Стюардесите и стюардите в самолетите ни наливат напитки, сервират ни храна, помагат ни с багажа и са отзивчиви и в други ситуации, при които имаме нужда от съдействието им. И предвид че дейностите им са свързани с тези на обслужващия персонал в барове и ресторанти например, вероятно сме се запитвали дали трябва да им оставяме бакшиши. Отвор на този въпрос дават няколко стюардеси пред Conde Nast Traveler.
Стюардесата Сара например споделя, че никога не е получавала бакшиши в пари, но са ѝ давали шоколадови бонбони, благодарствени бележки и подаръчни карти за заведения като Starbucks. Тя не крие, че оценява подобни жестове, но ѝ се иска да е по-често срещано и стандартно да се дава бакшиш на стюард или стюардеса. И добавя, че това, естествено, трябва да се прави само ако човек смята, че е получил добро обслужване.
Шон Катлийн, която е бивша стюардеса, пък признава, че преди е получавала парични бакшиши. Тя издава, че полетният екипаж обаче не очаква такъв жест и се съгласява с колежката си Сара, че дори и карта за пет долара за Starbucks е изненадващо и високо оценявано.
Източник: iStock
И докато това са две любопитни мнения на две стюардеси, също толкова любопитно е, че някои авиокомпании всъщност имат инструкции за това как членовете на екипажа трябва да се отнасят към получаването на бакшиши. По думите на Катлийн екипажът трябва да отхвърли бакшиша при първоначално предложение, но може да приеме при последващо настояване.
Който и стюард или стюардеса да попитаме обаче, той или тя винаги ще каже, че е достатъчно пътуващите просто да са учтиви с тях и поне да им се усмихнат, когато се качват на борда.
Източник: iStock
Сара Нелсън, която е президент на Асоциацията на стюардесите-CWA, обаче е на мнение, че даването на бакшиши на екипажа в самолета не е подходящо. По думите ѝ някои от задълженията му като поднасяне на храна и напитки може и да са сходни с тези на обслужващ персонал в заведения, но все пак основната работа на стюардите и стюардесите е свързана с осигуряването на безопасност на пътниците и реагиране при спешни случаи. Според Нелсън пътниците не трябва да очакват специално отношение, особено когато става въпрос за ситуации, свързани с безопасността. И задава реторичния въпрос дали в спешна ситуация се очаква да бъде дадено предимство на човек, който е оставил бакшиш.
"Ние сме професионалисти по безопасност. Нашата работа е да ви пазим в безопасност. Даването на бакшиши няма място в нашата работа", категорична е Сара Нелсън. В случай че пък наистина искаме да изкажем благодарност към някоя мила стюардеса, можем да ѝ подарим шоколад например, съветва тя.
насо
на 01.02.2023 в 15:50:17 #1Всички бакшиши трябва да се забранят - това е вид подкуп за получаване на по-добра услуга, което води до допълнително разделяне на обществото. От една страна работодателя не иска да заплати труда, защото очаква, че работника ще изкара пари, а от друга очаква еднакво и стандартизирано обслужване на всички клиенти. Всички очакват от по-богати по-голям бакшиш.