Попфолк певица чертае линии с бял прах върху смартфона си в колата, след което казва, че не това не е наркотик, а енергийна напитка за шмъркане, която по думите ѝ е абсолютно законна и напълно безвредна.
"Приемът ѝ става през носа, така по-лесно се абсорбира от тялото", твърди тя.
А певицата е Диона - същата популярна личност, която само преди месеци беше спряна от полицията, докато шофира под въздействието на наркотици. Тя има 225 хиляди последователи в TikTok и 445 000 в Instagram, което ясно показва количеството хора, които я следват, а някой вероятно и ползват като модел на подражание.
Въпреки че употребата на рекламирания от нея продукт прилича на начина, по който се шмъркат някои наркотици, оказва се, че енергийният прах с марка Sniffbull се продава свободно, таргетиран основно сред ученици и студенти с послания, че помага за концентрацията при учене.
Вчера, 28 август, въпросната реклама обаче беше споделена във Facebook с предупреждение от Юлия Георгиева - основателка на "Розовата къща" която предоставя помощ на наркозависими. Юлия е категорична, че подобни продукти са изключително опасни и на практика поощряват употребата на наркотици.
Като основател на "Розовата къща", Юлия Георгиева има богат опит с проблемите на наркозависимите в България и се е сблъсквала с многобройни трудности през годините. "Розовата къща" e едно от малкото места в България, където наркозависимите могат да получат помощ - медицинска, правна, психологическа или психиатрична. Там всеки ден се предлага и храна, кафе, вода и всичко, което им е нужно, за да започнат борбата си с наркотиците.
За съжаление, пред последните 20 години проблемът с употребата на наркотици у нас никога не е бил приоритет. По данни на Свободна Европа, България дори няма официален регистър на наркозависимите.
Юлия Георгиева не пропуска да отбележи в профила си, че младите хора у нас "шмъркат наркотици като луди", но казва и още едно много важно нещо - превантивните програми в България, доколкото ги има, са допотопни.
Юлия обръща внимание на още редица проблеми в страната ни, с които се сблъскват наркозависимите, както и на очевидното според нея - въпросната реклама си е "урок по шмъркане и пропагандиране на употреба".
Постът ѝ за съществуването на енергийния прах на пазара у нас предизвика вълна от реакции в социалните мрежи и медийното пространство, като стана причина за сезирането на редица организации.
Национална мрежа за децата припомня, че България има сериозен проблем с употребата на наркотични вещества от деца, докато от Здравното министерство съобщават, че продуктите не са били разрешавани от тях, имат подвеждащи описания и ще бъдат подложени на проверки.
Според NOVA oт БАБХ твърдят, че сайтовете, които продават веществото, въвеждат в заблуждение потребителите заради информацията, че прилича на храна, а от КЗП още преди месец са изпратили информация на здравното ведомство, за да установят какво има в енергийния прах. ВМРО пък подава сигнал срещу певицата Диона на прокуратурата, пише News.bg
Какво всъщност представляват енергийните прахове
Енергийните прахове, познати като енергийни снифове (от английски sniff - вдишвам), представляват смес от различни стимулиращи вещества, между които тирозин, Л-теанин, кофеин, таурин, мака и други във формата на прах. Продуктите обикновено се продават на грамове и със специализирана тръбичка за шмъркане.
Често се предлагат с различни вкусове като маракуя, ядода, мента и други. В описанията към тях продуктите се рекламират като "щадяща стомаха алтернатива на енергийните напитки", която "осигурява незабавен енергиен тласък, повишава концентрацията и ни държи будни". Повечето марки специално добавят и послания, прицелващи се към ученици и студенти. Според рекламите продуктите са подходящи и за спортисти.
Въпросните енергийни снифове се разработват и предлагат от повече от 10 години, като в последно време стават широко популярни в Европа, включително и в България.
За съжаление, конкретният продукт, рекламиран от Диона, далеч не е единственият подобен, който се продава в страната ни. Оказва се, че ако човек потърси в интернет, може да попадне на различни български онлайн магазини, които предлагат енергийни снифове на други марки, чиито цени варират от 16 до 30.90 лв. за грам.
Диона не е и единствената популярна личност сред инфлуенсърите, която ги рекламира. Малко след като скандалът около употребата по подобен начин на тези енергийни продукти набра популярност, клипът от профила в Instagram на певицата беше изтрит. Междувременно компанията Sniffbull, която го предлага, мистериозно изчезна от социалните мрежи, като сайтът им беше временно недостъпен.