Когато сме се отправили на пътуване със самолет, последното нещо, за което ще се замислим по време на полета е, как точно действа тоалетната на борда. Оказва се обаче, че това е доста любопитна тема.

Неписаните правила за средните седалки в самолета

Неписаните правила за средните седалки в самолета

Какво да правим и какво не, ако средната седалка остане свободна

Тоалетните системи в самолетите разчитат на прост физически принцип, който прави тяхната работа ефективна и надеждна. Бил Кросли, ръководител на училището по аеронавтика и астронавтика в университета Пърдю (САЩ), пояснява, че се разчита на един прост физичен закон.

"Когато се издигнете на голяма надморска височина и летите бързо, налягането извън кабината е много по-ниско, отколкото вътре в нея", казва той. Тогава в действие влиза законът за идеалния газ: съдържанието на зона с относително високо налягане ще има тенденция да се придвижва към зона с относително ниско налягане.

Натискаме копчето и задействаме физическия закон

Източник: iStock

Натискаме копчето и задействаме физическия закон

Когато натиснем копчето на тоалетната в самолета, се отваря клапан между кабината под високо налягане и резервоар, който е оставен на атмосферно налягане. По-ниското налягане навън "всмуква" съдържанието от тоалетната чиния.

Системата се възползва от естествената разлика в налягането между вътре и вън. Затова пък, когато самолетът е на земята или на недостатъчна височина, се използва вакуумна помпа.

Система, непроменяна от 1975 г.

Източник: iStock

Система, непроменяна от 1975 г.

Откакто системата за тоалетни в самолетите е патентована през 1975 г., самият принцип не се е променил много, но начинът на внедряване се различава според типа самолет. Някои модели използват централен резервоар за всички тоалетни, а други - няколко по-малки резервоара, пишат Popular Science.