.
Без идея какво ще се случи в „Биг Брадър” вечерта, същия ден пуснахме в рубриката „Автора” на Лайфстайл.бг притчата на Светослав Пейчев (Simon Martin) „Защо няма цигани в Рая”. Това е една семпла история, явно заимствана от безвкусен виц, която казва, че при определени условия циганите не биха се посвенили да откраднат и райските порти.
На пръв поглед това е едно тъпо, определено неинтелигентно и расистко, ако не и срамно дори произведение. Както съм отбелязал в бележка под него, лично аз като редактор на рубриката три месеца се чудих дали изобщо да го публикуваме. И се реших едва когато бях стопроцентово уверен, че това е едно забележително произведение. Което по личното ми мнение дори би трябвало да се изучава в училище – ако не по литература, то по морал, етика, право или каквото там е останало днес от тези учебни предмети.
Ама нали на пръв поглед то... така... расизъм? На пръв поглед, да. Но на пръв поглед и Слънцето се върти около Земята. И трябва много повече от пръв поглед, трябват хиляди години еволюция, Галилей, Джордано Бруно, Нютон и известно количество научни познания (както и немалък брой клади с изгорени „грешници”), за да сме наясно днес, че това, дето е на пръв поглед, не само не е вярно, а всъщност е точно обратното. И в живота, оказва се, всъщност твърде често е така – първият поглед дълбоко лъже.
Нека хвърлим втори поглед към притчата на Светослав Пейчев. Какво ще ни покаже той?
На първо място, това е едно литературно произведение. Художествено произведение. В него авторът може да описва българи, цигани или дори марсианци, ако ще. Не е задължително то да отговаря на действителността – нито изцяло, нито дори въобще. То е художествена фикция. Измислица.
Второ, героите на произведението може да крадат, да лъжат или обратното – да защитават слабите и да превеждат пенсионери по пешеходната пътека. Каквото авторът си реши. В този смисъл, в едно произведение може да има не само крадец, но и убиец, изнасилвач и прочее. И крадецът може да е циганин, българин или марсианец, както казахме. Това в никакъв случай не означава, че циганите (българите, марсианците) са крадци по принцип. Не означава даже, че повечето от тях са такива. Означава само, че авторът е избрал такъв герой, пък накрая ще видим защо.
Трето, това е една частна история на един или група от няколко персонажа. Тоест, може да генерализираме постъпките им и по действията на един или няколко души от една социална група (например цигани) да правим изводи за цялата социална група. Или да не ги генерализираме и да не правим такива изводи.
Някои автори генерализират. Други – не. В нашия случай авторът определено генерализира. И излиза, че циганите са крадци. А авторът – расист. Така ли е всъщност?
Да се твърди, че всички цигани или дори повечето цигани са крадци е банален расизъм. Това не е вярно и никога не е било вярно. Оборва се много лесно.
Поглеждали ли сте някога годишните криминални сводки на МВР? От тях ясно се вижда, че процентът на кражбите, извършени от цигани, е далеч по-висок от процента на това малцинство у нас. Пак от там лесно може да се уверите, че например кражбите в населени места с компактно турско население са в пъти по-ниски от средното за страната. А процентът на кражбите, извършени от етнически турци, е по-малък от процента на етническите турци в страната. Тоест, имаме две много сходни по различни показатели малцинства и коренна разлика в тяхното поведение. Това се нарича културни различия. Тъжно, но няма как да отречем факта, че кражбата е значително застъпено и в немалка степен присъщо поведение в културата на циганите. За разлика например от турското малцинство, чиито морал е явно по-висок от този дори на българското мнозинство и превръща кражбата в обществено нетърпимо явление в техните среди.
Мнозина спират дотук и са готови с лека ръка да заявят, че да, циганите са крадци, даже току що го доказахме. Има ли обаче някой, който би се подписал под твърдението, че ВСИЧКИ цигани, до последния, са крадци? Не, нали? Дори един от тях да не е, то тогава не можем да твърдим, че всички са крадци. Очевидно е дори, че не само един, двама или няколко, а една много голяма част от циганите не са крадци.
От устата на расисти и БГ националисти често можете да чуете твърдението: „Да, има и такива, които не крадат, но са малцинство; ама 90% са крадци, а другите 10% са изключение от правилото”. Да се твърди, че почтените хора сред една етническа социална група са 10%, е много тежка лъжа, която може да говори само за ниския интелектуален хоризонт на говорещия. Той или е откровен тъпак или смята слушателите си за тъпаци.
Но процентът всъщност няма значение, независимо дали крадците сред циганите са 90% или 9%. Да наричаш честни хора крадци защото 9% или дори 90% от тях са наистина такива, е обида и дискриминация. И е подсъдно отвсякъде. Цялото модерно право още от времето на Римската империя насам се гради не на убогия еврейски принцип „око за око и зъб за зъб”, а на разбирането, че вината и отговорността за действията винаги са лични и никога не са колективни. С други думи, ако един циганин открадне, виновен е точно този циганин, а не всички цигани по принцип. И ако искаме справедливо наказание и възмездие, трябва да осъдим точно този конкретен циганин-крадец, а не, хм, да идем в циганския квартал и да си изберем един циганин ей така, по-мърляв на външен вид и да го осъдим него. Точно толкова просто е, но неизвестно защо някои хора отказват да го разберат.
Но да се върнем на притчата на Светослав Пейчев. Ако той обрисува циганин или група цигани, които крадат, това не е расизъм. Литературата НЕ Е длъжна да отразява политически и житейски коректно действителността. Както вече казахме, тя изобщо не е длъжна да отразява каквато и да е действителност. Защото е измислица, а не репортаж от мястото на събитието.
Но я погледнете пак сюжета - група цигани откраднали метална врата. С други думи, дори това да не беше художествена измислица, а репортаж, пак щеше да е житейски достоверно. Защото такива случки в сводките на МВР има ежедневно – колкото искате. Това не е расизъм, това са просто фактите, каквито са. И житейски правдивото отразяване на факти в едно художествено произведение е всичко друго, но не и расизъм.
Да разгледаме и героите на тази притча. Кои са те, какво правят и как да тълкуваме техните действия, за да си съставим извод от произведението?
Най-напред имаме група цигани. В авторовата действителност те очевидно са умрели и са били упътени към рая – значи приживе са били добри хора. Обаче тъжната истина ги преследва и на оня свят - циганинът дори и след като е умрял, пак не е човек. И добър, лош – няма значение, все няма да го пуснат в рая, само защото е циганин. Това е много горчив и силен авторов похват да покаже алегорично разсизма и несправедливото отношение на мнозина от нас към тези хора. Никога, никога, никога няма да имаш истински права и да бъдеш човек, даже и на оня свят, даже в очите на Господ, щом веднъж си се родил циганин...
Какво им остава на циганите, след като виждат, че и тук ги дискриминират? След като цял живот долу явно са ги лъгали, че ако си добър, честен и почтен, Господ ще те възнагради на оня свят и ще идеш в рая... Колко мъки, лишения и морални дилеми са изтърпели само за да се окаже накрая, че Господ е обикновен расист и че щом си циганин, ти винаги си прецакан – и от живота, и от смъртта - и имаш само една опция: да прецакаш и ти някого.
Опциите са всъщност две. Навеждаш глава, преглъщаш за пореден път несправедливостта и си отиваш. Или избухваш и отмъщаваш както можеш - биеш, трошиш, крадеш – в отчаяно желание за мъст и справедливост. Животът по едно или друго време изправя почти всекиго от нас до стената – обикновено не веднъж, а многократно. Аз не бих упрекнал циганите, че в тази ситуация те решават да направят точно това – да откраднат райските порти. Онзи, който е толкова морален, че ВИНАГИ е постъпвал в живота по първия начин и никога не се е поддавал на изкушението да потърси поне частица възмездие и да отвърне на удара с удар, нека той пръв да хвърли камък по циганите от тази притча...
И още нещо за циганите. Те крадат портите в знак на отчаяние... но може би и в пристъп на съвсем здрав рационализъм. Златни или железни, те са си все от метал. А металът, както знаете, се търгува добре и доста цигани с това се препитават – събират или просто крадат метали и ги предават на съответните фирми. (Отново житейска достоверност в произведението!) Може да нямаш права, но все някак и нещо трябва да се яде, особено като не те пускат в рая. Замисляли ли сте се, че циганите нямаше да крадат метали, ако някой не ги изкупуваше? То е като проституцията – има проститутки, защото има мъже, които плащат на жените да бъдат проститутки. Когато има търсене, възниква и предлагане. А тези фирми-изкупвачи твърде рядко са на цигани, съгласете се. Те са на хора, които изкупуват от циганите крадените неща на безценица и ги продават прескъпо за претопяване. И отново притчата на Светослав Пейчев е убийствено житейски достоверна – това важи не само за старото желязо, а и за крадените златни бижута и предмети, изкупувани от златари и заложни къщи, докато полицията гледа на другата страна... вероятно срещу процент. Да не подхващаме и темата за това, че циганите са крадци на дребно, докато политици и мошеници – предимно българи, но не само – откраднаха и крадат милиони и милиарди. Както казваше една поговорка, станала популярна циганска песен в началото на 90-те: „За милиони – няма закони,/ за кокошка – няма прошка”.
Дотук не само няма нищо расистко в произведението на Светослав Пейчев, но и ясно се вижда, че авторът иносказателно е успял да предаде житейски достоверно не само фактите, но и расисткото отношение срещу самите цигани. Сега да погледнем какво ще ни кажат и другите герои в произведението му.
Ето, имаме един млад ангел-портиер на рая. На пръв поглед той е основният проводник на расизма в произведението – именно той не пуска циганите в рая. Но първият поглед лъже, много лъже – отново е точно обратното! Убедете се сами.
Когато групата цигани наближава портите, ангелът вижда група мургави мъже и гостоприемно излиза да ги посрещне, но миризмата от тях го кара да сбърчи нос. Дори и тогава той и не мисли да ги връща, а просто и логично си казва: “Тия трябва да са живели без вода в пустиня, щом са такива немити и с почернели от мръсотия тела и дрехи”. В мислите му няма и помен от расизъм или лошо отношение.
Ангелът съответно ги пита какви са и след това прави справка в „тефтера”/джобния си компютър. Рутинна хм, гранична проверка. И чак тогава той изведнъж става нервен. Защото това, което прочита там и което им съобщава, явно го притеснява сериозно: „В Рая цигани не се допускат! – осведомил ги той и нервно поразперил крила.”
Видно е, че ангелът е младо и интелигентно момче. Той явно разбира, че недопускането на цигани в рая е възмутителна политика, проява на дискриминация и расизъм. Но той трябва да следва дадените му заповеди. И въпреки смущението си, хлопва златните двери пред циганите. Защото уважава законите и правилата, вменени му от Свети Петър в тефтера. Това показва ангела като един добър и честен служител. И – изненада! – отново както често става в живота, за спазването на указанията той получава не похвала, а мъмрене от шефа си: „Сбъркал си. Трябваше да ги пуснеш...”, казва му Свети Петър.
Да погледнем сега Свети Петър. Мъдрият, достойният, добрият... на пръв поглед. И отново – вече става правило – първият поглед е неверен и ако съдим по делата, а не по думите (както казва Библията), е точно обратното - Свети Петър е един тежък и надут лицемер с двойни стандарти, без принципи, тиранин, подмазвач, безгръбначно и прикрит расист.
Според указанията в тефтера му – писани от самия Свети Петър - циганите не са за рая. И ангелът логично не ги пуска. Обаче това явно е политически некоректно според актуалните указания на Господ. Но очевидно Свети Петър, за разлика от Господ, дълбоко в себе си си остава расист и въпреки политиката на Господ запазва в оперативния си тефтер статуквото, че цигани в рая не трябва да се пускат – защото този среден райски чиновник не е съгласен с политиката на Господ и прави всичко възможно да я провали и бламира. И вместо да поеме вината, че самият той не е променил правилата в тефтера, Свети Петър дори обвинява за „грешката” по-низшестоящия от себе си – ангела.
И после като почват едни лицемерни и високопарни приказки за това къде щели да идат тези хора, какво да правят, как трябвало да ги интегрираме – след като сме ги изгонили даже и от рая!!!... Все едно, че слушаш кой да е български политик от последните 20 години да говори по темата. Защото освен нищо незначещи и лицемерни приказки, нашите политици нищо не са направили за интеграцията на онези, които пак така лицемерно те прекръстиха от цигани на роми (сякаш са граждани не на България, а на Римската империя или произлизат от някоя романска държава). Политическата коректност и нейният език нерядко са проява на най-обикновено лицемерие.
Върхът, който обаче разкрива целия морален фалш на Свети Петър, е в ето този момент: „Не бива да забравяш, че Господ Бог е направил хората равни и по свое подобие и образ... – тук Свети Петър скришом се прекръстил”. Ясно личи, че Свети Петър не вярва и грам на божиите приказки – той гласно повтаря официалната мантра, но скришом се прекръства: Господ сигурно е съвсем изкуфял да твърди, че тия мръсни, лъжливи и крадливи цигани са негов образ и подобие, мисли си светията. И това, че хората били равни – това са празни приказки, които отдавна сме ги чували, но кога това е било на практика така, това е някаква временна политическа ала-бала, то ще мине.
Същевременно, макар да не вярва в актуалната политика, да не е съгласен с Господ и дори тайно да я саботира, Свети Петър се страхува от шефа и на думи поне угоднически следва тенденцията, чудейки се как по-добре да се прикрие и адаптира към промените. В резултат на което казва на ангела: „Нищо, не се тревожи. Следващия път, като дойдат други цигани, пусни ги да влязат.” Тоест, няма значение, че тези сме ги отсвирили. Другите ги пускай, щом са цигани, няма значение дали са за тук. Ще ги пускаме всичките, поне докато не отменят тая тъпа политика, а после пак ще караме както си знаем. Каква крещяща липса на морал, наличие на двойни стандарти, едновременно расизъм и създаване на привилегии (незаслужени с нищо) за едно малцинство! Все едно че гледаме Тодор Живков, който призоваваше да се „приземяваме”, докато наоколо духаше „вятърът на промяната” от перестройката на Горбачов. Или все едно гледаме днешното ни правителство: на думи за европейските ценности, а на дела - просто крадливо.
Образът на Свети Петър и неговият монолог са върховното постижение в кратката притча на Светослав Пейчев. Сатирата му е жестока, безпощадна. Отчайващо житейски актуална и правдива. Затова наистина смятам, че тази притча би трябвало да се изучава в училище – защото, макар и иносказателно, с един езоповски език (това си е право на автора) казва страшно много и важни неща. И поражда дискусия.
Нищо расистко няма в нея. Че спомнете си Андрешко на Елин Пелин. Нима там притиснатият до стената и отчаян главен герой не прави същото – протестира срещу системата и несправедливостта като изоставя бирника в блатото. По същия начин циганите на Светослав Пейчев няма много как да протестират, освен да откраднат райските порти. И ако за вас циганите от тази притча биват генерализирани до крадци, то тогава Андрешко е терорист и явно в произведението си Елин Пелин пък генерализира българите като терористи...
Друг е въпросът, че кражбата на портите не решава никакви проблеми, а ги задълбочава още повече и създава нови. Циганите ще срещат много по-малко расизъм, ако по-често вместо да крадат портите, си търсят правата.
Обаче няма да ги получат, ако някой не ги подкрепи. Средният българин е доста толерантен човек, но леко расист, по мое мнение. И реагира спонтанно, без много да се замисля. Има нужда от дебат по този и по още много въпроси, докато това се промени. Има нужда да се говори по темата - открито, на висок глас, нелицемерно и наричайки нещата с истинските им имена. И смятам, че тази притча на Светослав Пейчев е много добро начало. Вижте колко интересни неща се казаха по темата в коментарите под нея. (Някои са ужасяващи, да. Но повечето от мненията си струва да се прочетат.)
Защото промяната няма да дойде от политиците. За промяната е нужно гражданско общество. А гражданското общество – това сме ние.
Грешка: гражданското общество – това си ти. Какво ще направиш ти, за да промениш нещата?
Публикуването на притчата на Светослав Пейчев и обяснението защо тя не е расистка, а точно обратното, са „моите пет цента” за тази кауза.
Сега ти си на ред.
Obi-Wan
на 17.12.2008 в 01:53:31 #52Леле, аз чак сега му видях "статията" за Металика на г-нът Русинов.... Пич, мразя да съм толкова откровен и краен, обаче я вземи си намери нещо друго да се занимаваш!
anti-bobi
на 16.12.2008 в 07:58:27 #51преди стотина години циганите в Бг са били поне стотина пъти по-интегрирани в сравнение с положението днес. Занимавали са се с ковачество, кошничарство, ръчна изработка на дървени изделия, калайджийство и т.н. Минавали са с каруците си от село на село да продават това, което са произвеждали. След това тези занаяти постепенно са отмрели с навлизането на машините и техниката, дядо ми дълго време пазеше едно дървено корито, правено от цигани преди десетки години, след това го изхвърли и си купи ново метално, поцинковано...преди 40 години калайджии все още минаваха по улиците на градовете и продаваха медни тави за приготвяне на зимнима и калайдисваха стари медни котлета и тави, беше истинско развлечение за нас, хлапетата, циганина да спре на нашата улица и да разпъне духалото, и всички тези неща за калайдисване...имаше други цигани, специализирани в плетенето на дамаджани, след това и този занят отмря, а те не подеха нищо ново, а и никой не се заинтересува да ги преквалифицира. Всъщност, големия шанс за асимилация и интеграция на циганите беше изпуснат при соца, тогава можеше да се действа по-твърдо без да ни интересува мнението на разни цигански фондации, които сега рИват за хала на циганите без те самите да са в състояние на направят нещо реално за тяхното приобщаване към изискванията на съвременния живот. Тогава всеки трябваше да работи(или по-точно да ходи на работа), милицията биеше, а не я биеха Преди 40 години французите мечтаеха техните цигани да могат да се заселят на едно место както нашите цигани се бяха заселили (нали всеки в БГ трябваше да живее там, където се е родил), а не да пътуват с катуна всеки месец... Сега ще е много трудно да се приложи ефикасно някаква политика в една отделна страна -при тези отворени граници всички, които се чувстват ощетени, че трябва да работят за прехраната си, просто ще се преместят в друга държава с по-либерално разбиране за правата им, а от там ще се вдигне вой за правата им, които са нарушени и т.н. В щатите няма цигани(може би защото ние, емигрантите сме циганите им интересно дали политиката на претопяване тук би успяла конкретно с циганите...Децата ходят на училище, и най-важното е да ходят на училище на всяка цена...при закъснение-след часовете се формира група с "нарушителите" и тя остава още 1, 2 или дори повече часове за компенсация. За тези, които са ходили редовно през седмицата-има бонбон на клечка! Накрая на срока се раздават награди дори на тези, които не са отсъствали и закъснявали(синът ни донесе чек за $150 и беше много горд с това!) Тогава ни беше смешно, защото си мислехме, разбира се , че трябва да се ходи на училище, но явно са се вземали мерки всички деца да са там(така се казваше и програмата:"стой в училище!"). Във всеки район има клубове , в които по желание децата могат да ходят там да играят и дори да учат и си пишат домашните с помоща на някой пенсиониран учител, безплатно е и са доста добре оборудвани с игри, компютри и т.н. За циганите- заетостта може да се осигури с някакви ръчни трудоемки занаяти като килимарство, изработване на дървени сувенири и неща, които не изискват особено голямо трениране.Получаването на помощи да бъде обвързано с осигуряване на децата на училище.Всичко да е въпрос на сделка-ще получиш ако дадеш..., осигуриш..., направиш... Между другото сделките (пазаренето) се приемат за нещо съвсем нормално сред циганите.
babati
на 14.12.2008 в 13:19:40 #50Това да пъълни глупости!..за нещастие и тъпите журналисти ги правят още по-големи глупости..не хората а журналисти и тем подобни го правят това напрежение и расистки глупости! кво Самие кво Танче кви 5 лева..като ме кефи някой друг много ясно за друг ще си гласувам..от къв зор ще гласувам за Самие и Таня..нямали пари..ем дай всички които нямат пари да ги вкараме в БИг Брадър бе..това е шоу..ако за някои тези 2-те са направили някъкво шоу да си гласува..видя се колко са гласували за тях така че стига глупости..тва че циганите са си направили така..че всеки като чуе циганин да прави физономия е тяхен проблем..тука в бургас лятото е пълно с чужденци и като говорим за цигани такива мутри правят че не е истина..това циганина си го е направил сам!който им се кефи да ходи се жени за тях..не казвам че всички са такива..много ясно че има и много които не са такива..аз имам много такива приятели..а за турците какво да кажем..500 години робство ..нормално е много вътре във нас да са ни неприятни..защо никой не се жени за тях..или ако се е оженил ще са някъкви единици..Но това е щоу и ненамесваме такива факти..ако са шоумени сами ще се искачът напред!а не понеже са цигани и турци да гласуваме за тях!АКо не беше Георги..лелее таз Таня щеше да проспи цяялото предаване..като я дадът и превклучвам че ще заспя..а за Самие няма какво да говоря..жената е добра но просто не е за такова предаване..след като знаем че народът винаги е гласувал за хора които правят шоуто..не може за всяко нещо да се намесва расизмът!!!!!!имам приятели турци и цигани..вие журналистите сами правите тези неща!
Obi-Wan
на 13.12.2008 в 06:18:51 #49Аз сега като се зачетох в заглавието...ми то много вярно описва съдържанието: "Малко мисъл, малко идеи..."! И все пак можеше да бъде още по-вярно: "Много малко мисъл, много малко идеи..."
алекс
на 13.12.2008 в 04:10:39 #48Хаха, да, а закона служи наа... конете?
алекс
на 13.12.2008 в 04:09:38 #47Не съм аз този които трябва да съди - за тази работа си има съд и полицаите си чакат присъдата. Там взимат под внимание дали те са реагирали адекватно или не. И дали изобщо индивида които е бил известен с прозвището "Рамбо" сред колегите си е имал място в редиците на силите за сигурност. И защо държавата е дала оръжие на такъв човек. Ето въпроси на които нашите съседи искат категоричен отговор, така че да не се налага утре да го задават пак.
алекс
на 13.12.2008 в 03:32:40 #46pfufinger Никой не е казал, че полицаите е трябвало да седят безучастно. Трябвало е да си свършат работата, което не са направили. Вместо това са отнели човешки живот. Това с утре какво щели да направят тези деца е много ясно - ще порастнат, ще си намерят работа, ще се оженят, ще имат деца, децата им ще ходят да протестират против неправдите по света и тн. и тн.
алекс
на 13.12.2008 в 03:03:15 #45pfufinger: Полицията е, за да служи на народа, а не обратното. Когато се убиват хора по улицата - това е военно положение. Цялата ситуация около това убийвсто е мъглява, но едно е ясно - полицаите са обучени как се действа в такива ситуации и какви мерки да предприемат (сълзотворен газ, подкрепления, и тн.). Няма такива работи - представи си ситуацията. Ами ако някой по плашлив полицаи утре се изплаши от 5 пияни студенти, какво? Да ги гърми и тях ли? Но ситуацията в Гърция е тема на други форуми. По-добре отиди там.
Obi-Wan
на 13.12.2008 в 02:06:03 #44Аааа, чакай малко, закона трябва да се спазва, няма българи, няма цигани... А за гръцкия случай, моето мнение, че реакцията на полицая е прибързана и неадекватна, после се разбра, че това донякъде е поради липса на опит... Ето да ти дам един пример че да ме разбереш, недай си Боже, твоето или моето дете, на 15 години, се забърква в подобна ситуация, да речем, че за първи път излиза с подобна "банда"..., но попада точно в центъра на ситуацията! Погледни от този ъгъл, нормално е за младостта, буйни, в днешно време и агресивни и невъзпитани, объркани и хипрактивни...! Обаче, заслужава ли това дете да бъде застреляно? Кой е този полицай, който така бързо взе решение да убива?! Нямаше ли други варианти?! И така нататък и т.н, като застанеш от тази гледна точка...по-различно изглеждат нещата!
Obi-Wan
на 13.12.2008 в 01:24:52 #43pfufinger, един от големите проблеми на българина(българския гражданин) е наведената му глава! Всеки бг гражданин си има задължения, които трябва да спазва и права, от които да се възползва! Ако всеки тръгне мирно и демократично, но твърдо и непоколебимо да си търси правата тогава ще разберем всички що е то гражданско общество, а не само да говорим за него както за БМВ-то на съседа - виждаме, че го има, възхищаваме му се, искаме и ние да го имаме...ама не ни стиска да учиме и бачкаме като него!
Obi-Wan
на 13.12.2008 в 00:46:02 #42И още нещо, като призоваваме за гражданско общество та се подсетих...Аз ако бях лично засегнат от тази статия, щях да си потърся правата в съда! Призовавам лично засегнатите да го направят, без значение какъв резултат ще има, знаейко що за "светило" е бг съдът. Това ще е обица на ухото на бг журналистите и ще им напомни каква отговорност всъщност носят!
Obi-Wan
на 13.12.2008 в 00:42:45 #41Чакаме сега трета статия, която пък да обясни втората... Или пък може би вместо измислени и скалъпени обяснения читателят ще получи едно извинение, моето струва ми се, че ще е най-подходящо в случая. Едно извинение към читателя за лошия стил на "произведението" на Симон Мартен и още едно извинение към ромският етнос в България за тенденциозното използване на ромски персонажи с цел злепоставянето на етноса като цяло и то по водеща интернет медия?! Аз лично чакам отговор от уважаемия г-н редактор на поатавените от мен въпроси и се чудя дали той ще има смелостта да направи нещо подобно или ще продължи в стил "глуха отбрана", или пък още по-зле - няма да отговори!
gg_
на 12.12.2008 в 16:30:24 #40Бойчо, хахаха голем си майтапчия умрех от смех брато, недей така че се задавим
Емо13
на 12.12.2008 в 16:09:36 #39Какъв чаршаф, какъв анализ... Върна ме отново в кандидатстудентските години и изпита по литература. "Да, ама не" беше казал агент Петко Бочаров. Както и да го въртиш си е расистко.
Бойчо
на 12.12.2008 в 14:38:09 #38gg_, и некадърен съм даже. Нали съм българин, какво да правя!? Иначе ти ще кажеш какво е да си рода с ромите.
gg_
на 12.12.2008 в 14:04:17 #37Бойчо и кат се родееш с ромите кво че стане? Май ти си страхливеца
Бойчо
на 12.12.2008 в 14:02:08 #36Браво! Най-накрая стигнахме до извода, че българите са "некадърници и страхливци". Ама най-смешното е, че никой от пишещите тези идиотщини и даже глупаците, дето им се възхищават, не разпознават себе си като "некадърни и страхливи". Те сигурно са щастливи изключения или пък може би не са българи и се родеят с ромите. Знае ли човек.
gg_
на 12.12.2008 в 13:57:22 #35ми защо си го пуснал? трябва да има расистка цензура и не само статии да не пускате ами и мнения да триете !!! расистите да ходат на друга планета да се изживяват, на планетата ЗЕМЯ има и ще има цигани, индианци, негри и всякакви раси.
bateemo
на 12.12.2008 в 11:46:13 #34Ограничаването на раждаемостта е добра идея, но е неприложима. Ние нямаме проблемите на Китай, за да търсим подобно решение. Но все пак, ако се ограничи разждаемостта до отглеждане на не повече от 4 броя деца (успешно родени и преживяли след 1-вата си годишнина), това едва ли ще навреди много на българите и другите малцинства. Може да се пробва да се обвърже и с определен минимален доход (струва ми се по-възможно), над който да е разрешено да се има повече от 3 деца. Така се постига и частично осугуряване на по-добър стандарт на живот (колкото и смешно да звучи). Друг сериозен удар по ромският бит, при това напълно възможен са помощите. Предимно тези за безработни, както и за многодетни семейства. Първото може да се направи с помощи, които са с временен характер - до 1 година след загуба на работа, или до 2 години след навършване на пълнолетие и невъзможност да се намери работа, а второто - с гъвкава система - по-голяма помощ за 1-во, 2-ро и 3-то дете, и от там рязко да намалява, като за всяко дете след 5-тото да е минимална. Помощите за децата трябва да се обвържат с ходенето им на училище - ако децата имат определен брои неизвинени отсъствия (10-20% от всичките часове) тези помощи да не се дават! Самите училища са безплатни за циганите и съм съгласен да им се дават и безплатни учебници, има риск те да отидат на подпалки, но и това може да се обвърже с помощите за следващата учебна година (това важи и за българчетата, макар че при тях най-често се изисква възстановяване на повредената собственост).
Бойчо
на 12.12.2008 в 09:25:41 #33maistora, и ние те съжаляваме.