1. Мистериозният винаги маскиран човек
Какво направи Halo: Master Chief със сигурност не е първият герой, който носи маска. Но въпреки това, заради неговият хитър дизайн на костюм и така рядко магнетичен глас и дразнещото непълно начало на историята му, Master Chief е героят, който превърна криенето на лицето в такава мода в съвременния гейминг.
Какво направи индустрията след това: Всъщност направата на този готин, лъскав шлем е толкова по-лесно от това да се правят анимирани очи, уста и коса - а липсата на тези трите може да направи персонажите доста по-оптимални. Десетки разработчици копираха тази формула от Halo. Isaac в оригиналния Dead Space е само част от примерите. Даже клишетата (Carmine в Gears of War) и философските изказвания (Big Daddy в BioShock) бяха изкопирани.
2. Събирането на трофеи
Какво направи : 15-те черепа в Halo 2 и 13-те черепа в Halo 3 не са обикновени трофеи. Промъкването в почти невъзможни за достигане ъгли от всяка мисия и често изискващи много специфично и много специално действие, за да се покажат, трофеите са толкова добре скрити, че повечето играчи не знаят даже за тяхното съществуване, докато не ги потърсят в интернет. Но най-важното от всичко - черепите всъщност правят неща като повишаване на трудността или смяна на диалога, което си заслужава цялата мъка по търсенето им.
Какво направи индустрията след това: Трофеите замениха чийтовете. Слагането им в играта ви е необходимо като слагането на графика - геймърите просто очакват да ги открият и са доста разочаровани, когато не могат. Някои заглавия ви възнаграждават с обикновен Трофей и Ачийвмънти, но най-популярните са се научили от Halo... ако търсенето на трофеи е достатъчно сложно, хората ще играят и говорят за играта за много, много по-дълго време. Пример? Batman: Arkham Asylum!
3. Безкрайните краища
Какво направи Halo: Вбеси цяло поколение фенове, точно това направи. Когато Master Chief обеща да "сложи край на битката" на Земята в Halo 2, ние си помислихме, че това ще стане след видеото или след следващото зареждане... а не след 3 години, 1 поколение от конзоли и 60 долара по-късно в Halo 3. Научихме се да чакаме!
Какво направи индустрията: Вече даже не сме изненадани от края. Като издатели като ЕА, Activision и Microsoft издавайки нови части от серии игри по веднъж на 2 години - сериозно, можете да си сверите часовника по това - държащият ви в напрежение край е изтъркано всекидневие. Всички игри са замислени като поредици и всяко продължение е оформено според следващото, което вече е в разработка. Например знаете, че ще има още един Modern Warfare точно 2 години след последния - така че не се притеснявате особено за края на историята.
4. Разнообразните реклами
Какво направи Halo: През последното десетилетие геймърската индустрия официално изненада филмовата по общи продажби - докато "Черният рицар" направи през първия си ден рекордните 67 милиона долара, Halo 3 през първия си ден от излизането направи рекорд в цялата американска развлекателна индустрия с цели 170 милиона долара приход. И общественото внимание и маркетинг кампанията нараснаха значително. Microsoft се отнасяха с игарта като с холивудски блокбъстър, с реклама в сферата на бързото хранене, снимки с известни личности на Times Square и др. Същото стана и с Halo: Reach...
Какво направи индустрията: Ако живеете близо или в град, ще видите ефекта на Halo всеки ден. Билборди с Red Dead Redemption ( у нас с World of Warcraft - б.р.). Автобусни спирки покрити с Mafia II, кенчета с Mountain Dew покрити с елфи от World of Warcraft и др. Излизането на игрите вече е повече от излизане - това е събитие!
5. Разширяване на бранда
Какво направи Halo: Хм, всъщност какво не направи Halo? Романизирането като Падането на Рийч, Атаката срещу Харвест... цели 6 книги и 3, които предстоят да излязат и без да се броят кратките истории, енциклопедията, арт уърка и т.н. След това имаме графични романи и 4-5 части комикси. И екшън фигурките. И анимето продуцирано от известни японски режисьори. И вероятността от филм или телевизионно шоу, или и двете, най-вероятно направено от Питър Джаксън. И други игри като I Love Bees и Halo Wars. Саундтраците. И... схванахте идеята.
Какво направи индустрията: Издатели и разработчици осъзнаха същото - ако тяхната вселена е достатъчно завладяваща , геймърите с радост ще продължат да се интересуват от нея, дори извън самите игри. И ще плащат допълнително пари, з ада го правят. Така стана с романите към Mass Effect и God of War. Като комиксите за Gears of War и Prince of Persia. Като фигурките от BioShock 2 и Assassin's - списакът е дълъг.
6. Фокусиране върху общността
Какво направи Halo: Bungie осъзнаха, че завършването и доставянето на игра е само първата крачка. Ако искате да изградите империя, също така трябва да дадете на феновете начини да удължат изживяването. Започва се с мултиплеър, разбира се - повече за това след малко - но евентуално ще стигнете много по-далеч. Bungie имат Custom Games за фенове, позволявайки им да създадат техни собствени модове. Bungie имат "работилница" за фенове, където те могат да създават собствени карти. Има и Saved Films и Halo Waypoint, което позволява на феновете да създават собствени филми и скрийншоти, след което да ги споделят с приятелите си. И когато някой направи нещо много добро, като пичовете зад Red vs Blue - Bungie ги включва в официалните реклами и съобщения или като "Денят на Bungie", което е - какво друго? - официалният празник на обществото.
Какво направи индустрията: Въпреки че не можем да се сетим за много други компании, които обединяват феновете с еднакво количество уважение и благодарност като Bungie, останалата част от индустрията определено се опитва да го направи. Този ноември Call of Duty: Black Ops ще включва и Theater мод, което ще я доближи до Red vs Blue. Други компании вече са наели хора, които да се погрижат за работата.
7. Мултиплеър
Какво направи Halo: Както е известно, Halo не е измислило мултиплеъра. Но коя е първата игра за конзола, която съчетава локална мрежа и сплит скрийн? Да, това е Halo. Първата игра за конзола, която вдъхнови приятелите да влачат мониторите си и един другиго да снабдяват домовете си за нощни LAN партита? Halo! Първата конзолна игра, която направи лесно онлайн матчмейкинг? Halo (Всъщност Halo2). И първата игра, която ни предтсви преяли, говорещи глупости 12-годишни тревомани? Ей, не сме обещали, че всяко влияние трябва да е добро. Просто трябва да е важно.
Какво направи индустрията: Последният параграф вероятно не бе най-интересният или изненадващ, но няма две мнения по въпроса, че ролята на Halo е въвеждаща и популизираща съвременния мултиплеър на конзоли - онзи вид, който ви позволява да се състезавате с хора по целия свят, а не само с тези на килима в хола ви. Call of Duty, Gears of War, Killzone, Battlefield: Bad Company, Ghost Recon, Splinter Cell и много други онлайн шутъри са задлъжняли на Bungie за това, че проправи пътя... дори и ако екипите зад тези поредици са свършили точно толкова работа . Манията по тренда Halo надхвърли тази по обикновен шутър. Дали игри като Dead Space 2, BioShock 2 и Uncharted 2 ще усетят нуждата да включат и мултиплеър?