През зимата, когато Балтийско море замръзва, Естония отваря няколко пътя за смелите, силните и тези, които трябва да преминат от островите към континелната част на страната.
Не става дума обаче за заледени асфалтови пътища, а за път по замръзналото море. Път, който има собствени правила за движение.
В страната има седем такива официални пътища с обща дължина 80 км. Един от тях е 25-километровият участък между втория по големина остров на Естония - Хийумаа - и континенталната част. Това е и най-дългият официален леден път в Европа.
Източник: iStock
Тъй като няма мост до острова, през по-топлите месеци той се свързва с останалата част от страната с ферибот. През зимата обаче, когато има лед, е по-лесно, а и много по по-евтино да се ходи и кара по него.
Смята се, че дебелината на леда трябва да е поне 20 см, за да се отвори официално леденият път. Тежестта на човек пък може да бъде издържана от лед с дебелина от 5-8 см. На пътя не се допускат превозни средства над 2.5 тона.
Това далеч не са единствените предпазни мерки, които трябва да имаме предвид, когато се каним да минем по ледения път, образувал се над тонове студена вода, които могат да ни убият за минути.
Източник: iStock
Разбира се, имаме и ограничения на скоростта - под 25 км/ч и над 40 км/ч, но не и между тях. Причината за странното ограничение е, че при скорости между 25 и 40 км/ч гумите и движението на автомобила генерират вибрации и резонансна вълна, която може да пропука леда.
Другата на пръв поглед странна наредба е, че е забранено да се кара на леда с колан. Причината всъщност е съвсем логична: падането в ледена вода изисква човек да може да излезе от колата възможно най-бързо. А допълнителните секунди за разкопчаване на предпазния колан в този случай са равнозначни на хипотермия.
Източник: iStock
Преди да "стъпят" на ледената писта, шофьорите трябва да се уверят, че вратите на автомобилите могат да се отварят безпроблемно. Забранено е спирането на пътя, както и движението на разстояние по-малко от 250 метра. Целта е да не се натоварват с тежест съответните ледени участъци. Ето защо колите трябва да излизат на пътя на всеки три минути. Пътят е отворен и само през деня.
Преминаването по замръзналото море е нормално за естонците. Най-дългият път, започнал в този регион, датира от 1323 г., свързващ друг естонски остров - Сааремаа - най-големият в страната - с Любек в Германия. Той е изцяло по протежението на Балтийско море, използван от Тевтонските рицари и техните коне.
Източник: iStock
През последните години страната отваря общо седем такива "магистрали" през зимата. Най-късият от тях е с дължина 3 км - от град Хаапсалу до отсрещния полуостров Ноароотси. Това е и най-ефективният леден път, спестяващ 10 км пътуване по суша, а също и рекордьор по трафик - през 2013 г. по него са преминали почти 20 хиляди коли, вероятно защото е отворен за цели 77 дни.
Пътищата се поддържат от фирми, които инспектират леда и организират движението. Има и пътни знаци по тях, както и информация за условията на "магистралата".
И по всичко личи, че тези ледени пътища и организацията на движението по тях работи чудесно, тъй като естонските власти уверяват, че нито една кола не е потънала и дори не е имало сериозни инциденти, пишат от News Beezer.