От години стратегията на Facebook е да закупува конкурентни компании, докато са още в зародиш, след което или интегрира услугите им в своите системи, или замразява проектите завинаги.
Така през 2012 г. компанията на Зукърбърг придоби Instagram срещу един милиард долара, а през 2014 г. закупи и WhatsApp срещу 14 милиарда, за да предотврати възможността двата стартъпа да се конкурират със собствените й услуги.
Днес обаче Facebook е изправен пред най-голямото предизвикателство в историята си, след като тази седмица Федералната търговска комисия (FTC) в САЩ заведе две дела срещу компанията, които целят да разбият монопола й.
Източник: iStock
Исковете настояват Facebook да се раздели с Instagram и WhatsApp, тъй като доминацията на хегемона в социалните мрежи нарушава правилата на конкуренцията за сметка на потребителите, пише Reuters.
Решението на FTC е подкрепено и от 46 от всичките 50 щата в САЩ, а в редиците на заседаващия панел на FTC попадат комисари и от републиканската, и от демократическата партия.
Само преди седмици Департаментът по правосъдие в страната предприе действия и срещу Google, като целта отново бе да се разруши монопола при търсачките, където Google от години е безспорен лидер.
Източник: iStock
Истината обаче е, че от придобиването на Instagram и WhatsApp са изминали доста години, а самите сделки са били одобрени именно от FTC.
Според Дженифър Нюзстед, главен адвокат на Facebook, действията на FTC изпращат сигнал към други "успешни компании" в САЩ, че нито една затворена сделка не може да се счита за окончателно финализирана.
Източник: ЕПА
През юли тази година самият Марк Зукърбърг определи подобни акции като "екзистенциална заплаха" и подчерта, че компанията му ще се бори срещу опитите да бъде разделена.
Все пак настоящият процес е определян като най-голямото предизвикателство пред Зук и компанията му в 16-годишната й история, а разрешението му със сигурност ще се проточи и ще отнеме много месеци.