На 1 юни, четвъртък, в ДНК-Пространство за съвременен танц и пърформанс на Националния дворец на културата със "Софтмашина: Рианто & Сурджит" ще започне програмата на Световен театър в София 2017.

Проектът "Софтмашина" на режисьора и визуален артист Чой Ка Фаи е замислен през 2012 г. като реакция срещу възпроизвеждането на екзотични и мистични стереотипни образи за Изтока. Спектакъл с майсторски танцови изпълнения на харизматичните Рианто (Индонезия) и Сурджит (Индия), "Софтмашина" е своеобразна експедиция из историята и настоящето на танца в Азия.

След успешното му представяне на престижни световни сцени и фестивали като Садлърс Уелс (Лондон), БИТЕФ (Белград), "Танц през август" (Берлин) и др., спектакълът гостува за първи път в България.

Непосредствено след представлението "Софтамашина: Рианто и Сурджит" ще се проведе разговор на екипа с публиката в ДНК - пространство за съвременен танц и пърформанс на НДК. Модератор: Мира Тодорова, артистичен директор на ДНК.

Рианто е танцьор от Индонезия, който се специализира в традиционния явански еротичен танц ленгер. Той се изпълнява предимно от мъже, които въплътяват женски и мъжки образи и майсторски овладяват техники на съблазняване.

Рианто достига до виртуозност в изпълнението на репертоара на ленгер, като същевременно сътрудничи и със съвременни хореографи. Документалното танцово представление носи силата на уникалното присъствие и изпълнителска техника на Рианто и изследва отношенията между традиция и съвременен танц, между представите за мъжко и женско, между културата в града и селските общности.

Сурджит Нонгмейкапам е съвременен танцьор от Манипур, Индия. Той е изучавал разнообразни форми на класически индийски танц и бойни изкуства. Той става един от малкото изпълнители в Манипур, които започват да се занимават и със съвременен танц и се стремят да го развиват отвъд традиционните консервативни местни култури.

В документалното представление Сурджит и Чой Ка Фаи обсъждат как се създава танцов спектакъл, предназначен за европейска публика, и размишляват върху творческия подход, влиянието на пазара на изкуствата, маркетинговите стратегии и културните стереотипи.

Чой Ка Фаи е артист, автор на представления и дизайнер от Сингапур. Той завършва "Design Interaction" в Кралския колеж по изкуства в Лондон, а в периода 2014/5 г. е резидент в центъра по изкуства "Бетаниен" в Берлин. Движещ интерес в неговата работа е вникването в спомените, складирани в човешкото тяло, и в силите, определящи неговата изразност.

Негови работи са представяни на престижни сцени като Садлърс Уелс в Лондон и на фестивали от ранга на Импулстанц във Виена, "Танц през август" в Берлин, БИТЕФ в Белград и др. Той

На 3 юни, събота, в Народен театър "Иван Вазов" ще бъде представен най-мащабният спектакъл в програмата на Световен театър в София. "Ужасената душа: Макбет" е зрелищна версия на мрачната шекспирова трагедия "Макбет" със средствата на китайския традиционен театър, известен като "пекинска опера".

"Пекинската опера" е уникален източен сценичен жанр с над 200-годишна история. Той съчетава драматична актьорска игра със зрелищността на виртуозни акробатични и музикални изпълнения, ярки и пищни маски и костюми, стилизирана хореография на жестовете и движенията.

Изкуството на "пекинската опера" е обявено от ЮНЕСКО през 2010 за световно нематериално културно наследство. Автор на пиесата "Ужасената душа" е успешният млад китайски драматург Цян Сун, носител на няколко театрални награди.

"Ужасената душа: Макбет" пресреща две силни и различни театрални традиции. Драматизмът на една от емблемите на западния театър - Шекспир, се преобразява в сценичната експресивност на една от емблемите на източните сценични изкуства - пекинската опера. Историята на Шекспировата трагедия и нейните универсални теми за властта, морала, съдбата и свободната воля, са пренесени в древната китайска държава Вей от периода "Пролет и есен" (770 - 476 г. пр. Хр.)

"Ужасената душа" разказва Шекспировия "Макбет" като зашеметяваща приказка за това колко разрушително може да се окаже човешкото желание. Хореографията на стилизирани жестовете и движения се съчетава с виртуозни акробатични номера и техники от китайските бойни изкуства.

Драматичните изпълнения на арии във висока тоналност пренасят в най-добрите традиции на китайската музика. Визуалната пищност на продукцията се основава и на типичните за традиционния китайски театър ярки костюми и грим-маска, който характеризира мъжките персонажи и воините, женските персонажи и комичните фигури.