Всеки нов собственик на електромобил се притеснява от пробега. Когато за пръв път се качим в кола на ток, почти невъзможно е да избегнем неприятното усещане, че батерията ще се изтощи изненадващо и ще останем по средата на нищото, или поне на няколко десетки километра от най-близката станция за зареждане.
Другото основно притеснение на новаците електричари е животът на батерията. Всички ние имаме опит с литиево-йонните батерии в лаптопи, телефони, таблети и всичко останало. Именно този опит ни е научил, че животът им не е особено дълъг. С времето съответното устройство започва да губи от производителността си, а нуждата от зарядно става все по-честа.
Има ли причина да смятаме, че с новата ни кола ще се случи същото? Добрата новина е, че батериите на електрическите коли са много по-издръжливи, отколкото смятаме. Има и няколко начина да се погрижим за батерията, за да удължим нейния живот.
Източник: iStock
Животът на една автомобилна батерия
Да започнем с нещо лесно - представянето на батериите пада с времето и използването, без значение от вида им. Те стават по-малко ефективни, което в света на електромобилите означава, че колата ни ще започне да изминава по-малко километри с едно зареждане.
Другият проблем е, че батериите са доста скъпи компоненти, така че вероятността след време подмяната им да струва повече от самия автомобил, е голяма. Именно заради това директно сменяме стария си телефон, а не само батерията му. Същото е и с колите, с тази разлика, че сумата е доста по-голяма.
Разбира се, трябва да отбележим, че въпреки че батериите влошават представянето си, все пак те запазват 70% от капацитета си дори след 300 000 километра пробег на автомобила, поне ако вярваме на последните изчисления.
Един от примерите в този смисъл са такситата Tesla Model S в Англия, част от които изпълняват редовни курсове от летище Гетуик до центъра на града. Именно тези автомобили изминават половин милион километра в рамките на три години, като статистиката сочи, че за този период батериите им запазват малко над 80% от своя капацитет.
Източник: GettyImages
Защо батериите губят заряда си
Постоянното развитие на технологиите при батериите успява донякъде да неутрализира загубите в ефективността им, но въпреки това, дори последните литиево-йонни батерии не са имунизирани от загуба на мощност с течение на времето, като за това влияят редица фактори.
Може би най-голяма роля за спада в представянето на батериите е специфичният им цикъл на експлоатация, както и зареждането. Честото пълно изчерпване на заряда на батериите, последвано от пълно зареждане, с времето вреди на способността на батерията за задържа оптимално количество енергия.
Това е и причината производителите да препоръчват зареждане до 80% от капацитета на батерията, както и да се избягва пълното разреждане.
Честото използване на бързи зарядни станции също играе роля в деградирането на батерията. При този процес се генерира висока температура, която поврежда литиево-йонните клетки. Същото се случва, макар и много по-бавно, при електромобили, които се използват в горещи климатични зони.
Източник: iStock
Как да се погрижим за батериите на електромобила
За щастие, има начини да съхраним ресурса на батерията за по-дълго. Един от тях е да изградим правилна стратегия за зареждане и разреждане, което в идеалния вариант означава да внимаваме зарядът никога да не пада под 20%, а когато зареждаме батерията, да не е до над 80%, защото температурата в нея се повишава значително, което съкращава живота ѝ.
Добрата новина е, че не трябва да сме магистър в прогнозирането и планирането, за да контролираме колко енергия влиза и излиза от батерията. Повечето съвременни електромобили предлагат възможността за програмиране на графика за зареждане, като по този начин батерията не позволява зареждане над 80% от капацитета ѝ, както и запазва определено количество остатъчна енергия.
Друг добър съвет е да държим колата си включена в зарядното във всеки удобен момент, ако живеем в регион с твърде ниски или твърде високи температури. Това позволява на системата за термално управление на батерията да продължи да работи и да поддържа оптимална температура в клетките й. Разбира се, само след като сме настроили лимит от 80%, за който вече стана въпрос по-горе.
Начинът, по който шофираме своя електромобил, също може да се отрази положително или отрицателно на живота на батерията му. Колкото по-бързо караме, толкова по-бързо се разрежда батерията, което в дългосрочен план намалява нейната ефективност и максималния пробег с едно зареждане.
Източник: iStock
Гаранция
Производителите на електромобили са наясно с всички притеснения на своите клиенти и се стремят да ги успокоят, давайки индивидуална удължена гаранция за батерията на техния автомобил.
Повечето компании предлагат гаранция от около три години и пробег 100 000 км. При марки като Audi, BMW, Jaguar, Nissan и Renault получаваме удължена гаранция за батерията от цели осем години и 160 000 км, а в Hyundai са още по-щедри откъм пробег, покривайки всички дефекти в батерията до пробег от 200 000 км.
При Tesla гаранцията за батерията също е осем години, но пробегът варира от стандартните 160 000 км през 200 000 км за Model 3 до цели 240 000 км за по-скъпите Model S и Model X.
Хубавото в случая е, че повечето марки, с изключение на Audi и Tesla, включват в гаранцията си клауза за минимален капацитет на батерията от 70-75%. Ако ефективността й падне под този процент в гаранционния период, производителят е длъжен да я подмени безплатно. Разбира се, условията по гаранцията варират в различни страни, като цитираните параметри са актуални за Великобритания.